Masentunut asiakas perusterveydenhuollossa : sairaanhoitajien ja terveydenhoitajien kokemuksia masennuksesta
Sipikari, Jenni-Maria; Älli, Teijaliisa (2011)
Sipikari, Jenni-Maria
Älli, Teijaliisa
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011101213735
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011101213735
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää perusterveydenhuollossa vastaanottotyötä tekevien sairaanhoitajien ja terveydenhoitajien kokemuksia asiakkaan masennuksen tunnistamisesta ja masentuneen asiakkaan auttamismahdollisuuksista. Tavoitteena oli tuottaa tietoa asiakkaan masennuksen tunnistamisesta, masentuneen asiakkaan auttamismahdollisuuksista sekä sairaanhoitajien ja terveydenhoitajien lisäkoulutustarpeista. Opinnäytetyö toteutettiin erään sairaanhoitopiirin terveydenhuollon kuntayhtymän viidellä terveysasemalla. Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jossa käytettiin fenomenologista menetelmää, koska kyseisestä aiheesta ei juuri löydy aikaisempia tutkimuksia. Aineisto kerättiin vapaamuotoisen kirjoitelman avulla. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysillä. Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin masennukseen sairautena, masennuksen tunnistamiseen ja masennuksen auttamismahdollisuuksiin.
Opinnäytetyön tulosten mukaan vastaajat kokivat asiakkaan masennuksen oireiden olevan moninaisia. Asiakkaan masennuksen tunnistamiseen liittyvät hankaloittavat ja helpottavat tekijät koettiin lähtevän paljolti asiakkaasta itsestään. Ajankäytön rajallisuuden tai puutteen koettiin hankaloittavan asiakkaan masennuksen tunnistamista. Käytettävissä olevia auttamismahdollisuuksia ovat yhteistyö eri tahojen kanssa, keskustelu asiakkaan kanssa ja vastaajien oma koulutus psykiatriasta. Ihanteellisia auttamismahdollisuuksia olisivat hoidon nopea järjestyminen, yhteistyö ja sosiaalisen verkoston löytyminen. Vastaajien omat riittävät tieto-taidot ja valmiudet antaa tarvittavaa ohjausta ja apua asiakkaalle koettiin myös ihanteellisina auttamismahdollisuuksina.
Opinnäytetyön tulosten mukaan vastaajat kokivat asiakkaan masennuksen oireiden olevan moninaisia. Asiakkaan masennuksen tunnistamiseen liittyvät hankaloittavat ja helpottavat tekijät koettiin lähtevän paljolti asiakkaasta itsestään. Ajankäytön rajallisuuden tai puutteen koettiin hankaloittavan asiakkaan masennuksen tunnistamista. Käytettävissä olevia auttamismahdollisuuksia ovat yhteistyö eri tahojen kanssa, keskustelu asiakkaan kanssa ja vastaajien oma koulutus psykiatriasta. Ihanteellisia auttamismahdollisuuksia olisivat hoidon nopea järjestyminen, yhteistyö ja sosiaalisen verkoston löytyminen. Vastaajien omat riittävät tieto-taidot ja valmiudet antaa tarvittavaa ohjausta ja apua asiakkaalle koettiin myös ihanteellisina auttamismahdollisuuksina.