Yleisörakenne ja markkinointiviestintä : Case Maagikot-kiertue
Virtanen, Karoliina (2020)
Virtanen, Karoliina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052212950
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052212950
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, millaista yleisöä Nelonen Median järjestämä Maagikot-kiertue keräsi keväällä 2020. Kiertue piti sisällään yhteensä kahdeksan esitystä seitsemässä eri kaupungissa. Kävijäkyselyn tavoitteena oli kerätä tietoa tapahtuman kävijöistä sekä siitä, mitä kautta he ovat päätyneet osallistumaan tapahtumaan ja näiden avulla auttaa tilaajaa rajaamaan oikea kohderyhmä ja valitsemaan markkinointitoimenpiteet mahdolliselle seuraavalle kiertueelle.
Opinnäytetyön ainestonhankintamenetelminä toimivat tapahtuman kävijätutkimus sekä kansainvälinen benchmarking.
Kävijätutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena kyselylomakkeiden avulla. Aineistoa kerättiin paperilomakkeilla 15. helmikuuta kiertueen Helsingin-esityksissä Savoy-teatterissa. Lisäksi avattiin sähköinen lomake, jonka linkkiä jaettiin Maagikot-kiertueen Facebook- tapahtumissa Radio Suomipopin julkaisuna.
Paperilomakkeilla vastauksia saatiin yhteensä 102 ja sähköisellä lomakkeilla 72. Tutkimuksen otanta oli siis yhteensä 174 kappaletta.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta, että tapahtuman kävijät olivat pääosin perheitä, jotka olivat löytäneet tapahtuman suurimmaksi osaksi sosiaalisessa mediassa toteutetun markkinoinnin sekä televisiomainonnan kautta.
Opinnäytetyön ainestonhankintamenetelminä toimivat tapahtuman kävijätutkimus sekä kansainvälinen benchmarking.
Kävijätutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena kyselylomakkeiden avulla. Aineistoa kerättiin paperilomakkeilla 15. helmikuuta kiertueen Helsingin-esityksissä Savoy-teatterissa. Lisäksi avattiin sähköinen lomake, jonka linkkiä jaettiin Maagikot-kiertueen Facebook- tapahtumissa Radio Suomipopin julkaisuna.
Paperilomakkeilla vastauksia saatiin yhteensä 102 ja sähköisellä lomakkeilla 72. Tutkimuksen otanta oli siis yhteensä 174 kappaletta.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta, että tapahtuman kävijät olivat pääosin perheitä, jotka olivat löytäneet tapahtuman suurimmaksi osaksi sosiaalisessa mediassa toteutetun markkinoinnin sekä televisiomainonnan kautta.