Korikorjaamon toiminnan kehittäminen
Altomaa, Henri (2020)
Altomaa, Henri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052313144
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052313144
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tavoitteena on autotalon korikorjaamon toiminnan kehittäminen. Työ toteutettiin Järvenpään Auto-Aritan toimeksiantona. Insinöörityö koostui kolmesta osa-alueesta: vakuutusyhtiöiden ohjaustoimiin ja käytäntöihin perehtyminen, Järvenpään Auto-Aritan korikorjaamon tunnettuuden mittaus ja markkinoinnin kehittäminen sekä Järvenpään Auto-Aritan korikorjaamon prosessin tarkastelu asiakaskokemuksen parantamisen kannalta.
Työssä selvitettiin ensin vakuutusyhtiöiden vakuutusehtoja tutkimalla sekä asiantuntijoilta tiedustelemalla, onko vakuutusyhtiöllä oikeus määrätä korikorjauksen suorittava korjaamo. Kävi ilmi, että ajoneuvon omistaja tai haltija saa päättää korikorjauksen suorittavan korjaamon. Näin ollen vakuutusyhtiöiden ohjaustoimet ovat vain suosituksia.
Asiakkaiden tietoisuutta siitä, että Järvenpään Auto-Arita tarjoaa korikorjaamopalveluita, haluttiin mitata, jotta voitiin tarkastella markkinoinnin tarvetta. Tunnettuutta mitattiin automyynnin asiakkaille kohdennetulla kyselyllä. Tulosten perusteella lähes kolmasosa kyselyyn vastanneista ei tiennyt, että Järvenpään Auto-Arita tarjoaa korikorjauspalveluita. Tulosten pohjalta suunniteltiin markkinointia, jotta asiakkaiden tietoisuus korikorjaamopalveluista paranisi.
Järvenpään Auto-Aritan korikorjaamoprosessia pyrittiin kehittämään asiakaskokemuksen parantamiseksi. Prosessia tarkasteltiin henkilökuntaa haastattelemalla, korikorjausprosessia seuraamalla sekä erilaisia korjaamon raportteja tutkimalla. Tarkastelun perusteella suurimmat ongelmakohdat ovat korjausaikojen venyminen sekä työnjohdon epätietoisuus korjausprosessin etenemisestä. Korjausaikoja sekä korjausprosessin seurantaa pystytään parantamaan rytmittämällä korikorjaamon työviikko eri tavalla. Korikorjaamon varaosien ennakoinnin puute on merkittävin syy korjausaikojen venymiseen. Korjausprosessin seurantaan luotiin työkaluja jo olemassa olevilla ohjelmilla. Muutosten avulla työnjohto pystyy seuraamaan korikorjauksessa olevan auton etenemistä korjausprosessissa.
Työssä selvitettiin ensin vakuutusyhtiöiden vakuutusehtoja tutkimalla sekä asiantuntijoilta tiedustelemalla, onko vakuutusyhtiöllä oikeus määrätä korikorjauksen suorittava korjaamo. Kävi ilmi, että ajoneuvon omistaja tai haltija saa päättää korikorjauksen suorittavan korjaamon. Näin ollen vakuutusyhtiöiden ohjaustoimet ovat vain suosituksia.
Asiakkaiden tietoisuutta siitä, että Järvenpään Auto-Arita tarjoaa korikorjaamopalveluita, haluttiin mitata, jotta voitiin tarkastella markkinoinnin tarvetta. Tunnettuutta mitattiin automyynnin asiakkaille kohdennetulla kyselyllä. Tulosten perusteella lähes kolmasosa kyselyyn vastanneista ei tiennyt, että Järvenpään Auto-Arita tarjoaa korikorjauspalveluita. Tulosten pohjalta suunniteltiin markkinointia, jotta asiakkaiden tietoisuus korikorjaamopalveluista paranisi.
Järvenpään Auto-Aritan korikorjaamoprosessia pyrittiin kehittämään asiakaskokemuksen parantamiseksi. Prosessia tarkasteltiin henkilökuntaa haastattelemalla, korikorjausprosessia seuraamalla sekä erilaisia korjaamon raportteja tutkimalla. Tarkastelun perusteella suurimmat ongelmakohdat ovat korjausaikojen venyminen sekä työnjohdon epätietoisuus korjausprosessin etenemisestä. Korjausaikoja sekä korjausprosessin seurantaa pystytään parantamaan rytmittämällä korikorjaamon työviikko eri tavalla. Korikorjaamon varaosien ennakoinnin puute on merkittävin syy korjausaikojen venymiseen. Korjausprosessin seurantaan luotiin työkaluja jo olemassa olevilla ohjelmilla. Muutosten avulla työnjohto pystyy seuraamaan korikorjauksessa olevan auton etenemistä korjausprosessissa.