Perehdyttämisen ja työturvallisuuden parantaminen Keski-Pohjanmaan ammattiopiston auto- ja kuljetusosastolla
Herronen, Pasi (2020)
Herronen, Pasi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052413267
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052413267
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää ja parantaa työturvallisuutta ja perehdytystä Keski-Pohjanmaan ammattiopiston auto- ja kuljetusosastolla. Koneilla ja laitteilla ei ole ollut käyttöohjeita niiden lähettyvillä, ja varsinkin aloittavien opiskelijoiden perehdytystilanteissa käyttöohjeiden puuttuminen on koettu työturvallisuuden kannalta epäkohdaksi. Myös opiskelijoille annetun perehdytys- ja käyttöopastuksen jälkeiseen kirjaamisen käytänteisiin kaivattiin parannusta.
Työssä kartoitettiin kyselytutkimuksella myös muiden autoalan perustutkintoa antavien oppilaitosten perehdytyskäytänteitä. Kyselyn perusteella opettaja on perehdytyksessä tärkeässä roolissa kokemuksellaan.
Lisäksi selvitettiin haastattelujen avulla kokkolaisten autojen merkkikorjaamoiden sekä autoalan työalatoimikunnan näkemyksiä opiskelijoiden työturvallisuusosaamisesta, kun opiskelijat suorittavat työssäoppimista korjaamoilla. Saadut vastaukset opiskelijoiden työturvallisuusosaamisen osalta olivat hyviä.
Perehdytyksessä voidaan hyödyntää digitalisaatiota: muun muassa QR-koodia, ThingLink-sovellusta ja Seppo-peliä. Opiskelijoiden QR-koodin käyttöä selvitettiin, ja sen mukaan sen käyttöön suhtaudutaan myönteisesti. Useimmilla opiskelijoilla on älypuhelimessaan QR-koodinlukija, ja he tuntevat sen toiminnan, mutta käyttävät sitä harvakseltaan.
Opinnäytetyön avulla saatiin parannusta työturvallisuus- ja perehdytysasioihin. Koneille alettiin tekemään käyttöohjeistuksia, jotka saadaan avautumaan QR-koodin avulla. Koneille ja laitteille laadittiin perehdytyslomake, johon otetaan opiskelijan kuittaus ja joka tallennetaan yhteiseen auto-osaston tiedostoon. Tulevaisuudessa kaikkiin koneisiin ja laitteisiin liitetään QR-koodikuvakkeitten avulla avautuvia linkkejä, joista päästään tarkastelemaan käyttöohjeistuksia.
Työssä kartoitettiin kyselytutkimuksella myös muiden autoalan perustutkintoa antavien oppilaitosten perehdytyskäytänteitä. Kyselyn perusteella opettaja on perehdytyksessä tärkeässä roolissa kokemuksellaan.
Lisäksi selvitettiin haastattelujen avulla kokkolaisten autojen merkkikorjaamoiden sekä autoalan työalatoimikunnan näkemyksiä opiskelijoiden työturvallisuusosaamisesta, kun opiskelijat suorittavat työssäoppimista korjaamoilla. Saadut vastaukset opiskelijoiden työturvallisuusosaamisen osalta olivat hyviä.
Perehdytyksessä voidaan hyödyntää digitalisaatiota: muun muassa QR-koodia, ThingLink-sovellusta ja Seppo-peliä. Opiskelijoiden QR-koodin käyttöä selvitettiin, ja sen mukaan sen käyttöön suhtaudutaan myönteisesti. Useimmilla opiskelijoilla on älypuhelimessaan QR-koodinlukija, ja he tuntevat sen toiminnan, mutta käyttävät sitä harvakseltaan.
Opinnäytetyön avulla saatiin parannusta työturvallisuus- ja perehdytysasioihin. Koneille alettiin tekemään käyttöohjeistuksia, jotka saadaan avautumaan QR-koodin avulla. Koneille ja laitteille laadittiin perehdytyslomake, johon otetaan opiskelijan kuittaus ja joka tallennetaan yhteiseen auto-osaston tiedostoon. Tulevaisuudessa kaikkiin koneisiin ja laitteisiin liitetään QR-koodikuvakkeitten avulla avautuvia linkkejä, joista päästään tarkastelemaan käyttöohjeistuksia.