Yritysblogi B2B-markkinoinnin keinona : ohjekirja kirjoittamisen avuksi
Luoma, Jenna (2020)
Luoma, Jenna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513473
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513473
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli yritysblogin aloittamisen ja sen työstämisen tueksi räätälöidyn ohjekirjan tekeminen. Toimeksiantajana työssä oli Ratatek Oy, jonka toimialana on ratainfra-alan sähköistysten suunnittelu ja toteutus. Organisaation kohderyhmänä on yhteistyökumppanit ja B2B asiakkuudet kunnallisella ja yksityisellä sektorilla. Ratatekilla ei ollut ennestään merkittävää verkkomarkkinointia tai suunnitelmaa tämän tueksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimialalle ja yrityksen brändille sopiva sisältösuunnitelma, sekä ohjeistus tekstityyppien käytön tueksi ja asiantuntijablogin kirjoittamisen aloittamiseksi. Työssä pyrittiin löytämään myös keinoja yrityksen asiantuntijaosaamisen ja kilpailuedun näkyväksi tuomisen tueksi suomen markkinoilla. Yrityksen kanssa yhteistyössä valittu sosiaalisen median kanava LinkedIn sisällytettiin myös osaksi räätälöityä markkinointiviestintään liittyvää ohjeistusta.
Toiminnallisen opinnäytetyön teoriakatsauksessa käytiin läpi markkinointiviestinnän perusteita, asiantuntija viestintää ja yritysblogiin liittyviä parhaita käytäntöjä. Tutkimuksen tuloksia peilattiin toimeksiantajan alaan ja haastatteluihin. Prosessin mukana huomioitiin orgaanisen hakukonenäkyvyyden vaatimukset. Konkreettisena lopputuloksena tehtiin räätälöity ohjekirja toimeksiantajan yritysblogin ja sitä tuottavan henkilöstön tueksi. Sisältösuunnitelma ja sen seuranta rakennettiin yrityksen nykyisten resurssien mukaisesti. Yritykselle tehtiin myös sisällöntuotannon jakamisen tueksi ehdotus liittyen yrityksen LinkedIn profiiliin.
Verkossa tapahtuvaa markkinointiviestintää Ratatek Oy voi helpottaa brändin strategian mukaisella ohjeistuksella ja tarkkaan valituilla kanavilla. Tämä avulla yrityksen oma henkilöstö voi aloittaa organisaation markkinointiviestinnän pienillä resursseilla. Yrityksen oman markkinointiviestinnän rakentuessa voi ohjekirjaa päivittää ja hyödyntää englannin ja ruotsinkielisten yritysblogikirjoitusten tuottamisessa. Yritys voi kehittää verkkosivujen seurantaa ja rakentaa viestinnän sisällöntuotannon tueksi ennakoivan vuosikellon.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimialalle ja yrityksen brändille sopiva sisältösuunnitelma, sekä ohjeistus tekstityyppien käytön tueksi ja asiantuntijablogin kirjoittamisen aloittamiseksi. Työssä pyrittiin löytämään myös keinoja yrityksen asiantuntijaosaamisen ja kilpailuedun näkyväksi tuomisen tueksi suomen markkinoilla. Yrityksen kanssa yhteistyössä valittu sosiaalisen median kanava LinkedIn sisällytettiin myös osaksi räätälöityä markkinointiviestintään liittyvää ohjeistusta.
Toiminnallisen opinnäytetyön teoriakatsauksessa käytiin läpi markkinointiviestinnän perusteita, asiantuntija viestintää ja yritysblogiin liittyviä parhaita käytäntöjä. Tutkimuksen tuloksia peilattiin toimeksiantajan alaan ja haastatteluihin. Prosessin mukana huomioitiin orgaanisen hakukonenäkyvyyden vaatimukset. Konkreettisena lopputuloksena tehtiin räätälöity ohjekirja toimeksiantajan yritysblogin ja sitä tuottavan henkilöstön tueksi. Sisältösuunnitelma ja sen seuranta rakennettiin yrityksen nykyisten resurssien mukaisesti. Yritykselle tehtiin myös sisällöntuotannon jakamisen tueksi ehdotus liittyen yrityksen LinkedIn profiiliin.
Verkossa tapahtuvaa markkinointiviestintää Ratatek Oy voi helpottaa brändin strategian mukaisella ohjeistuksella ja tarkkaan valituilla kanavilla. Tämä avulla yrityksen oma henkilöstö voi aloittaa organisaation markkinointiviestinnän pienillä resursseilla. Yrityksen oman markkinointiviestinnän rakentuessa voi ohjekirjaa päivittää ja hyödyntää englannin ja ruotsinkielisten yritysblogikirjoitusten tuottamisessa. Yritys voi kehittää verkkosivujen seurantaa ja rakentaa viestinnän sisällöntuotannon tueksi ennakoivan vuosikellon.