Tieto lisää motivaatiota toimia. Kestävän kehityksen edistäminen – oppimista ammatillisissa perustutkinnoissa.
Rossi, Niina (2020)
Rossi, Niina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513620
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513620
Tiivistelmä
Luonnonvarat hupenevat, ilmasto lämpenee, maapallon väestömäärä kasvaa, maailmalla soditaan ja ihmisiä kohdellaan epätasa-arvoisesti. Tarvitaan tietoa, taitoa ja halua toimia paremman tulevaisuuden puolesta, jotta saavutetaan tasapaino kestävä kehityksen eri ulottuvuuksien välillä. Agenda 2030, YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden mukaisesti, kaikille ihmisille tulee taata avoin, tasa-arvoinen ja laadukas koulutus sekä elinikäiset oppimismahdollisuudet, siten että kaikki saavat kestävän kehityksen edistämiseen tarvittavat tiedot ja taidot. Kestävän kehityksen opetuksessa opitaan toimintamalleja, joiden avulla voidaan muuttaa elämäntavat kestäviksi. Syksystä 2018 ammatillisen koulutuksen uudistuksen myötä kestävän kehityksen opetuksesta tuli osa ammatillisten perustutkintojen pakollisia osaamistavoitteita. Kestävän kehityksen edistämisen opintojen tavoitteena on, että opiskelija osaa toimia kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti, ottaa huomioon elinkaariajattelun periaatteet sekä osaa pohtia ratkaisuja eettisistä näkökulmista.
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan kestävän kehityksen opetuksen osaamistavoitteiden toteutumista Omnian ammatillisissa perustutkinnoissa, tiivistetyn kaksipäiväisen sprinttitoteutuksen aikana. Tutkimuksen tavoitteena oli oppimisen lisäksi testata opetusmenetelmien toimivuutta sekä opiskelijoiden mielipidettä opetettavaa ainetta kohtaan. Tutkimus toteutettiin case-tutkimuksena, käyttäen apuna Forms-kyselyä sekä havainnointia. Tulosten mukaan opiskelijat kokivat kestävän kehityksen opinnot tärkeiksi. Jo kahden päivän opetuksen aikana tapahtui oppimista kaikissa osaamistavoitteissa. Lisäksi opiskelijat oppivat kytkemään omat valinnat osaksi suurempaa kokonaisuutta.
On tärkeää, että ymmärretään omien työtapojen ja valintojen merkitys kestävän kehityksen ja kestävän tulevaisuuden edistämiseksi. Tämä myös motivoi toimimaan ympäristöä säästäen sekä vastuullisesti omassa ammatissa.
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan kestävän kehityksen opetuksen osaamistavoitteiden toteutumista Omnian ammatillisissa perustutkinnoissa, tiivistetyn kaksipäiväisen sprinttitoteutuksen aikana. Tutkimuksen tavoitteena oli oppimisen lisäksi testata opetusmenetelmien toimivuutta sekä opiskelijoiden mielipidettä opetettavaa ainetta kohtaan. Tutkimus toteutettiin case-tutkimuksena, käyttäen apuna Forms-kyselyä sekä havainnointia. Tulosten mukaan opiskelijat kokivat kestävän kehityksen opinnot tärkeiksi. Jo kahden päivän opetuksen aikana tapahtui oppimista kaikissa osaamistavoitteissa. Lisäksi opiskelijat oppivat kytkemään omat valinnat osaksi suurempaa kokonaisuutta.
On tärkeää, että ymmärretään omien työtapojen ja valintojen merkitys kestävän kehityksen ja kestävän tulevaisuuden edistämiseksi. Tämä myös motivoi toimimaan ympäristöä säästäen sekä vastuullisesti omassa ammatissa.