”Lähdetään ettimään keinoja eikä niitä ongelmia” : Oppimisvaikeuksia omaava asiakkaana ohjauspalveluissa
Angle, Merja (2020)
Angle, Merja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912203
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912203
Tiivistelmä
Tunnistamattomat oppimisvaikeudet tai riittämätön tuki voivat pahimmillaan sysätä yksilön jatkuvan oppimisen ulkopuolelle, syrjäyttää työelämästä tai vaikeuttaa siellä pysymistä. Viime vuosina aikuisten oppimisvaikeuksiin on kiinnitetty yhä enemmän huomiota lasten ja nuorten oppimisvaikeuksien rinnalla. Yhteiskunnassa on tiedostettu, että oppimisvaikeuksien tunnistaminen sekä oikeanlaisen ohjauksen ja tuen tarjoaminen on koko ohjauskentän haaste eikä pelkästään oppilaitosten.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaista osaamista ohjaustyötä tekevillä on oppimisvaikeuksien tunnistamiseen ja ohjaamiseen liittyen sekä mitä osaamista työntekijät kaipaavat oman työnsä tueksi. Tavoitteena oli tuottaa lisää tietoa oppimisvaikeuksien tunnistamiseen ja ohjaukseen liittyen sekä nostaa esille Komppaa-hankkeesta saatuja kokemuksia. Tutkimus oli kvalitatiivinen ja se toteutettiin teemahaastattelulla toukokuussa 2019. Tutkimuksessa haastateltiin viittä Komppaa-hankkeen ohjaajaa ja haastattelusta saatu aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysilla.
Tutkimuksessa saadut tulokset osoittivat, että yksilöiden oppimisvaikeudet näyttäytyvät hyvin monin eri tavoin ohjaustyössä. Tulosten perusteella oppimisvaikeuksien tunnistamisen keskeisiä menetelmiä olivat haastattelut, keskustelut, ryhmämenetelmät sekä havainnointi työtoiminta- ja ohjaustilanteissa. Ohjaustyössä ohjaajat pitävät tärkeinä voimavaralähtöistä ja ratkaisukeskeistä lähestymistapaa. Tuloksista nousi esille myös sanoittamisen tärkeys sekä puheeksiotto asiakaskohtaamisissa kuin myös verkoston kanssa työskennellessä. Keskeistä oppimisvaikeuksia omaavien asiakkaiden ohjaustyössä on kokonaisvaltainen kohtaaminen tilanteen vaatimalla herkkyydellä sekä asiakkaan voimavarojen tukeminen. At its worst, unrecognized learning difficulties or insufficient support can push an individual outside of the continuum of learning, marginalize from work life or make it difficult to stay within it. Besides recognizing learning difficulties among children and youth, there has been increasing interest towards adult learning difficulties during recent years. Society is becoming more aware and recognizing learning difficulties among adults. Giving the right kind of guidance and support is a challenge for the entire guidance and counselling field, not just for the educational institutions.
The purpose of this study was to find what kind of skills employees working in guidance field have in identification and guidance of adults with learning difficulties, and what skills do employees desire to have to support their work. The goal was to produce more information about identification and guiding adults with learning difficulties and to present the collected results to the Komppaa-project. The study was qualitative and it was executed as a theme interview in May 2019. Five counselors of the Komppaa-project were interviewed and the collected information analyzed as a data-oriented content analysis. Results of the study pointed out that individuals' learning difficulties appear in various ways during the guidance work. Based on the results, the key methods of recognizing learning difficulties were interviews, discussions, group methods and observation during work and guidance situations. The counselors working in guidance work found resource-based and solution-oriented approaches important. The results also showed that vocalizing the topic in words and voicing up issue with the client and his service network were important. Key elements in mentoring clients with learning difficulties are the creation of comprehensive encounter coupled with needed sensitivity towards the situation and supporting that supports the client’s own resources.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaista osaamista ohjaustyötä tekevillä on oppimisvaikeuksien tunnistamiseen ja ohjaamiseen liittyen sekä mitä osaamista työntekijät kaipaavat oman työnsä tueksi. Tavoitteena oli tuottaa lisää tietoa oppimisvaikeuksien tunnistamiseen ja ohjaukseen liittyen sekä nostaa esille Komppaa-hankkeesta saatuja kokemuksia. Tutkimus oli kvalitatiivinen ja se toteutettiin teemahaastattelulla toukokuussa 2019. Tutkimuksessa haastateltiin viittä Komppaa-hankkeen ohjaajaa ja haastattelusta saatu aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysilla.
Tutkimuksessa saadut tulokset osoittivat, että yksilöiden oppimisvaikeudet näyttäytyvät hyvin monin eri tavoin ohjaustyössä. Tulosten perusteella oppimisvaikeuksien tunnistamisen keskeisiä menetelmiä olivat haastattelut, keskustelut, ryhmämenetelmät sekä havainnointi työtoiminta- ja ohjaustilanteissa. Ohjaustyössä ohjaajat pitävät tärkeinä voimavaralähtöistä ja ratkaisukeskeistä lähestymistapaa. Tuloksista nousi esille myös sanoittamisen tärkeys sekä puheeksiotto asiakaskohtaamisissa kuin myös verkoston kanssa työskennellessä. Keskeistä oppimisvaikeuksia omaavien asiakkaiden ohjaustyössä on kokonaisvaltainen kohtaaminen tilanteen vaatimalla herkkyydellä sekä asiakkaan voimavarojen tukeminen.
The purpose of this study was to find what kind of skills employees working in guidance field have in identification and guidance of adults with learning difficulties, and what skills do employees desire to have to support their work. The goal was to produce more information about identification and guiding adults with learning difficulties and to present the collected results to the Komppaa-project. The study was qualitative and it was executed as a theme interview in May 2019. Five counselors of the Komppaa-project were interviewed and the collected information analyzed as a data-oriented content analysis. Results of the study pointed out that individuals' learning difficulties appear in various ways during the guidance work. Based on the results, the key methods of recognizing learning difficulties were interviews, discussions, group methods and observation during work and guidance situations. The counselors working in guidance work found resource-based and solution-oriented approaches important. The results also showed that vocalizing the topic in words and voicing up issue with the client and his service network were important. Key elements in mentoring clients with learning difficulties are the creation of comprehensive encounter coupled with needed sensitivity towards the situation and supporting that supports the client’s own resources.