Musiikkikasvatus varhaiskasvatuksessa
Hyrkkänen, Henna; Peippo, Kerttu (2020)
Hyrkkänen, Henna
Peippo, Kerttu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012721
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012721
Tiivistelmä
Laurea ammattikorkeakoulu Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksen opettaja, täydentävä koulutus Sosionomi (AMK)
Henna Hyrkkänen, 2020
Musiikkikasvatus varhaiskasvatuksessa
Opinnäytetyön aiheena on musiikkikasvatus varhaiskasvatuksessa. Tämä opinnäytetyö käsittää portfolio-tyyppisen teoriaosuuden Bulb-alustalle, sekä kehittämistyönä tuotetun musiikkikasvatuskansion Lappeenrannassa sijaitsevalle Keltun päiväkodille. Työn teoriaosuudessa on eroteltu alle 3-vuotiaiden musiikkikasvatus, ja 3-5 vuotiaiden musiikkikasvatus.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli musiikkikasvatuksen käytännön musiikkitoiminnan ohjeistaminen ja opastaminen tuottamamme musiikkikasvatus-kansion pohjalta sekä sen myötä musiikkikasvatustoiminnan lisääminen varhaiskasvatuksen kentällä. Omana henkilökohtaisena tavoitteenani oli lisätä ymmärrystä musiikkikasvatuksen ja musiikin teoriasta, ja rohkaistua itsekin käyttämään musiikkia monipuolisesti varhaiskasvatuksen opettajan työssä.
Musiikkikasvatus-kansiossa on teoriatiedon lisäksi kahdeksan valmista, pedagogisesti ja tavoitteellisesti suunniteltua musiikkituokiota varhaiskasvattajien avuksi. Tarve musiikkikasvatuskansion tekemiselle nousi työelämästä. Kansion tarkoituksena on toimia matalan kynnyksen työkaluna musiikkikasvatusta toteutettaessa, ja ideana on, että se on helppokäyttöinen ja kaikille ymmärrettävässä muodossa. Kyselimme ennen kansion tekemistä päiväkodin työntekijöiden toiveita ja odotuksia kansion sisällölle.
Musiikkikasvatus on osa varhaiskasvatusta. Jotta voidaan toteuttaa laadukasta musiikkikasvatusta, tulee kasvattajan olla tietoinen lapsen kehityksen eri vaiheista. Kuitenkin on myös muistettava, että jokainen lapsi on yksilö, joka kehittyy omaan tahtiinsa. Musiikkitoimintaa suunniteltaessa tulee ottaa huomioon lapsen ikä ja kehitystaso. Tärkeintä on musiikin tuoma ilo ja kasvattajan tulee antaa tilaa lasten spontaaneille reaktioille.
Alle 3-vuotiaiden musiikillisessa toiminnassa pääpaino on tuttujen laulujen liittäminen arjen perushoito- ja vuorovaikutustilanteisiin. Kun tuttuja lauluja liitetään esimerkiksi vaipanvaihtotilanteeseen, lapsen turvallisuuden tunne lisääntyy. Pieni lapsi hakee eleillään ja tarvitsee aikuisen vuorovaikutusta. Laulaminen ja musiikkiliikunta ovat tärkeitä elementtejä lapsen ja aikuisen välisen vuorovaikutuksen tukijana ja vahvistajana.
Asiasanat: musiikkikasvatus, varhaiskasvatus, musiikki, alle 3-vuotiaan musiikillinen kehitys Laurea ammattikorkeakoulu Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksen opettaja, täydentävä koulutus Sosionomi (AMK)
Kerttu Peippo
Musiikkikasvatus varhaiskasvatuksessa
Vuosi 2020
Tämä opinnäytetyö käsittelee musiikkikasvatusta varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyö rakentuu kaksiosaisena, toinen osa keskittyy alle 3-vuotiaiden musiikkikasvatukseen ja toinen 3-5-vuotiaiden musiikkikasvatukseen. Eri ikäryhmät on huomioitu myös opinnäytetyön tuotoksessa, musiikkikasvatus-kansiossa, joka on tuotettu työelämästä lähtöisin olevasta tarpeesta Lappeenrannassa sijaitsevalle Keltun vuoropäiväkodille.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli musiikkikasvatuksen käytännön musiikkitoiminnan ohjeistaminen ja opastaminen tuottamamme musiikkikasvatus-kansion pohjalta sekä sen myötä musiikkikasvatustoiminnan lisääminen varhaiskasvatuksen kentällä. Musiikkikasvatus-kansion tarkoituksena on, että se olisi työntekijöille helppokäyttöinen ja hyödyllinen työväline musiikkikasvatustoiminnan suunnitteluun ja toteutukseen arjen kiireidenkin keskellä. Kansion tarkoituksena on antaa varhaiskasvatuksen ammattilaisille intoa, motivaatiota ja rohkeutta käyttää musiikkia aktiivisesti työvälineenä omassa työssään.
Tämän opinnäytetyön myötä halusin lisätä myös omaa ammatillista osaamistani suhteessa musiikkikasvatuksen teoriatietoon ja musiikkitoiminnan suunnitteluun ja toteuttamiseen sekä kasvattaa omaa rohkeuttani käyttää musiikkia työvälineenä omassa työssäni.
Musiikkikasvatus on osa laadukasta varhaiskasvatusta. Musiikkikasvatuksen tulisi olla aina suunnitelmallista ja tavoitteellista toimintaa. Kasvattajan tulisi musiikkikasvatusta suunnitellessa ja toteuttaessaan huomioida aina kohderyhmän ikä ja osaamisen taso. Tämä edellyttää sitä, että kasvattaja on tietoinen lapsen eri kehitysvaiheista. 3-5-vuotiaat lapset jaksavat keskittyä musiikkitoimintaan pidemmänkin aikaa ja musiikkituokioissa voidaan käyttää hyvin monenlaisia eri elementtejä. Lasten kanssa musiikkitoiminnassa tulisi aina korostua ennen kaikkea musiikin tuoma ilo ja innostus.
Asiasanat: musiikkikasvatus, varhaiskasvatus, musiikki, 3-5-vuotiaiden musiikillinen kehitys
Varhaiskasvatuksen opettaja, täydentävä koulutus Sosionomi (AMK)
Henna Hyrkkänen, 2020
Musiikkikasvatus varhaiskasvatuksessa
Opinnäytetyön aiheena on musiikkikasvatus varhaiskasvatuksessa. Tämä opinnäytetyö käsittää portfolio-tyyppisen teoriaosuuden Bulb-alustalle, sekä kehittämistyönä tuotetun musiikkikasvatuskansion Lappeenrannassa sijaitsevalle Keltun päiväkodille. Työn teoriaosuudessa on eroteltu alle 3-vuotiaiden musiikkikasvatus, ja 3-5 vuotiaiden musiikkikasvatus.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli musiikkikasvatuksen käytännön musiikkitoiminnan ohjeistaminen ja opastaminen tuottamamme musiikkikasvatus-kansion pohjalta sekä sen myötä musiikkikasvatustoiminnan lisääminen varhaiskasvatuksen kentällä. Omana henkilökohtaisena tavoitteenani oli lisätä ymmärrystä musiikkikasvatuksen ja musiikin teoriasta, ja rohkaistua itsekin käyttämään musiikkia monipuolisesti varhaiskasvatuksen opettajan työssä.
Musiikkikasvatus-kansiossa on teoriatiedon lisäksi kahdeksan valmista, pedagogisesti ja tavoitteellisesti suunniteltua musiikkituokiota varhaiskasvattajien avuksi. Tarve musiikkikasvatuskansion tekemiselle nousi työelämästä. Kansion tarkoituksena on toimia matalan kynnyksen työkaluna musiikkikasvatusta toteutettaessa, ja ideana on, että se on helppokäyttöinen ja kaikille ymmärrettävässä muodossa. Kyselimme ennen kansion tekemistä päiväkodin työntekijöiden toiveita ja odotuksia kansion sisällölle.
Musiikkikasvatus on osa varhaiskasvatusta. Jotta voidaan toteuttaa laadukasta musiikkikasvatusta, tulee kasvattajan olla tietoinen lapsen kehityksen eri vaiheista. Kuitenkin on myös muistettava, että jokainen lapsi on yksilö, joka kehittyy omaan tahtiinsa. Musiikkitoimintaa suunniteltaessa tulee ottaa huomioon lapsen ikä ja kehitystaso. Tärkeintä on musiikin tuoma ilo ja kasvattajan tulee antaa tilaa lasten spontaaneille reaktioille.
Alle 3-vuotiaiden musiikillisessa toiminnassa pääpaino on tuttujen laulujen liittäminen arjen perushoito- ja vuorovaikutustilanteisiin. Kun tuttuja lauluja liitetään esimerkiksi vaipanvaihtotilanteeseen, lapsen turvallisuuden tunne lisääntyy. Pieni lapsi hakee eleillään ja tarvitsee aikuisen vuorovaikutusta. Laulaminen ja musiikkiliikunta ovat tärkeitä elementtejä lapsen ja aikuisen välisen vuorovaikutuksen tukijana ja vahvistajana.
Asiasanat: musiikkikasvatus, varhaiskasvatus, musiikki, alle 3-vuotiaan musiikillinen kehitys
Varhaiskasvatuksen opettaja, täydentävä koulutus Sosionomi (AMK)
Kerttu Peippo
Musiikkikasvatus varhaiskasvatuksessa
Vuosi 2020
Tämä opinnäytetyö käsittelee musiikkikasvatusta varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyö rakentuu kaksiosaisena, toinen osa keskittyy alle 3-vuotiaiden musiikkikasvatukseen ja toinen 3-5-vuotiaiden musiikkikasvatukseen. Eri ikäryhmät on huomioitu myös opinnäytetyön tuotoksessa, musiikkikasvatus-kansiossa, joka on tuotettu työelämästä lähtöisin olevasta tarpeesta Lappeenrannassa sijaitsevalle Keltun vuoropäiväkodille.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli musiikkikasvatuksen käytännön musiikkitoiminnan ohjeistaminen ja opastaminen tuottamamme musiikkikasvatus-kansion pohjalta sekä sen myötä musiikkikasvatustoiminnan lisääminen varhaiskasvatuksen kentällä. Musiikkikasvatus-kansion tarkoituksena on, että se olisi työntekijöille helppokäyttöinen ja hyödyllinen työväline musiikkikasvatustoiminnan suunnitteluun ja toteutukseen arjen kiireidenkin keskellä. Kansion tarkoituksena on antaa varhaiskasvatuksen ammattilaisille intoa, motivaatiota ja rohkeutta käyttää musiikkia aktiivisesti työvälineenä omassa työssään.
Tämän opinnäytetyön myötä halusin lisätä myös omaa ammatillista osaamistani suhteessa musiikkikasvatuksen teoriatietoon ja musiikkitoiminnan suunnitteluun ja toteuttamiseen sekä kasvattaa omaa rohkeuttani käyttää musiikkia työvälineenä omassa työssäni.
Musiikkikasvatus on osa laadukasta varhaiskasvatusta. Musiikkikasvatuksen tulisi olla aina suunnitelmallista ja tavoitteellista toimintaa. Kasvattajan tulisi musiikkikasvatusta suunnitellessa ja toteuttaessaan huomioida aina kohderyhmän ikä ja osaamisen taso. Tämä edellyttää sitä, että kasvattaja on tietoinen lapsen eri kehitysvaiheista. 3-5-vuotiaat lapset jaksavat keskittyä musiikkitoimintaan pidemmänkin aikaa ja musiikkituokioissa voidaan käyttää hyvin monenlaisia eri elementtejä. Lasten kanssa musiikkitoiminnassa tulisi aina korostua ennen kaikkea musiikin tuoma ilo ja innostus.
Asiasanat: musiikkikasvatus, varhaiskasvatus, musiikki, 3-5-vuotiaiden musiikillinen kehitys