Markkinoinnin automatisaatio ja Hurry Kaistan kehittäminen Hurry Oy:lle
Juurela, Jouni (2020)
Lataukset:
Juurela, Jouni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052614022
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052614022
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää teoriatietoa toimeksiantajayritys Hurry Oy:lle markkinoinnin automatisaatiota hyödyntävän Hurry Kaista -järjestelmän kehitystyöhön. Päätavoitteena oli selvittää mitä työvaiheita benchmarkatut yritykset helpottavat automaa-tion kautta sekä lisätä toimeksiantajayrityksen pitkäaikaisten asiakkaiden kokeman arvon määrää.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Opinnäytetyössä yhdis-tyvät tutkimuksellisen sekä toiminnallisen opinnäytetyön piirteet. Teoriatietoa hankittiin kir-jallisuudesta ja verkosta sekä syvennettiin teoriatietoa benchmarkkauksen kautta. Benchmarkatut yritykset ovat vahvoja toimijoita markkinoinnin automatisaation kentällä ja toimeksiantajayrityksen nykytilaa verrattiin näihin yrityksiin. Tutkimuksessa oli yhteensä neljä teemahaastattelua. Teemahaastattelut suoritettiin benchmarkattujen yritysten edus-tajille, kuten myös toimeksiantajayrityksen yhteyshenkilölle sekä heidän asiakkaansa avainhenkilölle. Näiden haastattelujen pohjalta saatua tietoa hyödynnettiin toimeksianta-jayritykselle kehitettävään service blueprinttiin.
Tutkimustyön perusteella markkinoinnin automatisaation kannalta on tärkeää tietää asi-akkaan ostoprosessin vaiheet ja mihin vaiheeseen kukin asiakas on siirtymässä. Viestin-nän sisällön on vastattava asiakkaan ostoprosessin vaihetta. Asiakasyrityksen verkkosi-vujen on oltava organisoitu siten, että on helppoa analysoida, mitkä sivuston osat ovat tehokkaita ja vastaavatko markkinointisisällöt asiakkaiden aikeita.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Opinnäytetyössä yhdis-tyvät tutkimuksellisen sekä toiminnallisen opinnäytetyön piirteet. Teoriatietoa hankittiin kir-jallisuudesta ja verkosta sekä syvennettiin teoriatietoa benchmarkkauksen kautta. Benchmarkatut yritykset ovat vahvoja toimijoita markkinoinnin automatisaation kentällä ja toimeksiantajayrityksen nykytilaa verrattiin näihin yrityksiin. Tutkimuksessa oli yhteensä neljä teemahaastattelua. Teemahaastattelut suoritettiin benchmarkattujen yritysten edus-tajille, kuten myös toimeksiantajayrityksen yhteyshenkilölle sekä heidän asiakkaansa avainhenkilölle. Näiden haastattelujen pohjalta saatua tietoa hyödynnettiin toimeksianta-jayritykselle kehitettävään service blueprinttiin.
Tutkimustyön perusteella markkinoinnin automatisaation kannalta on tärkeää tietää asi-akkaan ostoprosessin vaiheet ja mihin vaiheeseen kukin asiakas on siirtymässä. Viestin-nän sisällön on vastattava asiakkaan ostoprosessin vaihetta. Asiakasyrityksen verkkosi-vujen on oltava organisoitu siten, että on helppoa analysoida, mitkä sivuston osat ovat tehokkaita ja vastaavatko markkinointisisällöt asiakkaiden aikeita.