Hinnoittelustrategiat sähköisillä lukulaitteilla - Case: Sanomalehti ja kirja
Aarnio, Niko (2011)
Aarnio, Niko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061011746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061011746
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena ja tavoitteena on selvittää sähköisille lukulaitteille palveluita ja tuotteita tarjoavien sanomalehti- ja kirja-alanyritysten hinnoittelustrategioiden valintaa. Tämä toteutetaan vertaamalla neljän sanomalehden ja neljän kirjakaupan sähköisten ja paperisten tuotteiden hinnoittelueroja. Kumpaankin ryhmään kuuluu kolme ulkomaista ja yksi kotimainen toimija. Sanomalehtialan toimijat ovat Helsingin Sanomat, The New York Times, Financial Times sekä The Wall Street Journal. Kirja-alan toimijoita taas edustavat Amazon.com, Apple iBooks Store, Barnes & Noble sekä Suomalaisen kirjakaupan nettikauppa Suomalainen.com. Työ tehtiin Next Media –hankkeen alaiselle eReading Service -projektille, jonka pyrkimyksenä on muun muassa tuottaa sisältö- ja kuluttajalähtöinen tapa sanomalehti-, aikakauslehti- ja kirjasisältöjen jakeluun sähköisille lukulaitteille. Next Media –hanke on puolestaan yksi Tieto- ja viestintäteollisuuden tutkimus Oy:n (TIVIT) alaisista hankkeista, jonka pyrkimyksenä on kiihdyttää suomalaista tieto- ja viestintätekniikan osaamisen kehittämistä.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu erilaisten hinnoittelustrategioiden esittelystä ja strategisten hinnoittelupäätösten taustalla olevien tekijöiden huomioimisesta. Työ on keskitetty koskemaan tiukasti hinnoittelustrategioita, eikä hinnoittelun muihin osa-alueisiin oteta kantaa.
Tutkimuksen pääasiallisena viitekehyksenä toimivat Henri Tykän (2005) ja Åman ym. (2005) hinnoittelustrategioiden nelikenttä, jossa hinnoittelustrategiat on jaettu lohkoihin parhaiten strategioiden tavoitteita silmällä pitäen. Hintastrategioiden selvittämisen ohella työssä pyritään huomiomaan myös strategioiden soveltaminen ajallisesti tarkasteltuna, eli millaisia strategioita yritykset voisivat käyttää tuotteen tai markkinoiden elinkaaren eri vaiheissa.
Työn tuloksissa on selvästi havaittavissa alan nuoruus, sillä suurimmalla osalla toimijoista valitut hinnoittelustrategiat painottuivat kasvu- ja kehitysvaiheen markkinoille. Tällaisille strategioille on yhteistä asiakkaiden houkutteleminen alhaisilla hinnoilla, jotta yritykset saisivat nopeasti kasvatettua asiakaskantaansa ja markkina-asemaansa. Tällaisista strategioista erityisesti referenssihinnoittelu eli tutustumistarjousstrategia sekä loss leader –hinnoittelu, jossa yritys laskee aggressiivisesti hintoja tulevaisuuden hyötyjen saavuttamiseksi, olivat usein esiintyviä strategioita. Poikkeuksen muodostivat lähinnä kotimaiset yritykset, joilla ei kenties pienien markkinoiden takia ole tarvetta vastaavaan hintakilpailuun kuin suuremmilla markkinoilla toimivilla.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu erilaisten hinnoittelustrategioiden esittelystä ja strategisten hinnoittelupäätösten taustalla olevien tekijöiden huomioimisesta. Työ on keskitetty koskemaan tiukasti hinnoittelustrategioita, eikä hinnoittelun muihin osa-alueisiin oteta kantaa.
Tutkimuksen pääasiallisena viitekehyksenä toimivat Henri Tykän (2005) ja Åman ym. (2005) hinnoittelustrategioiden nelikenttä, jossa hinnoittelustrategiat on jaettu lohkoihin parhaiten strategioiden tavoitteita silmällä pitäen. Hintastrategioiden selvittämisen ohella työssä pyritään huomiomaan myös strategioiden soveltaminen ajallisesti tarkasteltuna, eli millaisia strategioita yritykset voisivat käyttää tuotteen tai markkinoiden elinkaaren eri vaiheissa.
Työn tuloksissa on selvästi havaittavissa alan nuoruus, sillä suurimmalla osalla toimijoista valitut hinnoittelustrategiat painottuivat kasvu- ja kehitysvaiheen markkinoille. Tällaisille strategioille on yhteistä asiakkaiden houkutteleminen alhaisilla hinnoilla, jotta yritykset saisivat nopeasti kasvatettua asiakaskantaansa ja markkina-asemaansa. Tällaisista strategioista erityisesti referenssihinnoittelu eli tutustumistarjousstrategia sekä loss leader –hinnoittelu, jossa yritys laskee aggressiivisesti hintoja tulevaisuuden hyötyjen saavuttamiseksi, olivat usein esiintyviä strategioita. Poikkeuksen muodostivat lähinnä kotimaiset yritykset, joilla ei kenties pienien markkinoiden takia ole tarvetta vastaavaan hintakilpailuun kuin suuremmilla markkinoilla toimivilla.