Tulevaisuuden osaamistarpeet kauneudenhoitoalan ja ammatillisen koulutuksen kontekstissa
Hemmilä, Tanja; Sirén, Sini (2020)
Hemmilä, Tanja
Sirén, Sini
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052614045
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052614045
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa laadullisen ennakoinnin keinoin tulevaisuuden osaamistarpeita kauneudenhoitoalan ja ammatillisen koulutuksen kontekstissa. Tarkoituksena oli koota ennakointiselvityksen pohjalta tietoa, kuinka kauneudenhoitoalan tutkintoa voitaisiin sisällöllisesti kehittää vastaamaan paremmin tulevaisuuden työelämän osaamistarpeita ja asiakkaiden tarpeita. Tavoitteena oli tuoda uusia näkökulmia kauneudenhoitolan ammatillisen perustutkinnon kehittämiseen. Työn toimeksiantajana oli Stadin ammatti- ja aikuisopisto ja työ rajattiin tarkastelemaan hius- ja kauneudenhoitoalan tutkinnon kahta osaamisalaa, ihonhoidon osaamisalaa sekä hius- ja kauneudenhoidon neuvonnan osaamisalaa.
Tietoperustassa käsiteltiin osaamista holistisesta näkökulmasta käsin. Lisäksi tarkasteltiin eri ennakointiaineistoja hyödyntäen megatrendejä ja trendejä sekä miten ne vaikuttavat tulevaisuuden osaamistarpeisiin. Tietoperustassa tarkasteltiin myös ketterää oppimista ja kehittämistä, sillä ketterä oppiminen mahdollistaa tulevaisuuden tekemisen joustavammin.
Opinnäytetyön lähestymistapana oli laadullinen ennakointi ja menetelmällisinä ratkaisuina hyödynnettiin asiantuntijahaastatteluja ja Delfoi-asiantuntijapaneelia, joiden avulla kartoitettiin tulevaisuudessa tarvittavaa osaamista kauneudenhoitoalalla. Yhtenä menetelmänä hyödynnettiin myös opiskelijoille suunnattua World Café -tyyppistä virtuaalista kehittämispajaa, jonka avulla pyrittiin lisäämään asiakasymmärrystä.
Keskeisinä tuloksina voitiin todeta, että kauneudenhoitoalalla korostuvat erityisesti kestävän kehityksen osaaminen, digitaalisten alustojen ja työkalujen käyttötaito sekä monikulttuurisuustaidot. Erityisesti digitalisaatio ja kestävä kehitys nähtiin tulevaisuudessa kauneudenhoitoalalla menestymisen edellytyksenä. Teknologisoitumisen nähtiin keskittyvän palvelutarjonnan monipuolistamiseen ja palvelukokemuksen parantamiseen. Lisäksi todettiin, että kauneudenhoitoala monimuotoistuu, jonka seurauksena elinikäinen oppiminen, ketterä kehittäminen, uudenlaiset osaamisyhdistelmät ja työnkuvat tulevat korostumaan tulevaisuudessa.
Johtopäätöksinä voitiin todeta, että kauneudenhoitoalan ammatillisen koulutuksen sisältöä tulisi kehittää vastaamaan paremmin tulevaisuuden osaamista erityisesti kestävän kehityksen, digitaalisten taitojen sekä monikulttuurisuuden hyödyntämisen näkökulmasta. Opinnäytetyön tuotoksena laadittiin tulevaisuuden osaamiseen liittyvät trendikortit, asiakasprofiilit sekä tulevaisuuden osaamisen visiokartta, joita voidaan hyödyntää kauneudenhoitoalan tutkinnon sisällöllisessä kehittämisessä.
Tietoperustassa käsiteltiin osaamista holistisesta näkökulmasta käsin. Lisäksi tarkasteltiin eri ennakointiaineistoja hyödyntäen megatrendejä ja trendejä sekä miten ne vaikuttavat tulevaisuuden osaamistarpeisiin. Tietoperustassa tarkasteltiin myös ketterää oppimista ja kehittämistä, sillä ketterä oppiminen mahdollistaa tulevaisuuden tekemisen joustavammin.
Opinnäytetyön lähestymistapana oli laadullinen ennakointi ja menetelmällisinä ratkaisuina hyödynnettiin asiantuntijahaastatteluja ja Delfoi-asiantuntijapaneelia, joiden avulla kartoitettiin tulevaisuudessa tarvittavaa osaamista kauneudenhoitoalalla. Yhtenä menetelmänä hyödynnettiin myös opiskelijoille suunnattua World Café -tyyppistä virtuaalista kehittämispajaa, jonka avulla pyrittiin lisäämään asiakasymmärrystä.
Keskeisinä tuloksina voitiin todeta, että kauneudenhoitoalalla korostuvat erityisesti kestävän kehityksen osaaminen, digitaalisten alustojen ja työkalujen käyttötaito sekä monikulttuurisuustaidot. Erityisesti digitalisaatio ja kestävä kehitys nähtiin tulevaisuudessa kauneudenhoitoalalla menestymisen edellytyksenä. Teknologisoitumisen nähtiin keskittyvän palvelutarjonnan monipuolistamiseen ja palvelukokemuksen parantamiseen. Lisäksi todettiin, että kauneudenhoitoala monimuotoistuu, jonka seurauksena elinikäinen oppiminen, ketterä kehittäminen, uudenlaiset osaamisyhdistelmät ja työnkuvat tulevat korostumaan tulevaisuudessa.
Johtopäätöksinä voitiin todeta, että kauneudenhoitoalan ammatillisen koulutuksen sisältöä tulisi kehittää vastaamaan paremmin tulevaisuuden osaamista erityisesti kestävän kehityksen, digitaalisten taitojen sekä monikulttuurisuuden hyödyntämisen näkökulmasta. Opinnäytetyön tuotoksena laadittiin tulevaisuuden osaamiseen liittyvät trendikortit, asiakasprofiilit sekä tulevaisuuden osaamisen visiokartta, joita voidaan hyödyntää kauneudenhoitoalan tutkinnon sisällöllisessä kehittämisessä.