Ohjeistus digitaalisen markkinointiviestintäsuunnitelman laatimiseen
Wuorenjuuri, Ville (2020)
Wuorenjuuri, Ville
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052614203
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052614203
Tiivistelmä
Digitaalisten työkalujen myötä ihmisten välinen vuorovaikutus on muuttunut merkittävästi viime vuosien aikana. Niin myös yritysten välinen kommunikointi asiakkaisiin on tuonut uudenlaisia mahdollisuuksia ja tapoja nykypäivän käytäntöihin. Digitaalisen markkinointiviestinnän merkitys on noussut tärkeäksi osaksi yritysten strategiaa. Tämä toiminnallinen opinnäytetyö laadittiin ohjeistamaan Yritys X:n digitaalisen markkinointiviestintäsuunnitelman laatimista hyödyntäen sosiaalisen median kanavia. Yritys X on pieni, videoihin ja reaaliaikaiseen suoratoistoon keskittynyt kolmenkymmenen työntekijän urheilualan yritys. Yritys X:llä ei tähän mennessä ollut konkreettista ohjeistusta digitaalisen markkinointiviestintäsuunnitelman laatimiseen sosiaalista mediaa hyödyntäen. Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Yritys X:lle.
Teoreettisen viitekehyksen pohjalta ohjeistukseen kerättiin tietoa siitä, miten Yritys X voi määrittää digitaalisen markkinointiviestintäsuunnitelman lähtötilanteen sekä tavoitteet, miten määrittää budjetin sekä rajata kohderyhmiä, millaista sisältöä sosiaaliseen mediaan kannattaa julkaista ja miten määritettyjä tavoitteita voidaan mitata. Teoreettisen viitekehyksen lähdeaineistona käytettiin ammattikirjallisuutta ja internet-julkaisuja, jotka käsittelevät sosiaalista mediaa, digitaalista markkinointiviestintää ja sen budjetointia, kohderyhmiä ja niiden rajaamista, markkinointia, sisällön suunnittelua ja sosiaalisen median eri kanavien hyödyntämistä osana markkinointia. Lähteiden tukemiseksi käytettiin myös asiantuntijahaastatteluita, joiden avulla saatiin konkreettisia esimerkkejä sekä neuvoja Yritys X:n digitaalisen markkinointiviestintäsuunnitelman ohjeistuksen luomiseen.
Opinnäytetyön tuotoksesta syntyi konkreettinen ohjeistus ja työkalu Yritys X:lle, jota se voi hyödyntää digitaalisen markkinointiviestintäsuunnitelman laatimiseen. Ohjeistuksessa ko- rostuivat erityisesti lähtötilanteen ja tavoitteiden määrittämisen tärkeys, kohderyhmien yksityiskohtainen rajaaminen sekä sisällönjakamisen selkeä, persoonallinen ja yhtenäinen linja sosiaalisen median kanavasta riippumatta. Lisäksi Yritys X:n kaikkien käytössä olevien sosiaalisen median kanavan maksullisen mainonnan vaihtoehdot tuotiin konkreettisesti esille.
Työn johtopäätöksissä todettiin, että erityisesti pienen ja kasvua tavoittelevan yrityksen strategian yksi kulmakivistä tulee olla digitaalinen markkinointiviestintä. Sen toteuttaminen ilman selkeää tavoitetta ja päämäärää on usein tehotonta. Kun Yritys X panostaa huolelliseen digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitteluun, sillä on erinomainen mahdollisuus kasvattaa liiketoimintaansa kohti asetettuja tavoitteita.
Teoreettisen viitekehyksen pohjalta ohjeistukseen kerättiin tietoa siitä, miten Yritys X voi määrittää digitaalisen markkinointiviestintäsuunnitelman lähtötilanteen sekä tavoitteet, miten määrittää budjetin sekä rajata kohderyhmiä, millaista sisältöä sosiaaliseen mediaan kannattaa julkaista ja miten määritettyjä tavoitteita voidaan mitata. Teoreettisen viitekehyksen lähdeaineistona käytettiin ammattikirjallisuutta ja internet-julkaisuja, jotka käsittelevät sosiaalista mediaa, digitaalista markkinointiviestintää ja sen budjetointia, kohderyhmiä ja niiden rajaamista, markkinointia, sisällön suunnittelua ja sosiaalisen median eri kanavien hyödyntämistä osana markkinointia. Lähteiden tukemiseksi käytettiin myös asiantuntijahaastatteluita, joiden avulla saatiin konkreettisia esimerkkejä sekä neuvoja Yritys X:n digitaalisen markkinointiviestintäsuunnitelman ohjeistuksen luomiseen.
Opinnäytetyön tuotoksesta syntyi konkreettinen ohjeistus ja työkalu Yritys X:lle, jota se voi hyödyntää digitaalisen markkinointiviestintäsuunnitelman laatimiseen. Ohjeistuksessa ko- rostuivat erityisesti lähtötilanteen ja tavoitteiden määrittämisen tärkeys, kohderyhmien yksityiskohtainen rajaaminen sekä sisällönjakamisen selkeä, persoonallinen ja yhtenäinen linja sosiaalisen median kanavasta riippumatta. Lisäksi Yritys X:n kaikkien käytössä olevien sosiaalisen median kanavan maksullisen mainonnan vaihtoehdot tuotiin konkreettisesti esille.
Työn johtopäätöksissä todettiin, että erityisesti pienen ja kasvua tavoittelevan yrityksen strategian yksi kulmakivistä tulee olla digitaalinen markkinointiviestintä. Sen toteuttaminen ilman selkeää tavoitetta ja päämäärää on usein tehotonta. Kun Yritys X panostaa huolelliseen digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitteluun, sillä on erinomainen mahdollisuus kasvattaa liiketoimintaansa kohti asetettuja tavoitteita.