E-kirjan julkaisukanavien vertailu ja e-kirjan markkinointi
Leppävuori, Leo (2020)
Leppävuori, Leo
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052614109
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052614109
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mitä e-kirjan julkaisu pitää sisällään, mikä olisi nopein ja vaivattomin julkaisukanava aloittelevalle kirjailijalle ja kuinka e-kirjaa markkinoidaan. Näitä kysymyksiä tutkittiin ja mietittiin aloittelevan kirjailijan näkökulmasta.
Opinnäytetyössä keskitytään e-kirjan markkinointiin ja julkaisukanavien vertailuun. Julkaisukanavat, joita työssä tarkasteltiin lähemmin olivat; BoD, Ellibs ja Amazonin Kindlestore. Aloittavalle kirjailijalle parhaaksi valikoitui verkkosivusto BoD:in, sillä sen sivuilta löytyi paljon ohjeistuksia ja neuvoja, jotka on suunnattu juuri uraansa aloittelevalle kirjailijalle. Lisäksi huomattiin, että BoD:illa on käytössään todella laajat jakeluverkostot eri puolille maailmaa.
Apuna opinnäytetyön tekemiseen käytettiin, eri e-kirjojen julkaisuun ja kustantamiseen erikoistuneita verkkosivustoja sekä markkinointi teorioita. Markkinoinnin teoriaosuudessa käytettiin apuna monia eri artikkeleita ja ammattilaisten kirjallisuutta. Osiossa kerrotaan myös lyhyesti: mitä markkinoinnin suunnittelu tarkoittaa ja mitä se pitää sisällään. Lopuksi pohditaan miten sosiaalista mediaa voisi käyttää hyödyksi kirjan markkinoinnissa.
Opinnäytetyössä tutustutaan lyhyesti Suomen kirjojen myyntitilastojen lisäksi myös Yhdysvaltojen ja Iso-Britannian tilastoihin. Tilastojen tutkiminen osoitti, että e-kirjojen myynti on loivassa nousussa kaikissa
mainituissa maissa.
Lopputuloksena on opinnäytetyö, mikä antaa aloittelevalle kirjailijalle ohjeita e-kirjan julkaisuun ja siihen mitä kautta e-kirjaa on hyvä lähteä alussa levittämään. Lisäksi kirjailijalle annetaan ehdotuksia kuinka sosiaalista mediaa voi käyttää hyödykseen oman teoksensa markkinoinnissa.
Opinnäytetyössä keskitytään e-kirjan markkinointiin ja julkaisukanavien vertailuun. Julkaisukanavat, joita työssä tarkasteltiin lähemmin olivat; BoD, Ellibs ja Amazonin Kindlestore. Aloittavalle kirjailijalle parhaaksi valikoitui verkkosivusto BoD:in, sillä sen sivuilta löytyi paljon ohjeistuksia ja neuvoja, jotka on suunnattu juuri uraansa aloittelevalle kirjailijalle. Lisäksi huomattiin, että BoD:illa on käytössään todella laajat jakeluverkostot eri puolille maailmaa.
Apuna opinnäytetyön tekemiseen käytettiin, eri e-kirjojen julkaisuun ja kustantamiseen erikoistuneita verkkosivustoja sekä markkinointi teorioita. Markkinoinnin teoriaosuudessa käytettiin apuna monia eri artikkeleita ja ammattilaisten kirjallisuutta. Osiossa kerrotaan myös lyhyesti: mitä markkinoinnin suunnittelu tarkoittaa ja mitä se pitää sisällään. Lopuksi pohditaan miten sosiaalista mediaa voisi käyttää hyödyksi kirjan markkinoinnissa.
Opinnäytetyössä tutustutaan lyhyesti Suomen kirjojen myyntitilastojen lisäksi myös Yhdysvaltojen ja Iso-Britannian tilastoihin. Tilastojen tutkiminen osoitti, että e-kirjojen myynti on loivassa nousussa kaikissa
mainituissa maissa.
Lopputuloksena on opinnäytetyö, mikä antaa aloittelevalle kirjailijalle ohjeita e-kirjan julkaisuun ja siihen mitä kautta e-kirjaa on hyvä lähteä alussa levittämään. Lisäksi kirjailijalle annetaan ehdotuksia kuinka sosiaalista mediaa voi käyttää hyödykseen oman teoksensa markkinoinnissa.