SATUHIERONTAKANSIO VARHAISKASVATUKSEN TYÖVÄLINEENÄ
Mustonen, Riitta; Juvonen, Päivi (2020)
Mustonen, Riitta
Juvonen, Päivi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714417
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714417
Tiivistelmä
Satuhieronta tarkoittaa satujen, tarinoiden ja mielikuvien yhdistämistä kevyeen hierontaan ja kosketukseen. Satuhieronnalla on tutkittu olevan lukuisia myönteisiä vaikutuksia lapsen kasvuun ja kehitykseen. Toiminnallisen opinnäytetyömme tarkoituksena oli kerätä tietoa satuhierontamenetelmästä, satujen- ja kosketuksen merkityksestä lapselle ja tuottaa satuhierontamateriaalia päiväkodin ryhmän käyttöön. Tavoitteenamme oli tuottaa selkeä, helppokäyttöinen ja visuaalisesti houkutteleva satuhierontakansio päiväkodin ryhmän varhaiskasvattajien työvälineeksi.
Opinnäytetyömme toiminnallinen osuus toteutettiin yhdessä päiväkodin ryhmässä Outokummussa. Valmistamamme satuhierontakansio oli päiväkodin ryhmän kokeiltavana neljän viikon ajan. Tutkimusaineiston keräämiseksi päiväkodin varhaiskasvattajat vastasivat kokeilujakson päätteeksi havaintojensa ja kokemustensa pohjalta kahteen tekemäämme palautekyselyyn. Tämän pohjalta saimme tietoa satuhierontakansion käytettävyydestä ja teimme siihen muutoksia.
Päiväkodin ryhmän varhaiskasvattajat antoivat positiivista palautetta satuhierontakansion sisällöstä, sen selkeydestä sekä visuaalisesta ilmeestä. Varhaiskasvattajat kokivat, että satuhieronta menetelmänä sopii hyvin päiväkodin arkeen, tilanteeseen kuin tilanteeseen. Story massage means combining fairy tales, stories and images with a light massage and positive touch. Story massage has been studied to have numerous positive effects on a child’s growth and development. The purpose of our functional thesis was to collect information about the story massage method, the significance of fairy tales and touch for the child and to produce story massage material for the use of a kindergarten group. Our aim was to produce a clear, easy-to-use and visually appealing story massage folder as a tool for the early childhood educators of the kindergarten group. Our aim was also that the folder is easy to regenerate.
The functional part of our thesis was carried out in one kindergarten group in Outokumpu. The story massage folder we prepared was tested by the kindergarten group for four weeks. In order to gather research material, the early childhood educators of the kindergarten responded to our two feedback surveys based on their observations and experiences at the end of the trial period. Based on this, we received information about the usability of the story massage folder, and we made changes to it.
The early childhood educators of the kindergarten group gave positive feedback about the content, clarity and visual appearance of the story massage folder. They felt that story massage as a method is well suited for everyday life in a kindergarten, in any situation.
Opinnäytetyömme toiminnallinen osuus toteutettiin yhdessä päiväkodin ryhmässä Outokummussa. Valmistamamme satuhierontakansio oli päiväkodin ryhmän kokeiltavana neljän viikon ajan. Tutkimusaineiston keräämiseksi päiväkodin varhaiskasvattajat vastasivat kokeilujakson päätteeksi havaintojensa ja kokemustensa pohjalta kahteen tekemäämme palautekyselyyn. Tämän pohjalta saimme tietoa satuhierontakansion käytettävyydestä ja teimme siihen muutoksia.
Päiväkodin ryhmän varhaiskasvattajat antoivat positiivista palautetta satuhierontakansion sisällöstä, sen selkeydestä sekä visuaalisesta ilmeestä. Varhaiskasvattajat kokivat, että satuhieronta menetelmänä sopii hyvin päiväkodin arkeen, tilanteeseen kuin tilanteeseen.
The functional part of our thesis was carried out in one kindergarten group in Outokumpu. The story massage folder we prepared was tested by the kindergarten group for four weeks. In order to gather research material, the early childhood educators of the kindergarten responded to our two feedback surveys based on their observations and experiences at the end of the trial period. Based on this, we received information about the usability of the story massage folder, and we made changes to it.
The early childhood educators of the kindergarten group gave positive feedback about the content, clarity and visual appearance of the story massage folder. They felt that story massage as a method is well suited for everyday life in a kindergarten, in any situation.