Röntgenhoitaja-opiskelijoiden ergonomiaosaamisen kehittyminen : opiskelijoiden ja ohjaajien arvioimana
Virtanen, Jenni; Kauppi, Kyllikki (2020)
Virtanen, Jenni
Kauppi, Kyllikki
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714538
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714538
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin röntgenhoitajien ja röntgenhoitajaopiskelijoiden kokemuksia opiskelijoiden ergonomiaosaamisen kehittymisestä opintojen aikana. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää röntgenhoitajakoulutusta ja lisätä röntgenhoitajatyön turvallisuutta. Rajasimme työn fyysiseen ergonomiaan ja erityisesti potilassiirtotilanteisiin. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä on kerrottu ergonomiasta, potilassiirroista ja röntgenhoitajan koulutuksesta ja työstä.
Aineisto opinnäytetyöhön kerättiin kyselylomakkeiden avulla helmikuussa 2020. Kyselyjen kohderyhminä olivat Turun ammattikorkeakoulun röntgenhoitajaopiskelijat sekä Viisi Turun yliopistollisen keskussairaalan kuvantamiskeskuksen osastoa. Opiskelija-aineisto muodostui 33:sta eri vaiheessa olevien röntgenhoitajaopiskelijoiden vastauksista. Vastausaktiivisuus oli tällöin 51 %. Röntgenhoitajaopiskelijaohjaajien aineisto muodostui 24:stä vastauksesta, tällöin vastausaktiivisuus oli 96 %. Kyselyissä oli sekä avoimia että suljettuja kysymyksiä. Määrällisen aineiston analyysissa hyödynnettiin Webropol-järjestelmän nykyisiä ominaisuuksia ja laadullinen aineisto analysoitiin deduktiivisella sisällön analyysilla.
Tämän opinnäytetyön tulosten perusteella röntgenhoitajaopiskelijat kokivat aiheen olevan tärkeä ja kaipaavansa lisää ergonomiaopintoja. Opiskelijaohjaajat kokivat, että harjoitteluissa opiskelijoiden olisi hyvä laittaa ergonomiaosaaminen yhdeksi tavoitteeksi. Lisäksi he kokivat, että opiskelijat voisivat kiinnittää itse aktiivisemmin enemmän asiaan huomiota. Myös apuvälinetietämys ja niiden käytönosaaminen koettiin kummassakin aineistossa harjoitteluun tullessa tärkeäksi. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää koulutusohjelman kehittämisessä ja työturvallisuuden parantamisessa. Tulosten perusteella ergonomiaan pitäisi kiinnittää enemmän huomiota harjoitteluissa ja sitä tulisi sisällyttää enemmän jo olemassa oleviin opintoihin. The objective of the thesis was to learn how radiographer students experienced the development of ergonomic skills during studies. The study was confined on physical ergonomy and especially in patient transfer and lifting. The first three chapters define more about ergonomics, patient transfers and lifting and radiographer studies and work. The goal of this thesis was to improve the studies of radiographers and make radiographers work more safer.
Radiographer students and their student counselors in practical training were given surveys regarding their experience of ergonomic skills during studies. The data was collected with two (2) surveys in February 2020. The student survey was collected in the Turku university of applied sciences radiographer students. Out of 65 students 33 answered to the survey (51%). Other survey was taken in five (5) x-ray wards at Turku university hospital by student counselors. The wards were given 25 surveys of which 24 came back answered (96%). Both surveys contained open and closed questions. Data from closed questions was analyzed with webropol program and open questions were analyzed with deductive analysis.
The results of this thesis indicate that students feel that the subject is important and that ergonomics should be studied more. Student counselors feel that the ergonomic development should be one of the priorities during practical training. Counselors also think that students themselves should be more active with ergonomic development. The use and knowledge of technical aids was also seen as area of ergonomic studies which should be improved. The results indicate that ergonomics should be focused more during practical training and in studies. It should also be integrated in studies that already exist.
Aineisto opinnäytetyöhön kerättiin kyselylomakkeiden avulla helmikuussa 2020. Kyselyjen kohderyhminä olivat Turun ammattikorkeakoulun röntgenhoitajaopiskelijat sekä Viisi Turun yliopistollisen keskussairaalan kuvantamiskeskuksen osastoa. Opiskelija-aineisto muodostui 33:sta eri vaiheessa olevien röntgenhoitajaopiskelijoiden vastauksista. Vastausaktiivisuus oli tällöin 51 %. Röntgenhoitajaopiskelijaohjaajien aineisto muodostui 24:stä vastauksesta, tällöin vastausaktiivisuus oli 96 %. Kyselyissä oli sekä avoimia että suljettuja kysymyksiä. Määrällisen aineiston analyysissa hyödynnettiin Webropol-järjestelmän nykyisiä ominaisuuksia ja laadullinen aineisto analysoitiin deduktiivisella sisällön analyysilla.
Tämän opinnäytetyön tulosten perusteella röntgenhoitajaopiskelijat kokivat aiheen olevan tärkeä ja kaipaavansa lisää ergonomiaopintoja. Opiskelijaohjaajat kokivat, että harjoitteluissa opiskelijoiden olisi hyvä laittaa ergonomiaosaaminen yhdeksi tavoitteeksi. Lisäksi he kokivat, että opiskelijat voisivat kiinnittää itse aktiivisemmin enemmän asiaan huomiota. Myös apuvälinetietämys ja niiden käytönosaaminen koettiin kummassakin aineistossa harjoitteluun tullessa tärkeäksi. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää koulutusohjelman kehittämisessä ja työturvallisuuden parantamisessa. Tulosten perusteella ergonomiaan pitäisi kiinnittää enemmän huomiota harjoitteluissa ja sitä tulisi sisällyttää enemmän jo olemassa oleviin opintoihin.
Radiographer students and their student counselors in practical training were given surveys regarding their experience of ergonomic skills during studies. The data was collected with two (2) surveys in February 2020. The student survey was collected in the Turku university of applied sciences radiographer students. Out of 65 students 33 answered to the survey (51%). Other survey was taken in five (5) x-ray wards at Turku university hospital by student counselors. The wards were given 25 surveys of which 24 came back answered (96%). Both surveys contained open and closed questions. Data from closed questions was analyzed with webropol program and open questions were analyzed with deductive analysis.
The results of this thesis indicate that students feel that the subject is important and that ergonomics should be studied more. Student counselors feel that the ergonomic development should be one of the priorities during practical training. Counselors also think that students themselves should be more active with ergonomic development. The use and knowledge of technical aids was also seen as area of ergonomic studies which should be improved. The results indicate that ergonomics should be focused more during practical training and in studies. It should also be integrated in studies that already exist.