Uutislivekonsepti Suomen mediakentässä
Haikonen, Matias (2020)
Haikonen, Matias
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714446
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714446
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee ympärivuorokautista uutislivekonseptia, joka on tuore ilmiö suomalaisessa mediakentässä. Helmikuussa 2019 lanseerattu MTV Uutiset Live on uutislivenä maassamme ensimmäinen laatuaan. Tarkoitukseni on selvittää, miten realistista on toteuttaa ympärivuorokautista journalismia Suomen kokoisessa maassa. Oleellista on tutkia myös sitä, miksi uutislivejä ei ole Suomessa enempää. Opinnäytetyö esittelee sekä MTV:n että kilpailevien medioiden näkökulmia asiaan.
Tutkimuksessa tulee esille, että motiivit uutisliven lanseeraamiseen sekä muun stream-pohjaisen sisällön tehostamiseen kytkeytyvät vahvasti käsillä olevaan median murrostilaan, johon liittyy muun muassa mobiilikulutuksen määrän kasvu. Tämä vaikuttaa oleellisesti siihen, että konsepti on olemassa. Lisäksi se näkyy oleellisesti uutisliven toimintaperiaatteissa ja sisällöissä.
Opinnäytetyössä tarkastellaan MTV Uutiset Liven lanseerauksen onnistumista ja toiminnan sujuvuutta uutisliven ensimmäisen toimintavuoden aikana. Palvelun toimintaa taustoitetaan esittelemällä ensin konseptin globaalia historiaa ja ympärivuorokautiseen journalismiin liittyviä lainalaisuuksia. Lisäksi opinnäytetyössä syvennytään yhtiön omiin tavoitteisiin uutisliven suhteen. The thesis deals with 24-hour news live concept, which is a recent phenomenon in the Finnish media field. Launched in February 2019, MTV News Live is the first of its kind in our country. The aim of this work is to find out how realistic it is to implement 24-hour journalism in a country the size of Finland. It was also important to study why there are no more live news services in Finland. The thesis presents the perspectives of both MTV and competing media.
The study reveals that the motives for launching news live and enhancing other stream-based content are strongly linked to the current media revolution, which includes an increase in mobile consumption. This essentially affects the existence of the concept. In addition, it is essentially reflected in the news live policy and content.
The thesis examines the success of MTV News Live 's launch and the smoothness of its operations during the first year of news live operations. The operations of MTV's news live are backed up by first presenting the global history of the concept and the laws related to live journalism. In addition, the study delves into the company's own goals for the news live.
Tutkimuksessa tulee esille, että motiivit uutisliven lanseeraamiseen sekä muun stream-pohjaisen sisällön tehostamiseen kytkeytyvät vahvasti käsillä olevaan median murrostilaan, johon liittyy muun muassa mobiilikulutuksen määrän kasvu. Tämä vaikuttaa oleellisesti siihen, että konsepti on olemassa. Lisäksi se näkyy oleellisesti uutisliven toimintaperiaatteissa ja sisällöissä.
Opinnäytetyössä tarkastellaan MTV Uutiset Liven lanseerauksen onnistumista ja toiminnan sujuvuutta uutisliven ensimmäisen toimintavuoden aikana. Palvelun toimintaa taustoitetaan esittelemällä ensin konseptin globaalia historiaa ja ympärivuorokautiseen journalismiin liittyviä lainalaisuuksia. Lisäksi opinnäytetyössä syvennytään yhtiön omiin tavoitteisiin uutisliven suhteen.
The study reveals that the motives for launching news live and enhancing other stream-based content are strongly linked to the current media revolution, which includes an increase in mobile consumption. This essentially affects the existence of the concept. In addition, it is essentially reflected in the news live policy and content.
The thesis examines the success of MTV News Live 's launch and the smoothness of its operations during the first year of news live operations. The operations of MTV's news live are backed up by first presenting the global history of the concept and the laws related to live journalism. In addition, the study delves into the company's own goals for the news live.