Uusi opetussuunnitelma: Kivalo-opiston baletin opetuksen uuden opetussuunnitelman laatiminen
Vainikka, Hanna (2020)
Vainikka, Hanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714549
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714549
Tiivistelmä
Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet uudistuivat ja ne astuivat voimaan vuonna 2018. Kivalo-opisto tarjoaa taiteen perusopetuksen yleisen oppimäärän mukaisia opintoja ja tämän vuoksi uuden paikallisen opetussuunnitelman laatiminen oli välttämätöntä. Opetussuunnitelma laadittiin Opetushallituksen määräyksiä noudattaen. Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan opetussuunnitelman laatimiseen liittyvää prosessia ja analysoidaan, minkälaisia arvojavalintoja opettaja joutuu sitä tehdessään kohtaamaan. Opetussuunnitelman ja käytännön opetustyön kietoutumista yhteen reflektoidaan ja muodostetaan kuvaa omasta opettajuudesta.
Ihmiskäsityksen ja oppimiskäsityksen tiedostaminen toimii lähtökohtana, joka johdattelee opettajan arvojen ja eettisen toimintatavan sisäistämiseen. Pyrkimyksenä näiden käsitteiden ja näkökulmien avulla oli saada aikaan vastuullisesti laadittu opetussuunnitelma, sillä opetussuunnitelman laatiminen oli yhden opettajan voimin yksipuolista vertaisarvioinnin ja kyseenalaistamisen puutteen vuoksi.
Opinnäytetyössä kuvaillaan, mitkä eri tekijät vaikuttivat opetussuunnitelman syntymiseen ja siinä haetaan yhteyttä käytäntöön. Opetussuunnitelmaa tarkastellaan kokonaisuutena myös itsearvioinnin myötä ja pohditaan vastauksia kirjoitusprosessin aikana syntyneisiin kysymyksiin. Tämä opinnäytetyö on kehittämistyö, joka toteutettiin Kivalo-opiston tarpeisiin ja se esittelee kehitystyön vaiheet sen suunnittelusta aina jatkokehittämistarpeisiin asti.
Ihmiskäsityksen ja oppimiskäsityksen tiedostaminen toimii lähtökohtana, joka johdattelee opettajan arvojen ja eettisen toimintatavan sisäistämiseen. Pyrkimyksenä näiden käsitteiden ja näkökulmien avulla oli saada aikaan vastuullisesti laadittu opetussuunnitelma, sillä opetussuunnitelman laatiminen oli yhden opettajan voimin yksipuolista vertaisarvioinnin ja kyseenalaistamisen puutteen vuoksi.
Opinnäytetyössä kuvaillaan, mitkä eri tekijät vaikuttivat opetussuunnitelman syntymiseen ja siinä haetaan yhteyttä käytäntöön. Opetussuunnitelmaa tarkastellaan kokonaisuutena myös itsearvioinnin myötä ja pohditaan vastauksia kirjoitusprosessin aikana syntyneisiin kysymyksiin. Tämä opinnäytetyö on kehittämistyö, joka toteutettiin Kivalo-opiston tarpeisiin ja se esittelee kehitystyön vaiheet sen suunnittelusta aina jatkokehittämistarpeisiin asti.