Verkkosivu-uudistus LAB8-hankkeelle
Lehto, Tommi (2020)
Lehto, Tommi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814652
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814652
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Haaga-Helian aloittamalle LAB8-hankkeelle. Hanke on aloitettu vuoden 2019 alussa.
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli rakentaa LAB8-hankkeelle viestintä- ja markkinointikanavana toimiva verkkosivusto, jonka avulla hanke voisi edistää myös Haaga-Helian asiantuntijabrändiä. Hankkeelle oli luotu jo graafinen ilme, jossa ilmeni värit. Tämän tiedon pohjalta tavoitteena oli suunnitella, miten värimaailmaa hyödynnettäisiin niin, että osa-alueet eroaisivat toisistaan, mutta niiden keskinäinen harmonia ja yhteys säilyisivät.
Opinnäytetyön teoriaosuus rajattiin käsittelemään kolmea laajaa aihetta, digitaalista markkinointiviestintää, verkkosivun kehittämisen prosessia ja verkkosivun käyttöliittymän visuaalista ilmettä. Ensimmäisessä osassa perehdyttiin siihen, mitä digitaalisella markkinointiviestinnällä
tarkoitetaan ja miten se on muuttunut viime vuosina. Tämän jälkeen avattiin, mitä Inbound-markkinoinnilla tarkoitetaan ja, miten yritysten tulisi hyödyntää verkkosivuaInbound-markkinoinnin välineenä.
Toisessa teoriaosuudessa keskityttiin avaamaan verkkosivun kehittämisen prosessi sisältösuunnitelman laatimisesta käyttäjän testaamiseen. Koska tämä opinnäytetyö keskittyi verkkosivun ulkoasun kehittämiseen, sisällöntuotanto jätettiin pois prosessista. Kolmannessa teoriaosuudessa käytiin läpi, mitä verkkosivun käyttöliittymällä tarkoitetaan ja
mistä elementeistä sen visuaalinen ilme koostuu. Tämän jälkeen syvennyttiin siihen, miten visuaalista ilmettä voi kehittää hierarkian, sommittelun, hahmolakien ja graafisten elementtien
avulla. Vertailuanalyysi keskittyi neljän verkkosivun visuaalisen ilmeen ja hakukoneoptimoinnin analysointiin.
Opinnäytetyön tekeminen alkoi toukokuussa 2019 ja oli valmis toukokuussa 2020. Opinnäytetyön tekijälle kokemus oli haastava mutta kaikin tavoin opettavainen ja hyödyllinen tulevaisuutta varten.
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli rakentaa LAB8-hankkeelle viestintä- ja markkinointikanavana toimiva verkkosivusto, jonka avulla hanke voisi edistää myös Haaga-Helian asiantuntijabrändiä. Hankkeelle oli luotu jo graafinen ilme, jossa ilmeni värit. Tämän tiedon pohjalta tavoitteena oli suunnitella, miten värimaailmaa hyödynnettäisiin niin, että osa-alueet eroaisivat toisistaan, mutta niiden keskinäinen harmonia ja yhteys säilyisivät.
Opinnäytetyön teoriaosuus rajattiin käsittelemään kolmea laajaa aihetta, digitaalista markkinointiviestintää, verkkosivun kehittämisen prosessia ja verkkosivun käyttöliittymän visuaalista ilmettä. Ensimmäisessä osassa perehdyttiin siihen, mitä digitaalisella markkinointiviestinnällä
tarkoitetaan ja miten se on muuttunut viime vuosina. Tämän jälkeen avattiin, mitä Inbound-markkinoinnilla tarkoitetaan ja, miten yritysten tulisi hyödyntää verkkosivuaInbound-markkinoinnin välineenä.
Toisessa teoriaosuudessa keskityttiin avaamaan verkkosivun kehittämisen prosessi sisältösuunnitelman laatimisesta käyttäjän testaamiseen. Koska tämä opinnäytetyö keskittyi verkkosivun ulkoasun kehittämiseen, sisällöntuotanto jätettiin pois prosessista. Kolmannessa teoriaosuudessa käytiin läpi, mitä verkkosivun käyttöliittymällä tarkoitetaan ja
mistä elementeistä sen visuaalinen ilme koostuu. Tämän jälkeen syvennyttiin siihen, miten visuaalista ilmettä voi kehittää hierarkian, sommittelun, hahmolakien ja graafisten elementtien
avulla. Vertailuanalyysi keskittyi neljän verkkosivun visuaalisen ilmeen ja hakukoneoptimoinnin analysointiin.
Opinnäytetyön tekeminen alkoi toukokuussa 2019 ja oli valmis toukokuussa 2020. Opinnäytetyön tekijälle kokemus oli haastava mutta kaikin tavoin opettavainen ja hyödyllinen tulevaisuutta varten.