Lapin ammattikorkeakouluun hakevan opiskelijan mielikuva hakukokemuksesta
Ahonen, Alisa; Autio, Julia (2020)
Ahonen, Alisa
Autio, Julia
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714314
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on selvitys siitä, millaisia mielikuvia Lapin ammattikorkeakoulun toivotulla kohdeyleisöllä on oppilaitoksesta. Selvityksen tavoitteena on
saada selville, mitä valittu kohdeyleisö, lukion abiturientit, ovat mieltä Lapin ammattikorkeakoulun nykyisestä markkinoinnista. Nämä ollessa selvillä pystyttiin
tarkastelemaan mikä toimii, ja mitkä aspektit tarvitsevat lisää työstöä ja paranteluja. Myös yleisön toiveita siitä, mitä he toivovat oppilaitoksen markkinoinnilta lisää, kuultiin ja otettiin huomioon.
Menetelminä on käytetty muun muassa kyselyä, joka teetettiin ja jaettiin kohdeyleisöllemme. Kysely teetettiin tuomaan vastauksia haluttuihin kysymyksiin, liittyen siihen miten kohdeyleisö on kohdannut oppilaitoksen markkinointia sosiaalisessa mediassa, ja muissa kanavissa. Vastauksia tähän kyselyyn, sekä aikaisempien lähivuosien hakijakyselyiden vastauksia analysoitiin sekä SWOT- että
PESTE-analyysien avulla. SWOT- analyysilla saatiin hyvin selville tämänhetkiset
mahdollisuudet ja uhat, kun PESTE-analyysin avulla aineistoon perehdyttiin syvemmin. Tieto käsiteltiin ja jalostettiin opinnäytetyön kirjoittajien välisissä aivoriihissä ja reflektoinneissa.
Saatujen tulosten perusteella opinnäytetyössä tuodaan ilmi uusia ideoita ja ehdotuksia kohtaamaan ilmi tulleet epäkohdat ja puutokset. Tavoitteena on, että
tämä opinnäytetyö tuo uusia ideoita Lapin ammattikorkeakoulun markkinointiin
paremmin vastaamaan kohdeyleisön toiveita.
saada selville, mitä valittu kohdeyleisö, lukion abiturientit, ovat mieltä Lapin ammattikorkeakoulun nykyisestä markkinoinnista. Nämä ollessa selvillä pystyttiin
tarkastelemaan mikä toimii, ja mitkä aspektit tarvitsevat lisää työstöä ja paranteluja. Myös yleisön toiveita siitä, mitä he toivovat oppilaitoksen markkinoinnilta lisää, kuultiin ja otettiin huomioon.
Menetelminä on käytetty muun muassa kyselyä, joka teetettiin ja jaettiin kohdeyleisöllemme. Kysely teetettiin tuomaan vastauksia haluttuihin kysymyksiin, liittyen siihen miten kohdeyleisö on kohdannut oppilaitoksen markkinointia sosiaalisessa mediassa, ja muissa kanavissa. Vastauksia tähän kyselyyn, sekä aikaisempien lähivuosien hakijakyselyiden vastauksia analysoitiin sekä SWOT- että
PESTE-analyysien avulla. SWOT- analyysilla saatiin hyvin selville tämänhetkiset
mahdollisuudet ja uhat, kun PESTE-analyysin avulla aineistoon perehdyttiin syvemmin. Tieto käsiteltiin ja jalostettiin opinnäytetyön kirjoittajien välisissä aivoriihissä ja reflektoinneissa.
Saatujen tulosten perusteella opinnäytetyössä tuodaan ilmi uusia ideoita ja ehdotuksia kohtaamaan ilmi tulleet epäkohdat ja puutokset. Tavoitteena on, että
tämä opinnäytetyö tuo uusia ideoita Lapin ammattikorkeakoulun markkinointiin
paremmin vastaamaan kohdeyleisön toiveita.