Oppilaan rohkaiseminen ja ohjaaminen tämän epämukavuusalueella instrumenttiopetuksessa
Pesonen, Eetu (2020)
Pesonen, Eetu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814824
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814824
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin ohjaavan instrumenttiopettajan keinoja oppilaan innostamiseen, motivointiin ja ohjaamiseen tämän epämukavuusalueella. Työssä tutkittiin ja pohdittiin, mitä hyötyä epämukavuusalueelle syöksymisestä ja siellä työskentelemisestä on soittajalle tämän kehittymisen kannalta ja miten erilaiset tekijät voivat vaikuttaa oppijan motivaatioon, innostumiseen ja vastaanottavuuteen. Aihetta tutkittiin kirjallisen lähdeaineiston ja artikkelien sekä tekijän omien kokemuksien ja empiiristen havaintojen pohjalta.
Opettajalla ja tämän toiminnalla voi olla suurikin vaikutus oppilaan asennoitumiseen sekä tämän innostuksen ja motivaation määrään ja laatuun epämukavuusalueella toimimisensa suhteen. Motivoinnilla, kiinnostusta herättämällä, hyvällä opettaja–oppilas-suhteella, perustelu- ja puhetaidoilla sekä konkreettisilla esimerkeillä ja opetusmateriaalivalinnoilla opettaja voi edistää oppijan intoa syöksyä epämukavuusalueelle ja työskentelemään sen parissa.
Opettajalla ja tämän toiminnalla voi olla suurikin vaikutus oppilaan asennoitumiseen sekä tämän innostuksen ja motivaation määrään ja laatuun epämukavuusalueella toimimisensa suhteen. Motivoinnilla, kiinnostusta herättämällä, hyvällä opettaja–oppilas-suhteella, perustelu- ja puhetaidoilla sekä konkreettisilla esimerkeillä ja opetusmateriaalivalinnoilla opettaja voi edistää oppijan intoa syöksyä epämukavuusalueelle ja työskentelemään sen parissa.