Leikin tärkeys varhaiskasvatuksessa
Kilpi, Floriin (2020)
Kilpi, Floriin
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814815
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814815
Tiivistelmä
Laurea AMK
Varhaiskasvatuksen opettaja 60 op- koulutus Floriin Kilpi
Leikin tärkeys varhaiskasvatuksessa
Tiivistelmä
Minun portfolioni kertoo leikin tärkeydestä varhaiskasvatuksessa. Teoreettisessa viitekehyksessä tutkin leikin tarkoitusta ja tärkeyttä lapsen elämässä. Sen lisäksi tuon esille roolileikin tärkeyden lapsen elämässä. Lapsen leikki on niin paljon enemmän kuin vaan leikki. Leikin avulla lapsi pystyy saamaan erilaisia sosiaalisia kokemuksia ja käymään läpi myös vaikeita tunteita. Portfolion teoreettisessa osiossa tutkin myös sitä, miten tärkeää lasten leikissä on vanhempien osallisuus ja tiedon välittäminen. Teoreettisessa viitekehyksessä puhun myös Vygotskyn teoriasta. Vygotskyn mukaan lapsi tarvitsee apua ja tukea, jotta hänen leikkinsä voisi kehittyä. (Kangas, Fonsén 2018, 155-156).
Teoreettisessa viitekehyksessä tuon myös esille varhaiskasvattajan tärkeän roolin leikissä. Varhaiskasvattajalla voi olla erilaisia rooleja kuten tunteellinen ja fyysinen kannustaja, kommentaattori, tulkki, ohjaaja, johtaja ja myös leikkikumppani. Korostan siinä myös varhaiskasvattajan herkkyyttä huomata lasten tarpeen leikin tuelle.
Seuraavalla portfolion sivulla otin kuvia leikkihetkistä sisällä ja ulkona. Kuvien avulla tulee selväksi, miten paljon lapset hyötyvät siitä, että varhaiskasvattaja on leikissä tukena ja mukana. Kuvista näkyy myös se, että kun varhaiskasvattaja liittyy leikkiin, se rikastuu. Vanhemmilta on kysytty tarvittavat luvat kuvien käyttämiseen. Kuvien avulla pystyy myös näkemään minkälaisia rooleja varhaiskasvattajalla voi leikissä olla.
Seuraavalla portfolion sivulla käsittelen kyselylomakkeita. Annoin kyselylomakkeet työntekijöille ja myös oman ryhmäni vanhemmille. Molemmissa kyselylomakkeissa on kymmenen kysymystä. Kyselylomake työntekijöille kuvasi leikkiä varhaiskasvatuksessa ja sen mahdollisia esteitä. Kyselylomake vanhemmille kuvasi sitä, mitä he ajattelivat leikistä, leikkimisestä ja siitä miten lapset oppivat parhaiten.
Seuraavalla portfolion sivulla analysoin työntekijöiden vastauksia. Tuon esille mahdolliset leikin esteet ja sitten avaan niitä enemmän. Mahdolliset leikin esteet olivat: liian tiukka aikataulu, fyysisen tilan puute, eri ikäiset lapset ryhmässä ja erityistuen tarpeessa olevat lapset. Pidin tärkeänä tutkia myös, mitä henkilökunta ajatteli leikistä ja yhdessä leikkimisestä. Samalla kun analysoin leikin esteitä, pidin tärkeänä pohtia mahdollisia ratkaisuja leikin esteille.
Seuraavassa portfolion osassa analysoin vanhempien vastauksia. Suurin osa vanhemmista oli sitä mieltää, että leikki on lapsille hyödyllistä. Kuitenkin vastauksien analysoimisesta selvisi, miten heidän oma kulttuurinsa vaikuttaa taustalla ja myös päiväkodin elämässä.
Seuraavassa portfolion osassa pohdin annettuja vastauksia, omaa oppimista ja mahdollisia kehitysehdotuksia. Portfolion viimeisellä sivulla on lähteet.
Varhaiskasvatuksen opettaja 60 op- koulutus Floriin Kilpi
Leikin tärkeys varhaiskasvatuksessa
Tiivistelmä
Minun portfolioni kertoo leikin tärkeydestä varhaiskasvatuksessa. Teoreettisessa viitekehyksessä tutkin leikin tarkoitusta ja tärkeyttä lapsen elämässä. Sen lisäksi tuon esille roolileikin tärkeyden lapsen elämässä. Lapsen leikki on niin paljon enemmän kuin vaan leikki. Leikin avulla lapsi pystyy saamaan erilaisia sosiaalisia kokemuksia ja käymään läpi myös vaikeita tunteita. Portfolion teoreettisessa osiossa tutkin myös sitä, miten tärkeää lasten leikissä on vanhempien osallisuus ja tiedon välittäminen. Teoreettisessa viitekehyksessä puhun myös Vygotskyn teoriasta. Vygotskyn mukaan lapsi tarvitsee apua ja tukea, jotta hänen leikkinsä voisi kehittyä. (Kangas, Fonsén 2018, 155-156).
Teoreettisessa viitekehyksessä tuon myös esille varhaiskasvattajan tärkeän roolin leikissä. Varhaiskasvattajalla voi olla erilaisia rooleja kuten tunteellinen ja fyysinen kannustaja, kommentaattori, tulkki, ohjaaja, johtaja ja myös leikkikumppani. Korostan siinä myös varhaiskasvattajan herkkyyttä huomata lasten tarpeen leikin tuelle.
Seuraavalla portfolion sivulla otin kuvia leikkihetkistä sisällä ja ulkona. Kuvien avulla tulee selväksi, miten paljon lapset hyötyvät siitä, että varhaiskasvattaja on leikissä tukena ja mukana. Kuvista näkyy myös se, että kun varhaiskasvattaja liittyy leikkiin, se rikastuu. Vanhemmilta on kysytty tarvittavat luvat kuvien käyttämiseen. Kuvien avulla pystyy myös näkemään minkälaisia rooleja varhaiskasvattajalla voi leikissä olla.
Seuraavalla portfolion sivulla käsittelen kyselylomakkeita. Annoin kyselylomakkeet työntekijöille ja myös oman ryhmäni vanhemmille. Molemmissa kyselylomakkeissa on kymmenen kysymystä. Kyselylomake työntekijöille kuvasi leikkiä varhaiskasvatuksessa ja sen mahdollisia esteitä. Kyselylomake vanhemmille kuvasi sitä, mitä he ajattelivat leikistä, leikkimisestä ja siitä miten lapset oppivat parhaiten.
Seuraavalla portfolion sivulla analysoin työntekijöiden vastauksia. Tuon esille mahdolliset leikin esteet ja sitten avaan niitä enemmän. Mahdolliset leikin esteet olivat: liian tiukka aikataulu, fyysisen tilan puute, eri ikäiset lapset ryhmässä ja erityistuen tarpeessa olevat lapset. Pidin tärkeänä tutkia myös, mitä henkilökunta ajatteli leikistä ja yhdessä leikkimisestä. Samalla kun analysoin leikin esteitä, pidin tärkeänä pohtia mahdollisia ratkaisuja leikin esteille.
Seuraavassa portfolion osassa analysoin vanhempien vastauksia. Suurin osa vanhemmista oli sitä mieltää, että leikki on lapsille hyödyllistä. Kuitenkin vastauksien analysoimisesta selvisi, miten heidän oma kulttuurinsa vaikuttaa taustalla ja myös päiväkodin elämässä.
Seuraavassa portfolion osassa pohdin annettuja vastauksia, omaa oppimista ja mahdollisia kehitysehdotuksia. Portfolion viimeisellä sivulla on lähteet.