Mestis-seurojen sponsorointi muutokset 2010–2020
Metsola, Ilari (2020)
Metsola, Ilari
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814895
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814895
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on Mestis-seurojen sponsorointi. Työ on produktiivinen eli toiminnallinen opinnäytetyö. Työn tavoitteena on tutkia muutaman Mestis-seuran sponso-roinnissa tapahtuneita muutoksia vuosien 2010–2020 välisenä aikana sekä mitä lisäarvoa Mestis-seurat voivat tuottaa yhteistyökumppaneilleen. Mestis-seurojen sponsoroinnin tilan-netta tutkimuksessa tarkastellaan kysymyksistä, jotka ovat esitetty seurojen taloudesta vastaaville toimihenkilöille.Työn teoreettisessa osiossa käsiteltiin sponsorointia yleisesti, jonka lisäksi teoriassa pe-rehdyttiin urheilumarkkinointiin, urheilusponsorointiin sekä yhteiskuntavastuullisuuteen ur-heilusponsoroinnissa. Teoriaosuuden aineistona käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sekä sähköisiä lähteitä.Tutkimuksen empiirinen osio on toteutettu käyttämällä kvalitatiivista eli laadullista menetel-mää. Tutkimusaineistoa hankittiin henkilökohtaisilla puhelin-ja sähköpostihaastatteluilla, muiden Mestis-seurojen vertailemisella sekä tutkimuksessa hyödynnettiin omaa havain-nointia lajin tapahtumissa. Haastattelut toteutettiin haastattelemalla kolmea Mestis-seuraa sekä Mestistä. Tutkimustuloksena todetaan, että Mestis-seurat ovat riippuvaisia sponsorien tuesta sekä itse sarjan taloudellisesta hyvinvoinnista. Seurojen suurimmat tulonlähteet ovat yhteistyö-kumppanit, joiden kanssaan sponsorointimuodot ja niitä koskevat odotukset ovat muuttu-neet suuresti. Konkreettisuus korostuu nykypäivänä yhteistyössä entistä enemmän ja sitä osataan vaatia enemmän seuroilta. Seuroilla on perinteisen näkyvyyden lisäksi tarjota eri-laisia kohdennettuja palveluita yhteistyökumppaneilleen sekä heidän kanssaan on järjes-tetty ja tullaan järjestämään yhteiskuntavastuullisia kampanjoita.