Kids Save Lives : narratiivinen kirjallisuuskatsaus lapsille suunnatusta elvytysopetuksesta
Kujanpää, Jaakko; Lilja, Essi; Niemi, Jyri (2020)
Kujanpää, Jaakko
Lilja, Essi
Niemi, Jyri
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915342
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915342
Tiivistelmä
Äkillinen sydänpysähdys on teollistuneiden maiden kolmanneksi yleisin kuolinsyy, josta selviytymistä voidaan kuitenkin parantaa viiveettömän maallikkoelvytyksen avulla. Elvytystaitojen opettaminen maallikoille lisää todennäköisyyttä maallikkoelvytyksen aloittamiselle sydänpysähdyksen tapahtuessa sairaalan ulkopuolella. Lapset toimivat hyvin tiedon levittäjinä yhteiskunnassa ja jo 12-vuotiaat saavuttavat opetuksen myötä riittävät teoreettiset ja tekniset taidot maallikkoelvyttämisen aloittamiseksi.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli narratiivisen kirjallisuuskatsauksen muodossa kuvata lapsille suunnatun elvytysopetuksen tarpeellisuutta ja toteutustapoja, sekä pohtia erilaisia mahdollisuuksia Kids Save Lives –ohjelman systemaattisempaan implementointiin Suomessa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Suomen elvytysneuvosto ry, joka on asiantuntijaorganisaatio, jonka tehtävänä on Euroopan elvytysneuvoston (ERC) jäsenenä mm. kouluttaa ja ottaa kantaa ERC suosituksiin ja ohjeisiin Suomessa.
Lasten elvytysopetusta on toteutettu usein eri menetelmin. Oppimateriaaleina on käytetty esitteitä, videoita ja pelejä. Elvytysopetuksessa on myös hyödynnetty opetusmenetelminä vertaisoppimista ja luentoja. Elvytyksen opettajan ammatillisella taustalla ei tutkimusten mukaan ole suurta merkitystä, lapset oppivat elvytystaitoja oman opettajan, terveydenhuoltoalan ammattilaisen tai lääketieteen opiskelijan opettamana. Mikäli oma opettaja toimii kouluttajana, tulee heille kuitenkin tarjota riittävää täydennyskoulutusta aiheesta.
Opinnäytetyössä on tunnistettu kaksi peruskoululaisille suunnattua turvallisuuskasvatukseen liittyvää kampanjaa ja koulutusta, joihin elvytysopetusta on sisällytetty. Kotimaista tutkimusta aiheesta on vähän ja jatkossa olisi hyvä tutkia lasten elvytysopetuksen toteutumista ja mahdollisia esteitä opetuksen toteuttamiseen kouluissa. Tutkimuksen lisäksi tarvitaan myös poliittisia päätöksiä lasten elvytysopetuksen lisäämiseksi suomalaisessa yhteiskunnassa. A sudden cardiac arrest is the third common cause of death in the industrialized countries. The survival of a sudden cardiac arrest could be, however, improved by instantaneous application of Basic Life Support (BLS). To train laypersons with the BLS-skills improves the probability for them to help in a real-life situation when a sudden cardiac arrest happens outside-of-hospital. Children are good to spread awareness in the society, and it is known that around 12-years-olds are capable to learn the satisfactory theoretical and practical skills to start BLS actions.
The purpose of this bachelor’s thesis is to describe the necessity and the methods of children’s BLS training, and to reason different methods in order to more systematically implement the Kids Save Lives programme in Finland by the means of narrative literature review. This thesis was assigned by the Finnish Resuscitation Council (Suomen elvytysneuvosto ry), which is a member organization under European Resuscitation Council. Its purpose is to train people and to give statements concerning the ERC guidelines in the Finnish framework.
There are various methods used to train children with BLS. Brochures, videos and games have been used as a training material. Peer-supported learning and lectures have been used as training methods. The studies show that the professional background of the trainer is not significant: BLS trained teachers and laypersons are as well as capable of training children with the BLS skills as medically trained people or medical students. However, if teachers act as a BLS trainers to children, they should be taught with the BLS in advance.
There is only a few Finnish research of the topic and more research is needed to evaluate the current situation of BLS training and possible obstacles towards the children’s BLS training. In this thesis, two different campaigns or courses focusing on first aid and safety education were recognized where those skills, including BLS, were taught to children. Furthermore, political decisions are also needed to improve the amount of BLS-training for children in the Finnish society.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli narratiivisen kirjallisuuskatsauksen muodossa kuvata lapsille suunnatun elvytysopetuksen tarpeellisuutta ja toteutustapoja, sekä pohtia erilaisia mahdollisuuksia Kids Save Lives –ohjelman systemaattisempaan implementointiin Suomessa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Suomen elvytysneuvosto ry, joka on asiantuntijaorganisaatio, jonka tehtävänä on Euroopan elvytysneuvoston (ERC) jäsenenä mm. kouluttaa ja ottaa kantaa ERC suosituksiin ja ohjeisiin Suomessa.
Lasten elvytysopetusta on toteutettu usein eri menetelmin. Oppimateriaaleina on käytetty esitteitä, videoita ja pelejä. Elvytysopetuksessa on myös hyödynnetty opetusmenetelminä vertaisoppimista ja luentoja. Elvytyksen opettajan ammatillisella taustalla ei tutkimusten mukaan ole suurta merkitystä, lapset oppivat elvytystaitoja oman opettajan, terveydenhuoltoalan ammattilaisen tai lääketieteen opiskelijan opettamana. Mikäli oma opettaja toimii kouluttajana, tulee heille kuitenkin tarjota riittävää täydennyskoulutusta aiheesta.
Opinnäytetyössä on tunnistettu kaksi peruskoululaisille suunnattua turvallisuuskasvatukseen liittyvää kampanjaa ja koulutusta, joihin elvytysopetusta on sisällytetty. Kotimaista tutkimusta aiheesta on vähän ja jatkossa olisi hyvä tutkia lasten elvytysopetuksen toteutumista ja mahdollisia esteitä opetuksen toteuttamiseen kouluissa. Tutkimuksen lisäksi tarvitaan myös poliittisia päätöksiä lasten elvytysopetuksen lisäämiseksi suomalaisessa yhteiskunnassa.
The purpose of this bachelor’s thesis is to describe the necessity and the methods of children’s BLS training, and to reason different methods in order to more systematically implement the Kids Save Lives programme in Finland by the means of narrative literature review. This thesis was assigned by the Finnish Resuscitation Council (Suomen elvytysneuvosto ry), which is a member organization under European Resuscitation Council. Its purpose is to train people and to give statements concerning the ERC guidelines in the Finnish framework.
There are various methods used to train children with BLS. Brochures, videos and games have been used as a training material. Peer-supported learning and lectures have been used as training methods. The studies show that the professional background of the trainer is not significant: BLS trained teachers and laypersons are as well as capable of training children with the BLS skills as medically trained people or medical students. However, if teachers act as a BLS trainers to children, they should be taught with the BLS in advance.
There is only a few Finnish research of the topic and more research is needed to evaluate the current situation of BLS training and possible obstacles towards the children’s BLS training. In this thesis, two different campaigns or courses focusing on first aid and safety education were recognized where those skills, including BLS, were taught to children. Furthermore, political decisions are also needed to improve the amount of BLS-training for children in the Finnish society.