Uuden arjen kosmetiikkaa : Kosmetiikkaratkaisu lähikauppakonseptiin
Alasiurua, Riikka (2020)
Alasiurua, Riikka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915048
Tiivistelmä
Kosmetiikka- ja hygieniatuotteet ovat tutkimusten mukaan yhä tärkeämpi osa kuluttajien arkea. Niiden käyttö nähdään osana kokonaisvaltaista hyvinvointia ja parempaa elämänlaatua. Euroopan kosmetiikkamarkkinat kasvavat vuosittain, ja suomalaisen kuluttajan kosmetiikkaostoskorin ennustetaan kasvavan lähivuosina lähes kuudella prosentilla.
Hygieniatuotteiden tärkeys osana ruokakauppojen valikoimaa on tunnistettu jo aiemmin, ja päivittäisiä kosmetiikka- ja hygieniatuotetarpeita on totuttu täyttämään lähes missä tahansa ruokakaupassa. Tämä kehittämistyö kyseenalaistaa arkisen päivittäiskosmetiikan riittävyyden ruokakauppojen valikoimissa. Tarkoituksena on selvittää, miten toimeksiantajayritys, NBI Nordic Beauty Import Oy, voisi tuoda trendikosmetiikan lähemmäs kuluttajaa. Tavoitteena on pilottimallin avulla luoda toimeksiantajalle kosmetiikkaratkaisu K-Market-konseptiin.
Kehittämistyössä rakennetaan trendikosmetiikan valikoimaratkaisu uuteen jälleenmyyntikanavaan. Tietoperustassa tarkastellaan kosmetiikkamarkkinoita Suomessa ja Euroopassa, lähikaupan ja päivittäistavarakaupan, paikallisuuden trendin, kosmetiikan ja trendikosmetiikan määritelmiä, kuluttajan päätöksentekoa, kulutusyksikköä sekä ruokakauppojen nykytilannetta Suomessa tulevaisuusnäkymineen. Keväällä 2020 ruokakauppojen merkitys kosmetiikan jakelukanavana korostui, sillä koronaviruspandemian aiheuttamat olosuhteet vahvistivat niiden asemaa kuluttajien arjessa.
Työssä hyödynnetään toimintatutkimuksen ja konstruktiivisen tutkimuksen menetelmiä. Lopputulos, NBI-kosmetiikkaratkaisu, esitellään Business Model Canvas -työkalulla. Julkaistavan version ulkopuolelle jää erillinen toimeksiantajalle toimitettava materiaali liiketoimintamallin salassa pidettävien tietojen osalta.
Pilottiratkaisun osana toteutetun markkinatestin tulokset tukevat käsitystä kosmetiikan tärkeästä roolista kuluttajan arjessa, ja antavat positiivisen signaalin myös trendikosmetiikan soveltuvuudesta ruokakauppoihin. Jatkokehitysehdotuksena valikoimaratkaisun räätälöinnissä tulisi hyödyntää kauppakohtaista kauppias- ja asiakaspalautetta, jolloin kosmetiikkaratkaisu tukee entistä paremmin myös K-Market-ketjun tavoittelemaa kauppiaskohtaista liikeideaa. Consumer surveys show cosmetics and personal care products being an increasingly important part of people’s daily lives. Their use is seen as a part of holistic wellbeing and better quality of life. The European cosmetics market is growing every year, and it has been forecasted that the Finnish consumer’s cosmetics shopping cart will grow by almost 6% in the coming years.
The importance of personal care products as a part of the range of grocery stores has already been recognized. Consumers are accustomed to fulfill their daily cosmetic and hygiene product needs in almost any convenience store. This thesis questions the adequacy of the supply of daily cosmetics in convenience stores. The purpose is to find out how the client company, NBI Nordic Beauty Import Ltd, could bring trend cosmetics closer to the consumer. The aim is to create a replicable cosmetics solution by building a pilot model to the K-Market concept.
In this thesis a trend cosmetics solution will be built for a new sales channel. The theoretical background reviews the cosmetics market in Finland and Europe, explains the definitions of convenience and grocery trade and discusses the new trend of locality. It also describes the concept of cosmetics and trend cosmetics, explains the theory of consumer decision-making process, introduces the households as consumption units and reviews the present and future of convenience stores in Finland. During the spring 2020, the importance of the convenience stores as sales channels for cosmetics was emphasized, as the conditions caused by the coronavirus pandemic strengthened their position in the daily lives of consumers.
The project was conducted by using the methods of action and constructive research. The result, NBI cosmetics solution, is presented with Business Model Canvas. A separate material for the client company will be excluded from the published version of this thesis.
The results of the market test support the earlier understanding of the importance of cosmetics in consumers’ daily lives. They also give a positive signal of the suitability of trend cosmetics for convenience stores. A further development proposal is to utilize a store-specific feedback from the retailer and customers in the customization of the NBI cosmetics solution. This would also support the retailer-specific business idea pursued by the K-Market chain.
Hygieniatuotteiden tärkeys osana ruokakauppojen valikoimaa on tunnistettu jo aiemmin, ja päivittäisiä kosmetiikka- ja hygieniatuotetarpeita on totuttu täyttämään lähes missä tahansa ruokakaupassa. Tämä kehittämistyö kyseenalaistaa arkisen päivittäiskosmetiikan riittävyyden ruokakauppojen valikoimissa. Tarkoituksena on selvittää, miten toimeksiantajayritys, NBI Nordic Beauty Import Oy, voisi tuoda trendikosmetiikan lähemmäs kuluttajaa. Tavoitteena on pilottimallin avulla luoda toimeksiantajalle kosmetiikkaratkaisu K-Market-konseptiin.
Kehittämistyössä rakennetaan trendikosmetiikan valikoimaratkaisu uuteen jälleenmyyntikanavaan. Tietoperustassa tarkastellaan kosmetiikkamarkkinoita Suomessa ja Euroopassa, lähikaupan ja päivittäistavarakaupan, paikallisuuden trendin, kosmetiikan ja trendikosmetiikan määritelmiä, kuluttajan päätöksentekoa, kulutusyksikköä sekä ruokakauppojen nykytilannetta Suomessa tulevaisuusnäkymineen. Keväällä 2020 ruokakauppojen merkitys kosmetiikan jakelukanavana korostui, sillä koronaviruspandemian aiheuttamat olosuhteet vahvistivat niiden asemaa kuluttajien arjessa.
Työssä hyödynnetään toimintatutkimuksen ja konstruktiivisen tutkimuksen menetelmiä. Lopputulos, NBI-kosmetiikkaratkaisu, esitellään Business Model Canvas -työkalulla. Julkaistavan version ulkopuolelle jää erillinen toimeksiantajalle toimitettava materiaali liiketoimintamallin salassa pidettävien tietojen osalta.
Pilottiratkaisun osana toteutetun markkinatestin tulokset tukevat käsitystä kosmetiikan tärkeästä roolista kuluttajan arjessa, ja antavat positiivisen signaalin myös trendikosmetiikan soveltuvuudesta ruokakauppoihin. Jatkokehitysehdotuksena valikoimaratkaisun räätälöinnissä tulisi hyödyntää kauppakohtaista kauppias- ja asiakaspalautetta, jolloin kosmetiikkaratkaisu tukee entistä paremmin myös K-Market-ketjun tavoittelemaa kauppiaskohtaista liikeideaa.
The importance of personal care products as a part of the range of grocery stores has already been recognized. Consumers are accustomed to fulfill their daily cosmetic and hygiene product needs in almost any convenience store. This thesis questions the adequacy of the supply of daily cosmetics in convenience stores. The purpose is to find out how the client company, NBI Nordic Beauty Import Ltd, could bring trend cosmetics closer to the consumer. The aim is to create a replicable cosmetics solution by building a pilot model to the K-Market concept.
In this thesis a trend cosmetics solution will be built for a new sales channel. The theoretical background reviews the cosmetics market in Finland and Europe, explains the definitions of convenience and grocery trade and discusses the new trend of locality. It also describes the concept of cosmetics and trend cosmetics, explains the theory of consumer decision-making process, introduces the households as consumption units and reviews the present and future of convenience stores in Finland. During the spring 2020, the importance of the convenience stores as sales channels for cosmetics was emphasized, as the conditions caused by the coronavirus pandemic strengthened their position in the daily lives of consumers.
The project was conducted by using the methods of action and constructive research. The result, NBI cosmetics solution, is presented with Business Model Canvas. A separate material for the client company will be excluded from the published version of this thesis.
The results of the market test support the earlier understanding of the importance of cosmetics in consumers’ daily lives. They also give a positive signal of the suitability of trend cosmetics for convenience stores. A further development proposal is to utilize a store-specific feedback from the retailer and customers in the customization of the NBI cosmetics solution. This would also support the retailer-specific business idea pursued by the K-Market chain.