Vertailuanalyysin käyttö visuaalisen suunnittelun apuna : case: Koira-apu Hukanhuoman
Rautarinta, Marika (2020)
Rautarinta, Marika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020053115646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020053115646
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä suunnittelin Koira-apu Hukanhuoman -nimiselle yritykselle visuaalisen ilmeen käyttämällä apunani vertailuanalyysi-menetelmää. Koira-apu Hukanhuoman on eläinalalla toimiva yritys, joka tarjoaa koirille suunnattuja hyvinvointipalveluita, kuten koirahierontaa sekä vesiterapiaa. Toimeksiantoni koski erityisesti yritystunnuksen sekä verkkosivujen ulkoasun suunnittelua.
Suorittamani vertailuanalyysi tutki eläinten hyvinvointipalveluja tarjoavien yritysten visuaalisia ilmeitä sekä pyrki löytämään toimialan yhtenäisiä piirteitä. Syvempään analyysiin valikoitui viisi alan yritystä, joiden värimaailmaa, kirjasinvalintaa, symbolismia sekä toimialaan sopivuutta ja erottuvuutta tarkastelin perusteellisemmin. Opinnäytetyön tavoitteena oli viedä toimeksianto onnistuneesti päätökseen suunnittelemalla kilpailijoista erottuva, mutta alaan sopiva visuaalinen ilme. Tavoitteen toteutumisessa auttoivat vertailuanalyysin avulla tehdyt havainnot.
Analyysi osoitti, että vertailussa mukana olleet yritystunnukset sekä verkkosivut sisälsivät kaikki joitain alaan viittaavia, yhtenäisiä piirteitä. Tulkinnanvaraisuutta tai abstraktisuutta alalla ei suosittu. Täten oli pääteltävissä, että tunnistettavien, jopa stereotypisten elementtien käyttö alan visuaalisissa ilmeissä on suotavaa. Tällöin toimiala ja toiminnan kohderyhmä ovat helposti tunnistettavissa, eikä sekaannuksia tule esim. ihmisten hyvinvointipalvelujen kanssa. Liiallinen poikkeavuus saattaa myös olla kohderyhmälle liian vieras, eikä uskallusta kokeiluun synny.
Täten visuaalisen suunnittelun haasteeksi muodustui persoonallisen sekä kilpailijoista erottuvan ilmeen luominen hyödyntämällä alalla runsaasti käytettyjä piirteitä. Perusteellisen analyysin suoritaminen tarjosi kuitenkin inspiraatiota sekä huomioita asioista, joita yritysilmeen suunnittelussa on syytä hyödyntää tai olla hyödyntämättä. Lopputuloksena oli alan ilmettä mukaileva tunnus ja verkkosivuilme, jotka kuitenkin ovat persoonalliset sekä kilpailijoista erottuvat. The aim of this thesis was to create a visual company image for Koira-apu Hukanhuoman using benchmarking process. Koira-apu Hukanhuoman operates in pet care industry and offers e.g. massage therapy and hydrotherapy services for dogs. The assignment involved creating a logo and visual design for a website.
The benchmarking process studied visual designs used in pet care industry and aimed to find consistent features. Five pet care industry companies were chosen for a deeper analysis, which examined the colors, typography, symbolism and industry suitability and distinctiveness more thoroughly. The aim was to complete the assignment by designing a company image that stands out from the competition but still matches the industry features. The observations made during the benchmarking process helped in achieving this goal.
The performed analysis indicated that all the studied logos and websites contained some industryspecific and consistent features. No ambiguous or abstract elements were used. Thus it was concluded that using recognizable, even stereotypical elements in pet care industry visuals was desirable. This way the industry and the target group are easily indentifiable and there would be no confusion with e.g. welfare services for humans. Also, excessive abnormality might be too unfamiliar to the target group and there would be no desire to test the service.
Thus the challenge was to create a distinctive visual design by utilizing features that were widely used in the industry. However, performing a thorough analysis provided inspiration as well as observations on things that should or should not be utilized in the desing process. The end result turned out to be an industry matching design that was also personal and distinguished from the competition.
Suorittamani vertailuanalyysi tutki eläinten hyvinvointipalveluja tarjoavien yritysten visuaalisia ilmeitä sekä pyrki löytämään toimialan yhtenäisiä piirteitä. Syvempään analyysiin valikoitui viisi alan yritystä, joiden värimaailmaa, kirjasinvalintaa, symbolismia sekä toimialaan sopivuutta ja erottuvuutta tarkastelin perusteellisemmin. Opinnäytetyön tavoitteena oli viedä toimeksianto onnistuneesti päätökseen suunnittelemalla kilpailijoista erottuva, mutta alaan sopiva visuaalinen ilme. Tavoitteen toteutumisessa auttoivat vertailuanalyysin avulla tehdyt havainnot.
Analyysi osoitti, että vertailussa mukana olleet yritystunnukset sekä verkkosivut sisälsivät kaikki joitain alaan viittaavia, yhtenäisiä piirteitä. Tulkinnanvaraisuutta tai abstraktisuutta alalla ei suosittu. Täten oli pääteltävissä, että tunnistettavien, jopa stereotypisten elementtien käyttö alan visuaalisissa ilmeissä on suotavaa. Tällöin toimiala ja toiminnan kohderyhmä ovat helposti tunnistettavissa, eikä sekaannuksia tule esim. ihmisten hyvinvointipalvelujen kanssa. Liiallinen poikkeavuus saattaa myös olla kohderyhmälle liian vieras, eikä uskallusta kokeiluun synny.
Täten visuaalisen suunnittelun haasteeksi muodustui persoonallisen sekä kilpailijoista erottuvan ilmeen luominen hyödyntämällä alalla runsaasti käytettyjä piirteitä. Perusteellisen analyysin suoritaminen tarjosi kuitenkin inspiraatiota sekä huomioita asioista, joita yritysilmeen suunnittelussa on syytä hyödyntää tai olla hyödyntämättä. Lopputuloksena oli alan ilmettä mukaileva tunnus ja verkkosivuilme, jotka kuitenkin ovat persoonalliset sekä kilpailijoista erottuvat.
The benchmarking process studied visual designs used in pet care industry and aimed to find consistent features. Five pet care industry companies were chosen for a deeper analysis, which examined the colors, typography, symbolism and industry suitability and distinctiveness more thoroughly. The aim was to complete the assignment by designing a company image that stands out from the competition but still matches the industry features. The observations made during the benchmarking process helped in achieving this goal.
The performed analysis indicated that all the studied logos and websites contained some industryspecific and consistent features. No ambiguous or abstract elements were used. Thus it was concluded that using recognizable, even stereotypical elements in pet care industry visuals was desirable. This way the industry and the target group are easily indentifiable and there would be no confusion with e.g. welfare services for humans. Also, excessive abnormality might be too unfamiliar to the target group and there would be no desire to test the service.
Thus the challenge was to create a distinctive visual design by utilizing features that were widely used in the industry. However, performing a thorough analysis provided inspiration as well as observations on things that should or should not be utilized in the desing process. The end result turned out to be an industry matching design that was also personal and distinguished from the competition.