Stadin ammattiopiston automaation digitalisointi ja robotiikka
Laaksonen, Markku (2020)
Laaksonen, Markku
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115703
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115703
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin automaation digitalisointia ja robotiikkaa. Tarkoitus on kehittää opiskelua niin että se on helppoa ja mielenkiintoista jolloin etäopiskelu on myös mahdollista.
Digitalisoinnin avulla voidaan oppimateriaali siirretään internet verkkoon jolloin opiskelu ei ole sidottu paikkaan eikä aikaan.
Nykyään on vaikea ohjata opiskelijoita oikeaan paikkaan ja aikaan opiskelemaan. Digitalisointi ja työjärjestyksien selkeyttäminen voi olla ratkaisu tähän. Opiskelijat voisivat valita itselleen sopivan aikataulun ja paikan opiskeluun. Sähkö- ja automaatio ala vaatii kuitenkin myös läsnä oloa ja käsin tehtävää työtä jotta voidaan turvallisesti oppia oikeat tavat tehdä sähköalan töitä. Teorian voi opiskella missä haluaa, mutta käytännön työt ja näytöt tehdään joko oppilaitoksessa tai työpaikalla. Työpaikalla voi kaikki näytöt olla vaikea järjestää, jolloin ne voidaan täydentää oppilaitoksessa.
Robotiikalla automaatiosta tulee kiinnostavampaa ja mielekkäänpää opiskelijalle. Se lisää kiinnostusta opiskelua kohtaan ja halukkuutta valmistua. Robotiikka on jo pitkälle digitalisoitunut. Käyttäen simulointia ja verkkopalveluita etäopiskelu on mahdollista. Sen jälkeen on toteutus helppo kokeilla oppilaitoksessa paikan päällä.
Digitalisoinnin avulla voidaan oppimateriaali siirretään internet verkkoon jolloin opiskelu ei ole sidottu paikkaan eikä aikaan.
Nykyään on vaikea ohjata opiskelijoita oikeaan paikkaan ja aikaan opiskelemaan. Digitalisointi ja työjärjestyksien selkeyttäminen voi olla ratkaisu tähän. Opiskelijat voisivat valita itselleen sopivan aikataulun ja paikan opiskeluun. Sähkö- ja automaatio ala vaatii kuitenkin myös läsnä oloa ja käsin tehtävää työtä jotta voidaan turvallisesti oppia oikeat tavat tehdä sähköalan töitä. Teorian voi opiskella missä haluaa, mutta käytännön työt ja näytöt tehdään joko oppilaitoksessa tai työpaikalla. Työpaikalla voi kaikki näytöt olla vaikea järjestää, jolloin ne voidaan täydentää oppilaitoksessa.
Robotiikalla automaatiosta tulee kiinnostavampaa ja mielekkäänpää opiskelijalle. Se lisää kiinnostusta opiskelua kohtaan ja halukkuutta valmistua. Robotiikka on jo pitkälle digitalisoitunut. Käyttäen simulointia ja verkkopalveluita etäopiskelu on mahdollista. Sen jälkeen on toteutus helppo kokeilla oppilaitoksessa paikan päällä.