Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Nuoren itsetunnon kehittyminen ja tukeminen : Kirjallisuuskatsaus

Ukkonen, Katja (2020)

 
Avaa tiedosto
Ukkonen_Katja.pdf (1.962Mt)
Lataukset: 


Ukkonen, Katja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115897
Tiivistelmä
Vahvan itsetunnon kehittyminen osana nuoren kokonaisvaltaista kehitystä on tärkeää. Tarkoituksena oli lisätä koulujen henkilöstön ymmärrystä nuoren itsetunnon kehityksestä. Tämän avulla nuoren itsetuntoa kehittymistä voidaan tukea. Opinnäytetyön tavoite oli selvittää, mitkä tekijät ovat yhteydessä nuoren itsetunnon kehittymiseen ja miten nuoren itsetuntoa voidaan tukea.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsaus rakentuu jo olemassa olevasta tiedosta ja sen hyödyntämisestä tutkimuskysymyksien vastauksien rakentamisessa. Kerätty tieto analysoitiin teemoittelemalla. Kirjallisuuskatsauksen aineistoa teemoittelemalla tarkasteltiin sisällöllisiä eroja ja yhtäläisyyksiä. Tämän jälkeen niitä tarkastellaan suhteessa, esitettyyn teoriatietoon.
Kirjallisuuskatsauksessa nousi esille, että nuoren itsetunnon kehittymiseen vaikuttavat useat eri tekijät. Nuoren itsetunnon kehittymiseen vaikuttavat merkittävästi nuoren kasvatusympäristö, sosiaaliset suhteet, sosiaalinen media ja kiusaamisen kokemukset.
Opinnäytetyössä selvisi, että nuoren kasvatusympäristö vaikuttaa nuoren itsetunnon kehittymiseen. Kiusaamisen ehkäisemiseksi keskustelua sen aiheuttamasta haitasta on lisättävä. Sosiaalinen media on yksi nuoren merkittävä toimintaympäristö. Kehittämällä nuoren medialukutaitoa voidaan vaikuttaa sosiaalisessa mediassa ilmenevään kiusaamiseen. Vahvistamalla nuoren osallisuutta kasvatusyhteisössä vaikutamme nuoren mahdollisuuteen osallistua ja kokea onnistumisia. Onnistumisen kokemukset ovat yhteydessä nuoren itsetunnon kehittymiseen.
Saadun tiedon perusteella voi päätellä, että sosiaaliset taidot, tunnetaidot ja läheiset vuorovaikutussuhteet ovat tärkeitä osa-alueita nuoren itsetunnon ja hyvinvoinnin tukemisessa. Vuorovaikutus nuoren kanssa tulee olla vastavuoroista.
 
The development of a strong self-esteem as part of a young person's overall development is important. The aim is to increase the understanding of school staff about the development of young people's self-esteem. This allows the young person's self-esteem development to be supported. The aim of the thesis is to find out what factors are related to the development of a young person 's self - esteem and how it can be supported.
The thesis was carried out as a descriptive literature review. The literature review is based on the already existing information and its utilization in building the answers to the research questions. The collected data has been analyzed by thematically. Thematic differences and similarities are sought by thematizing the material in the Literature Review. They are then considered in relation to the theoretical information presented.
The literature review revealed that the development of a young person's self-esteem is influenced by several different factors. The development of a young person's self-esteem is significantly influenced by the young person's upbringing environment, social relationships, social media and experiences of bullying.
The thesis also revealed that the young person 's educational environment influences the development of their self - esteem. In order to prevent bullying, the debate on the harm it causes needs to be stepped up. Social media is one of the major operating environments for young people. By developing a young person's media literacy skills, we can decrease bullying on social media. By strengthening young people's involvement in the educational community, we influence their ability to influence and experience success. Experiences of success are related to the improvement of self-esteem.
Based on the information obtained, it can be concluded that social skills, emotional skills and close interactions are important aspects in supporting a young person's self-esteem and well-being. Interaction with the young person must be reciprocal.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste