Kohti liikuntamyönteistä toimintakulttuuria : Varhaiskasvattajien näkemyksiä nykytilasta ja kehittämiskohteista
Lindholm, Johanna (2020)
Lindholm, Johanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115988
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115988
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää yhteistyötahona toimineen Pälkäneen kunnan varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin nykytilaa ja sen kehittämiskohteita varhaiskasvattajien näkökulmasta tarkasteltuna. Opinnäytetyön tavoitteena oli mahdollistaa liikuntamyönteisemmän toimintakulttuurin kehittäminen ja sen myötä lasten fyysisen aktiivisuuden lisääminen.
Tietoperustassa tarkasteltiin liikuntaa, fyysistä aktiivisuutta, varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suosituksia, varhaiskasvatusta ohjaavia asiakirjoja, liikuntakasvatusta sekä varhaiskasvatuksen liikuntamyönteistä toimintakulttuuria ja sen kehittämistä. Opinnäytetyö toteutettiin monimenetelmäisenä kuvailevana tutkimuksena, jossa yhdistettiin sekä kvantitatiivisen että kvalitatiivisen tutkimuksen piirteitä. Tutkimusaineisto kerättiin varhaiskasvatuksen henkilöstöltä sähköisellä kyselylomakkeella, joka sisälsi sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastasi 26 varhaiskasvattajaa. Analyysimenetelminä käytettiin kuvailevaa tilastoanalyysia ja sisällönanalyysia.
Tutkimustulosten perusteella toimintakulttuurissa on monia lasten liikkumista tukevia piirteitä ja lähtökohdat kehittämistyölle ovat hyvät. Tulokset osoittivat selkeimmiksi kehittämiskohteiksi varhaiskasvatushenkilöstön tiedollisen osaamisen lisäämisen, ohjatun liikunnan järjestämisen, sisätilojen hyödyntämisen ja oppimisympäristöjen muokkaamisen. Toimintakulttuurin kehittämistyön haasteeksi voivat tulosten perusteella muodostua yhteisen ymmärryksen ja toimintatapojen löytäminen, yhteisten tavoitteiden laatiminen, vastuun jakaminen ja ottaminen, asenteet liikuntaa kohtaan ja liikunnan integroiminen osaksi arkea.
Tietoperustassa tarkasteltiin liikuntaa, fyysistä aktiivisuutta, varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suosituksia, varhaiskasvatusta ohjaavia asiakirjoja, liikuntakasvatusta sekä varhaiskasvatuksen liikuntamyönteistä toimintakulttuuria ja sen kehittämistä. Opinnäytetyö toteutettiin monimenetelmäisenä kuvailevana tutkimuksena, jossa yhdistettiin sekä kvantitatiivisen että kvalitatiivisen tutkimuksen piirteitä. Tutkimusaineisto kerättiin varhaiskasvatuksen henkilöstöltä sähköisellä kyselylomakkeella, joka sisälsi sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastasi 26 varhaiskasvattajaa. Analyysimenetelminä käytettiin kuvailevaa tilastoanalyysia ja sisällönanalyysia.
Tutkimustulosten perusteella toimintakulttuurissa on monia lasten liikkumista tukevia piirteitä ja lähtökohdat kehittämistyölle ovat hyvät. Tulokset osoittivat selkeimmiksi kehittämiskohteiksi varhaiskasvatushenkilöstön tiedollisen osaamisen lisäämisen, ohjatun liikunnan järjestämisen, sisätilojen hyödyntämisen ja oppimisympäristöjen muokkaamisen. Toimintakulttuurin kehittämistyön haasteeksi voivat tulosten perusteella muodostua yhteisen ymmärryksen ja toimintatapojen löytäminen, yhteisten tavoitteiden laatiminen, vastuun jakaminen ja ottaminen, asenteet liikuntaa kohtaan ja liikunnan integroiminen osaksi arkea.