Konsultointiyrityksen kasvu ja kansainvälistyminen
Laakso, Sami; Ruohonen, Toni (2020)
Laakso, Sami
Ruohonen, Toni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060116064
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060116064
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli muodostaa kirjoittajille käsitys toimialasta ja muodostaa ohjeistus opinnäytetyön toimeksiantajalle kasvun ja kansainvälistymisen tueksi. Toimeksiantajana tässä opinnäytetyössä toimii espoolainen yritysjohdon konsultointipalveluita myyvä Ficca Oy Tutkimukseen pohjautuen muodostimme toimeksiantajallemme toimenpide- ja kehitysehdotuksia heidän kasvunsa ja kansainvälistymisen tueksi.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustui kahteen osa-alueeseen: kasvuun ja kansainvälistymiseen. Työssä käsiteltiin näitä kahta aihetta markkinoinnin, riskien, rahoituksien ja erilaisten strategioiden näkökulmista. Hyödynsimme työssämme kahta tutkimusmenetelmää, tiedonkeräämistä ja teemahaastatteluita, joiden pohjalta toimenpide- ja kehitysehdotukset toimeksiantajalle muodostettiin. Teemahaastatteluista saatu materiaali litteroitiin ja käytiin läpi hyödyntämällä aineistopohjaista sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen tuloksista pystyttiin päättelemään, että konsultointiala on erittäin kilpailtu ja pelkästään Suomessa on yksittäisiä konsultteina toimivia henkilöitä yli 30 000. Toimialalla on kuitenkin vielä tilaa uusille toimijoille. Kilpailu konsultoinnin toimialalla määräytyy pitkälti vallitsevan maailmanmarkkinoiden, asiakaskohdeyritysten tilanteiden ja yrityksen henkilöstön osaamisen mukaan. Tutkimuksen avulla selvisi myös hyviä keinoja pienyrityksen kansainvälistymisen avuksi. Opinnäytetyössä onnistuttiin keräämään tietoa konsultointialasta ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Kehitysehdotuksiimme lukeutui resurssien lisääminen, markkinoinnin kohdentaminen, rahoituksen hakeminen ja riskien kartoittaminen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustui kahteen osa-alueeseen: kasvuun ja kansainvälistymiseen. Työssä käsiteltiin näitä kahta aihetta markkinoinnin, riskien, rahoituksien ja erilaisten strategioiden näkökulmista. Hyödynsimme työssämme kahta tutkimusmenetelmää, tiedonkeräämistä ja teemahaastatteluita, joiden pohjalta toimenpide- ja kehitysehdotukset toimeksiantajalle muodostettiin. Teemahaastatteluista saatu materiaali litteroitiin ja käytiin läpi hyödyntämällä aineistopohjaista sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen tuloksista pystyttiin päättelemään, että konsultointiala on erittäin kilpailtu ja pelkästään Suomessa on yksittäisiä konsultteina toimivia henkilöitä yli 30 000. Toimialalla on kuitenkin vielä tilaa uusille toimijoille. Kilpailu konsultoinnin toimialalla määräytyy pitkälti vallitsevan maailmanmarkkinoiden, asiakaskohdeyritysten tilanteiden ja yrityksen henkilöstön osaamisen mukaan. Tutkimuksen avulla selvisi myös hyviä keinoja pienyrityksen kansainvälistymisen avuksi. Opinnäytetyössä onnistuttiin keräämään tietoa konsultointialasta ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Kehitysehdotuksiimme lukeutui resurssien lisääminen, markkinoinnin kohdentaminen, rahoituksen hakeminen ja riskien kartoittaminen.