Ilmiönä vesi : ilmiöpohjainen oppimisprosessi päiväkodissa
Lehto, Katja (2020)
Lehto, Katja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115740
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115740
Tiivistelmä
Tässä sähköisessä opinnäytetyöportfoliossa kuvataan ilmiöpohjaisen oppimisen projektia helsinkiläisessä päiväkodissa. Projektin taustalla oli Helsingin vuoden 2019-2020 varhaiskasvatussuunnitelmassa ollut sitova toteuttaa vähintään kahden viikon mittainen ilmiöpohjainen projekti, jossa koko kaupunkia käytetään oppimisympäristönä. Projektin aiheena oli vesi. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Helsingin kaupungin päiväkodin kanssa.
Opinnäytetyössä kuvataan ilmiölähtöisen projektin toteutus yhden päiväkotiryhmän osalta sekä 5-vuotiaiden kanssa toteutettu projekti, johon osallistui kahden eri päiväkotiryhmän 5-vuotiaat. Projektia toteutettiin koko toimintakauden aikana hyödyntäen erilaista veteen liittyvää kirjallisuutta, tvt-tekniikkaa, käsityömateriaaleja, lähiluontoa sekä Helsingin kaupungin museoita ja kirjastoa. Keskeistä projektissa oli lasten osallisuuden ja vaikutusmahdollisuuksien tukeminen.
Opinnäyteportfolion teoreettinen viitekehys muodostuu ilmiöpohjaisen oppimisen ja sen taustalla olevan laaja-alaisen oppimisen ja eheytetyn pedagogiikan teoriasta ja metodeista. Ilmiöpohjaisuutta tarkastellaan osana opetushallituksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 tuomaa muutosta peruskoulun opetussuunnitelmaan ja sitä kautta ilmiöpohjaisuuden, laaja-alaisen osaamisen ja eheytetyn pedagogiikan tuomista osaksi varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa.
Keskeisinä lähteinä ovat varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018, Helsingin kaupungin varhaiskasvatussuunnitelma 2019-2020 sekä Cantell ym. (2015) toimittama teos Näin rakennat monialaisia oppimiskokemuksia.
Tämä opinnäytetyö ei ole julkinen.
Opinnäytetyössä kuvataan ilmiölähtöisen projektin toteutus yhden päiväkotiryhmän osalta sekä 5-vuotiaiden kanssa toteutettu projekti, johon osallistui kahden eri päiväkotiryhmän 5-vuotiaat. Projektia toteutettiin koko toimintakauden aikana hyödyntäen erilaista veteen liittyvää kirjallisuutta, tvt-tekniikkaa, käsityömateriaaleja, lähiluontoa sekä Helsingin kaupungin museoita ja kirjastoa. Keskeistä projektissa oli lasten osallisuuden ja vaikutusmahdollisuuksien tukeminen.
Opinnäyteportfolion teoreettinen viitekehys muodostuu ilmiöpohjaisen oppimisen ja sen taustalla olevan laaja-alaisen oppimisen ja eheytetyn pedagogiikan teoriasta ja metodeista. Ilmiöpohjaisuutta tarkastellaan osana opetushallituksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 tuomaa muutosta peruskoulun opetussuunnitelmaan ja sitä kautta ilmiöpohjaisuuden, laaja-alaisen osaamisen ja eheytetyn pedagogiikan tuomista osaksi varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa.
Keskeisinä lähteinä ovat varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018, Helsingin kaupungin varhaiskasvatussuunnitelma 2019-2020 sekä Cantell ym. (2015) toimittama teos Näin rakennat monialaisia oppimiskokemuksia.
Tämä opinnäytetyö ei ole julkinen.