Markkinointiviestintäsuunnitelma Hilton Helsinki Airportin henkilöstöyhdistys Blue Energylle
Siimes, Suvi (2020)
Siimes, Suvi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216397
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216397
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on markkinointiviestintäsuunnitelman laatiminen toimeksiantajalle. Tavoitteena on saada selkeä ja yksinkertainen markkinointiviestintäsuunnitelma, joka ohjaa toimeksiantajaa asiakkaille tehtävän markkinointiviestinnän suhteen. Tarkoituksena on lisätä asiakkaan tietoisuutta eritysesti vastuullisista ja kestävän kehityksen toimista, joita hotellissa tehdään. Asiakkaalle on tarkoitus luoda tunne, että hotellissa yöpyessään hän tukee samalla kestävää kehitystä tinkimättä omasta mukavuudesta ja palveluista. Tietoisuuden lisäämisen lisäksi tarkoitus on myös saada uusia kanta-asiakkaita.
Teoreettisessa viitekehyksessä perehdytään markkinointiviestinnän eri tehtäviin, muotoihin ja asiakasymmärryksen tärkeyteen markkinointiviestinnässä. Tämän jälkeen avataan brändin ja imagon tärkeyttä yritykselle. Lopuksi tarkastellaan myös, miten imagoa voidaan yrityksessä rakentaa.
Työssä käytetään Stefan Moritzin Palvelumuotoilumallin kolmea osaa: toimintaympäristön kartoittamista, ideointia ja konseptointia. Palvelumuotoilumallissa tekeminen keskittyy asiakkaan tarpeiden tyydyttämiseen, minkä lisäksi mallin menetelmät olivat hyödyllisiä työssä. Toimintaympäristön kartoittamisessa menetelminä käytettiin net scoutingia sekä havainnointia. Tutkimuksessa hyödynnettiin myös kyselyä, joka toteutettiin lomakehaastatteluna hotellin asiakkaille. Net scoutingissa ja havainnoinnissa selvitettiin kuinka kilpailevat yritykset viestivät vastuullisista toimistaan asiakkaalle. Lomakehaastattelu puolestaan määritteli, kuinka toimeksiantajan nykyiset markkinointitoimet ovat toimineet asiakkaisiin.
Ideointi ja konseptointi vaiheessa lomakehaastattelun tuloksista luotiin kolme asiakasprofiilia. Jokainen profiili edustaa yhtä asiakasryhmää, joilla on omat tarpeet, toiveet ja turhautumiset. Itse markkinointiviestintäsuunnitelma kirjoitettiin teoriapohjaa ja asiakasprofiileja hyödyntämällä. Koska markkinointiviestintäsuunnitelmaa ei pystytä testaamaan, tehtiin siitä lopulta swot -analyysi, jossa eriteltiin suunnitelman vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat.
Teoreettisessa viitekehyksessä perehdytään markkinointiviestinnän eri tehtäviin, muotoihin ja asiakasymmärryksen tärkeyteen markkinointiviestinnässä. Tämän jälkeen avataan brändin ja imagon tärkeyttä yritykselle. Lopuksi tarkastellaan myös, miten imagoa voidaan yrityksessä rakentaa.
Työssä käytetään Stefan Moritzin Palvelumuotoilumallin kolmea osaa: toimintaympäristön kartoittamista, ideointia ja konseptointia. Palvelumuotoilumallissa tekeminen keskittyy asiakkaan tarpeiden tyydyttämiseen, minkä lisäksi mallin menetelmät olivat hyödyllisiä työssä. Toimintaympäristön kartoittamisessa menetelminä käytettiin net scoutingia sekä havainnointia. Tutkimuksessa hyödynnettiin myös kyselyä, joka toteutettiin lomakehaastatteluna hotellin asiakkaille. Net scoutingissa ja havainnoinnissa selvitettiin kuinka kilpailevat yritykset viestivät vastuullisista toimistaan asiakkaalle. Lomakehaastattelu puolestaan määritteli, kuinka toimeksiantajan nykyiset markkinointitoimet ovat toimineet asiakkaisiin.
Ideointi ja konseptointi vaiheessa lomakehaastattelun tuloksista luotiin kolme asiakasprofiilia. Jokainen profiili edustaa yhtä asiakasryhmää, joilla on omat tarpeet, toiveet ja turhautumiset. Itse markkinointiviestintäsuunnitelma kirjoitettiin teoriapohjaa ja asiakasprofiileja hyödyntämällä. Koska markkinointiviestintäsuunnitelmaa ei pystytä testaamaan, tehtiin siitä lopulta swot -analyysi, jossa eriteltiin suunnitelman vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat.