Tavoitteena kansainvälinen menestys : Kartoitus suomalaisen muodin kansainvälistymismahdollisuuksista
Pennanen, Riikka (2020)
Pennanen, Riikka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517196
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517196
Tiivistelmä
Työssä kartoitettiin suomalaisten muotialan yritysten kansainvälistymismahdollisuuksia. Johdannossa selvitettiin, miksi kartoitus on ajankohtainen ja mikä on suomalaisen muodin tila tällä hetkellä. Vastauksia näihin kysymyksiin etsittiin asiantuntijoiden lausunnoista, ja vertaamalla Suomen muoti- ja tekstiilialan vientiä Ruotsin ja Tanskan vastaavaan. Johdannossa esiteltiin syitä, joiden takia Suomi ei ole vielä saavuttanut yhtä merkittävää kansainvälistä menestystä kuin naapurimaansa.
Työn tarkoituksena oli selvittää, mitä asioita yritysten tulisi huomioida omassa liiketoiminnassaan saavuttaakseen menestystä myös Suomen rajojen ulkopuolella. Ensimmäiseksi selvitettiin, mitkä megatrendit vaikuttavat muoti- ja tekstiilialaan seuraavan 5–10 vuoden aikana. Miten yritysten tulisi varautua näihin trendeihin ja ottaa ne osaksi omaa liiketoimintaansa. Työssä kartoitettiin myös brändiä, asiakassegmentointia ja tuotevalikoimaa. Miten nämä tekijät vaikuttivat yritysten menestykseen. Viimeisessä osiossa käytiin läpi yritysten rahoitusmahdollisuuksia. Rahoitus on ollut yksi kärkiteema, kun on keskusteltu suomalaisen muotialan tulevaisuudesta.
Kartoitus tehtiin pääasiassa olemassa olevan aineiston pohjalta. Työssä analysoitiin kansainvälistä menestystä saavuttaneita, erikokoisia suomalaisia muotialan yrityksiä, ja peilattiin niiden toimintaa asiantuntijoiden lausuntoihin. Oman arvokkaan lisän työhön toi sijoittaja Henri Kulvikin haastattelu liittyen muotialan yritysten rahoittamiseen. Rahoituksesta oli vaikea saada tietoa pelkästään yrityksiä analysoimalla, jolloin haastattelu selvensi tilannetta. Työn varsinainen tutkimuskysymys oli, mitä asioita yrityksen tulee ottaa huomioon saavuttaakseen kansainvälistä menestystä. Analysoitavat yritykset olivat keskenään erilaisia, ja työssä pyrittiin esittelemään mahdollisimman kattavasti yritysten tekemiä ratkaisuja. Tässä hyödynnettiin yritysten antamia haastatteluita eri asialehtiin.
Työ oli samanaikaisesti myös ajankohtainen katsaus suomalaiseen muotiosaamiseen ja kannanotto suomalaisen muotialan puolesta. Työssä esiteltiin myös paljon asiantuntijoiden näkemyksiä suomalaisesta muotialasta. Näkemykset olivat monelta osin hyvin yhtenevät yritysten toimintaan nähden, ja ne toivat selkeän vastauksen tutkimuskysymykseen. Yritysten toimintaa ohjasivat monet megatrendit, ja yritykset olivat myös ottaneet huomioon asiantuntijoiden esiintuomia näkemyksiä brändäyksen ja asiakassegmentoinnin tärkeydestä.
Työn tarkoituksena oli selvittää, mitä asioita yritysten tulisi huomioida omassa liiketoiminnassaan saavuttaakseen menestystä myös Suomen rajojen ulkopuolella. Ensimmäiseksi selvitettiin, mitkä megatrendit vaikuttavat muoti- ja tekstiilialaan seuraavan 5–10 vuoden aikana. Miten yritysten tulisi varautua näihin trendeihin ja ottaa ne osaksi omaa liiketoimintaansa. Työssä kartoitettiin myös brändiä, asiakassegmentointia ja tuotevalikoimaa. Miten nämä tekijät vaikuttivat yritysten menestykseen. Viimeisessä osiossa käytiin läpi yritysten rahoitusmahdollisuuksia. Rahoitus on ollut yksi kärkiteema, kun on keskusteltu suomalaisen muotialan tulevaisuudesta.
Kartoitus tehtiin pääasiassa olemassa olevan aineiston pohjalta. Työssä analysoitiin kansainvälistä menestystä saavuttaneita, erikokoisia suomalaisia muotialan yrityksiä, ja peilattiin niiden toimintaa asiantuntijoiden lausuntoihin. Oman arvokkaan lisän työhön toi sijoittaja Henri Kulvikin haastattelu liittyen muotialan yritysten rahoittamiseen. Rahoituksesta oli vaikea saada tietoa pelkästään yrityksiä analysoimalla, jolloin haastattelu selvensi tilannetta. Työn varsinainen tutkimuskysymys oli, mitä asioita yrityksen tulee ottaa huomioon saavuttaakseen kansainvälistä menestystä. Analysoitavat yritykset olivat keskenään erilaisia, ja työssä pyrittiin esittelemään mahdollisimman kattavasti yritysten tekemiä ratkaisuja. Tässä hyödynnettiin yritysten antamia haastatteluita eri asialehtiin.
Työ oli samanaikaisesti myös ajankohtainen katsaus suomalaiseen muotiosaamiseen ja kannanotto suomalaisen muotialan puolesta. Työssä esiteltiin myös paljon asiantuntijoiden näkemyksiä suomalaisesta muotialasta. Näkemykset olivat monelta osin hyvin yhtenevät yritysten toimintaan nähden, ja ne toivat selkeän vastauksen tutkimuskysymykseen. Yritysten toimintaa ohjasivat monet megatrendit, ja yritykset olivat myös ottaneet huomioon asiantuntijoiden esiintuomia näkemyksiä brändäyksen ja asiakassegmentoinnin tärkeydestä.