Oluen ympäristövastuullisuus: kehitysehdotuksia panimon ympäristöviestintään
Vilen, Sofia (2020)
Vilen, Sofia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517396
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen opinnäytetyö, jonka tarkoituksena oli selvittää, mitkä oluen ym-päristövastuulliset tekijät vaikuttavat kuluttajan ostopäätökseen. Tavoitteena oli tunnistaa kehitys-kohteita, joita kuluttajat pitävät ostopäätöksessään tärkeinä tekijöinä. Toimeksiantaja tässä työssä on Nokian Panimo, joka on toiseksi vanhin oluen tuottaja toiminnassa olevista pienpanimoista.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään ympäristövastuuta niiltä osilta, jotka vaikuttavat yrityksen toimintaan. Kehyksessä käsitellään myös oluen raaka-aineiden ja tuotantoprosessin vastuullisuutta. Teoreettisessa viitekehyksessä esitetään erilaisia tekijöitä, jotka vaikuttavat kuluttajan ostopäätökseen sekä kuvataan kuluttajaryhmiä, jotka ottavat ympäristövastuullisuuden huomioon ostopäätöksissään.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä kyselytutkimusta. Kyselyyn vastasi 244 ihmistä, ja tuloksia analysoitiin sekä Googlen kyselyominaisuuden avulla että laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysillä. Kyselyn tuloksia havainnoidaan kuvioiden avulla.
Kyselyn tuloksista selvisi, että kuluttajat pitävät raaka-aineiden alkuperää sekä panimon veden kulutusta ja energiatehokkuutta tärkeimpinä tekijöinä. Työn tuloksena syntyi kehitysehdotuksia, joiden avulla toimeksiantaja pystyy kehittämään toimintaansa ympäristövastuullisemmaksi niiltä osilta, joita kuluttaja pitää merkityksellisenä. Kehitysehdotukset liittyivät ympäristöviestintään.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään ympäristövastuuta niiltä osilta, jotka vaikuttavat yrityksen toimintaan. Kehyksessä käsitellään myös oluen raaka-aineiden ja tuotantoprosessin vastuullisuutta. Teoreettisessa viitekehyksessä esitetään erilaisia tekijöitä, jotka vaikuttavat kuluttajan ostopäätökseen sekä kuvataan kuluttajaryhmiä, jotka ottavat ympäristövastuullisuuden huomioon ostopäätöksissään.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä kyselytutkimusta. Kyselyyn vastasi 244 ihmistä, ja tuloksia analysoitiin sekä Googlen kyselyominaisuuden avulla että laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysillä. Kyselyn tuloksia havainnoidaan kuvioiden avulla.
Kyselyn tuloksista selvisi, että kuluttajat pitävät raaka-aineiden alkuperää sekä panimon veden kulutusta ja energiatehokkuutta tärkeimpinä tekijöinä. Työn tuloksena syntyi kehitysehdotuksia, joiden avulla toimeksiantaja pystyy kehittämään toimintaansa ympäristövastuullisemmaksi niiltä osilta, joita kuluttaja pitää merkityksellisenä. Kehitysehdotukset liittyivät ympäristöviestintään.