Leikkaus- ja laboratorioinstrumenttien tunnistaminen
Saari, Kristian (2020)
Saari, Kristian
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517412
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517412
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Savonia-ammattikorkeakoulun vetämä Future Technologies in Education-hanke. Työn tarkoituksena oli tuottaa sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille sovellus, jonka avulla he voivat tunnistaa leikkaus- ja laboratorioinstrumentteja. Sovelluksen tuli myös tarjota kattava tietokanta näistä instrumenteista. Tuotos tuli toteuttaa Android-sovelluksena, joka toimii puhelimissa ja tableteissa.
Sovelluksen kehittämisessä käytettiin TensorFlow-koneoppimisjärjestelmää ja Teachable Machine-koneoppimismalleja tuottavaa alustaa. Näiden kahden avulla luotiin sovellukseen kuvatunnistustoiminto, jossa esine pystytään tunnistamaan reaaliajassa otetulla kuvalla. Tämän avulla saadaan kyseisen instrumentin informaatio esille. Sovelluksen kehittämisessä käytettiin myös muita valmiita luokkakirjastoja, joiden avulla rakennettiin 2D-koodin tunnistus tilanteisiin, joissa kuvaaminen ei ole vaihtoehto. Sovellukseen luotiin myös kirjasto, jossa voidaan ilman tunnistusominaisuutta tutustua kaikkiin instrumentteihin, jotka löytyvät tietokannasta.
Lopputuloksena oli Android-sovellus, joka toimii niin puhelimissa kuin myös tableteissa. Sovellus tarjoaa opettajille työhönsä hyvän ja helppokäyttöisen työkalun, joka on opettajan opetuksen ja opiskelijan oppimisen tukena. Kyseessä on toimiva ensimmäinen versio sovelluksesta, jossa on seuraavat kolme toimintoa: kuvantunnistus, 2D-koodin tunnistus sekä kirjasto. Sovellus ei ole vielä suoraan valmis käyttäjille, vaan sovellukselle pitää ensin tehdä testaukset ja tarvittavat jatkokehitykset.
Sovelluksen kehittämisessä käytettiin TensorFlow-koneoppimisjärjestelmää ja Teachable Machine-koneoppimismalleja tuottavaa alustaa. Näiden kahden avulla luotiin sovellukseen kuvatunnistustoiminto, jossa esine pystytään tunnistamaan reaaliajassa otetulla kuvalla. Tämän avulla saadaan kyseisen instrumentin informaatio esille. Sovelluksen kehittämisessä käytettiin myös muita valmiita luokkakirjastoja, joiden avulla rakennettiin 2D-koodin tunnistus tilanteisiin, joissa kuvaaminen ei ole vaihtoehto. Sovellukseen luotiin myös kirjasto, jossa voidaan ilman tunnistusominaisuutta tutustua kaikkiin instrumentteihin, jotka löytyvät tietokannasta.
Lopputuloksena oli Android-sovellus, joka toimii niin puhelimissa kuin myös tableteissa. Sovellus tarjoaa opettajille työhönsä hyvän ja helppokäyttöisen työkalun, joka on opettajan opetuksen ja opiskelijan oppimisen tukena. Kyseessä on toimiva ensimmäinen versio sovelluksesta, jossa on seuraavat kolme toimintoa: kuvantunnistus, 2D-koodin tunnistus sekä kirjasto. Sovellus ei ole vielä suoraan valmis käyttäjille, vaan sovellukselle pitää ensin tehdä testaukset ja tarvittavat jatkokehitykset.