Ryhmädeittailu-realityjen vaikutus naiskuvaan
Nokelainen, Milla (2020)
Nokelainen, Milla
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060617489
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060617489
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia kotimaisten ja ajankohtaisten ryhmädeittailu-realityjen naiskuvia. Työssä selvitetään lyhyesti myös reality- ohjelmien synty ja kuinka ne rantautuivat Suomeen. Työn avulla luotiin uusi termi kuvaamaan deittailu-realityjen yhtä alagenreä ryhmädeittailu-realityä. Ryhmädeittailu-reality kuvastaa deittailu-realityjä, jossa osallistujat käyvät useilla treffeillä muiden osallistujien kanssa.
Opinnäytetyö pohjautui osaksi kirjoittajan ja haastateltavien välisissä keskusteluissa syntyneisiin ajatuksiin ja johtopäätöksiin. Haastateltavina olivat reality-osallistujat Jasmin Mathlouthi, Jenni Puhakka ja Julia Aaltonen sekä mediakulttuurin tutkija Mikko Hautakangas, käsikirjoittaja Outi Keskevaari ja tohtoritutkija Pauliina Tuomi.
Tutkimus osoitti, että ryhmädeittailu-realityissä esiintyvät naiskuvat ovat formaatin, osallistujien ja tuotannon luomia. Yleisön vastaanotto ryhmädeittailurealityihin on kuitenkin se, joka naiskuvaa määrittelee eniten. Vastaanotto taas riippuu yleisön kulttuurisista odotuksista. Työssä tutkittiin yleisön vastaanottoa sosiaalisen median kommenttien avulla.
Opinnäytetyö pohjautui osaksi kirjoittajan ja haastateltavien välisissä keskusteluissa syntyneisiin ajatuksiin ja johtopäätöksiin. Haastateltavina olivat reality-osallistujat Jasmin Mathlouthi, Jenni Puhakka ja Julia Aaltonen sekä mediakulttuurin tutkija Mikko Hautakangas, käsikirjoittaja Outi Keskevaari ja tohtoritutkija Pauliina Tuomi.
Tutkimus osoitti, että ryhmädeittailu-realityissä esiintyvät naiskuvat ovat formaatin, osallistujien ja tuotannon luomia. Yleisön vastaanotto ryhmädeittailurealityihin on kuitenkin se, joka naiskuvaa määrittelee eniten. Vastaanotto taas riippuu yleisön kulttuurisista odotuksista. Työssä tutkittiin yleisön vastaanottoa sosiaalisen median kommenttien avulla.