Ammatillinen kasvu rivimyyjästä esimieheksi
Teukku, Heli (2020)
Teukku, Heli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817712
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817712
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella 10 viikon päiväkirjaraportoinnin avulla omaa ammatillista kasvuani kohti ensimmäistä esimiestehtävääni urheiluliikkeen kenkäosaston apulaisosastovastaavana. Oman esimiesosaamisen kartuttamisen lisäksi tavoitteena oli kehittää työpaikkani prosesseja, joissa oli ilmennyt viikkojen aikana epäkohtia. Tarkoituksena oli myös löytää tapoja kehittää vielä kokemattoman tiimin osaamista, mihin liittyy vahvasti omien johtamistaitojeni parantaminen ja sitä kautta tiimiin vaikuttaminen.
Päiväkirjaraportoinnissa on kirjattu päivittäin ylös työpäivieni tapahtumia sekä työympäristöön liittyviä aiheita. Jokaisen viikon päätteeksi koostin viikkoanalyysin valitsemastani ennalta määrittelemättömästä aiheesta, joiden mukaisesti viikot on otsikoitu päiväkirjaan. Viikkoanalyyseissä perehdytään aiheiden teoriaperustoihin sekä tuodaan kirjallisuutta osaksi työarkeani. Näitä aiheita ovat muun muassa delegointi, ajankäyttö, motivointi ja palautteen antaminen.
Opinnäytetyön tuotoksena löysin yksinkertaisen tavan selkeyttää reklamaatioprosessin kulkua, mikä on aikaisemmin ollut hyvin sekava monen muuttujan summa. Onnistuin helpottamaan tiimin osaamisen arviointeja päivittämällä vanhentuneen osaamiskartoituskyselyn paremmin yksilölliset kehittämistarpeet huomioiviksi. Kehitin tiimin toimivuutta luomalla osastolle päivärutiinit, jotta jokainen on tietoinen päivän kulusta ja pystyy niitä noudattamalla vaikuttamaan osaston toimintaan. Opinnäytetyön tekemisen jälkeen minulla on paremmat valmiudet johtaa tiimiäni ja olen onnistunut kasvamaan niin työntekijänä kuin esimiehenäkin. Nyt tiedän minkälainen esimies tahdon olla.
Päiväkirjaraportoinnissa on kirjattu päivittäin ylös työpäivieni tapahtumia sekä työympäristöön liittyviä aiheita. Jokaisen viikon päätteeksi koostin viikkoanalyysin valitsemastani ennalta määrittelemättömästä aiheesta, joiden mukaisesti viikot on otsikoitu päiväkirjaan. Viikkoanalyyseissä perehdytään aiheiden teoriaperustoihin sekä tuodaan kirjallisuutta osaksi työarkeani. Näitä aiheita ovat muun muassa delegointi, ajankäyttö, motivointi ja palautteen antaminen.
Opinnäytetyön tuotoksena löysin yksinkertaisen tavan selkeyttää reklamaatioprosessin kulkua, mikä on aikaisemmin ollut hyvin sekava monen muuttujan summa. Onnistuin helpottamaan tiimin osaamisen arviointeja päivittämällä vanhentuneen osaamiskartoituskyselyn paremmin yksilölliset kehittämistarpeet huomioiviksi. Kehitin tiimin toimivuutta luomalla osastolle päivärutiinit, jotta jokainen on tietoinen päivän kulusta ja pystyy niitä noudattamalla vaikuttamaan osaston toimintaan. Opinnäytetyön tekemisen jälkeen minulla on paremmat valmiudet johtaa tiimiäni ja olen onnistunut kasvamaan niin työntekijänä kuin esimiehenäkin. Nyt tiedän minkälainen esimies tahdon olla.