Työhyvinvoinnin selvittäminen RTG Sales Oy
Moilanen, Hanna-Kaisa (2020)
Moilanen, Hanna-Kaisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060917904
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060917904
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi RTG Sales Oy. Opinnäytetyön aiheena oli selvittää esimiesten, tiimiesimiesten ja muun hallinnon henkilöstön työhyvinvointia. Tarkoituksena oli kuvailla henkilöstön työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen tavoitteena oli havaita kehittämiskohteita, joiden kautta työhyvinvoinnin laatua voitaisiin kehittää organisaation sisällä. Tutkimusongelma oli se, että RTG Sales Oy:llä ei ollut tietoa siitä, millaiseksi tiimiesimiehet, esimiehet ja muu hallinnon henkilöstö kokivat työhyvinvoinnin. Työhyvinvointikyselyn avulla oli tarkoitus saada vastauksia tutkimuskysymyksiin; mitä työyhteisö voisi tehdä työhyvinvoinnin parantamiseksi, miten yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia tulisi kehittää ja miten työntekijä voisi itse vaikuttaa työhyvinvoinnin parantamiseen. Tulosten avulla pyrittiin saada selville työhyvinvoinnin nykytilaa, työhyvinvointiin liittyviä mahdollisia epäkohtia sekä tietoa ja ideoita, miten työhyvinvointia voidaan kehittää RTG Sales Oy konsernin sisällä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Kyselyn kysymykset koostuivat strukturoiduista monivalintakysymyksistä ja kahdesta avoimesta kysymyksestä. Kohderyhmä koostui 34 henkilöstä, joista 18 vastasi kyselyyn. Selvitys tehtiin sähköisenä kyselytutkimuksena esimiehille, tiimiesimiehille ja muulle hallinnon henkilöstölle.
Työhyvinvointikyselyn vastauksissa toivottiin enemmän avoimuutta, kannustusta, vuorovaikutustaitoja, läpinäkyvyyttä ja tasapuolisuutta organisaation sisällä. Kokonaisuudessaan työhyvinvointi RTG Sales Oy organisaatiossa koettiin hyväksi. Kyselytutkimuksessa ei havaittu mitään jatkuvia ongelmia ja haasteita organisaation sisällä. Tulokset mahdollistavat työhyvinvoinnin laadun parantamisen organisaation sisällä erilaisten mittareiden, kuten kehityskeskusteluiden tai työtyytyväisyyskyselyiden avulla.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Kyselyn kysymykset koostuivat strukturoiduista monivalintakysymyksistä ja kahdesta avoimesta kysymyksestä. Kohderyhmä koostui 34 henkilöstä, joista 18 vastasi kyselyyn. Selvitys tehtiin sähköisenä kyselytutkimuksena esimiehille, tiimiesimiehille ja muulle hallinnon henkilöstölle.
Työhyvinvointikyselyn vastauksissa toivottiin enemmän avoimuutta, kannustusta, vuorovaikutustaitoja, läpinäkyvyyttä ja tasapuolisuutta organisaation sisällä. Kokonaisuudessaan työhyvinvointi RTG Sales Oy organisaatiossa koettiin hyväksi. Kyselytutkimuksessa ei havaittu mitään jatkuvia ongelmia ja haasteita organisaation sisällä. Tulokset mahdollistavat työhyvinvoinnin laadun parantamisen organisaation sisällä erilaisten mittareiden, kuten kehityskeskusteluiden tai työtyytyväisyyskyselyiden avulla.