Opas verkkosivujen sisäiseen hakukoneoptimointiin : case Ekomatkaajat
Degerholm, Sanna (2020)
Degerholm, Sanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061018269
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061018269
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena oli toteuttaa matkailualan yrityksen verkkosivujen hakukoneoptimointi ja tuottaa lopputuotoksena yrityksen käyttöön hakukoneoptimoinnin opas. Oppaan tarkoituksena on ohjata ja auttaa yritystä jatkamaan hakukoneoptimoinnin parissa tämän työn valmistumisen jälkeen. Hakukoneoptimoinnin onnistumista mitattiin seuraamalla verkkosivujen hakukonesijoituksen tavoitteeseen pääsyä ja muuttumista 10 ennalta valitun hakutermin kohdalla. Tässä työssä mittauksiin käytetyt hakutermit sekä hakukoneoptimoinnin opas ja sen liitteet määritettiin salassa pidettäviksi.
Työn toteutus aloitettiin verkkosivujen hakukoneoptimoinnin nykytilan analysoinnilla ja avainsanatutkimuksen toteutuksella. Avainsanatutkimuksen pohjalta rakennettiin avainsanasuunnitelma ja toimeksiantajalle toimitettiin kehitysehdotukset kommentoitaviksi. Tämän jälkeen verkkosivuille toteutettiin kuvien hakukoneoptimointi ja tekstisivujen sisällön päivitys ja hakukoneoptimointi.
Hakukoneoptimoinnin onnistumista mitattaessa huomattiin, että selkeitä parannuksia sijoitukseen saavutettiin hakutermeissä, joissa oli erittäin huono lähtösijoitus. Hakutermit, joissa lähtösijoitus oli jo hakutulosten ensimmäisellä sivulla, paransivat sijoitustaan vain yhden sijan tai pysyivät ennallaan.
Tehdyn avainsana-analyysin ja sen pohjalta toteutetun hakukoneoptimoinnin tuloksena tuotettiin verkkosivujen sisäisen hakukoneoptimoinnin opas, joka kattaa tiivistyksen hakukoneoptimoinnista sekä sisältää yksityiskohtaiset ohjeet ja muistilistat kuvien, blogitekstien ja muun tekstisisällön hakukoneoptimointiin. Tuotettu opas ja sen liitteet tulevat toimimaan käytännön työkaluina sekä työharjoittelijoiden perehdytyksessä, että verkkosivujen varsinaisen hakukoneoptimoinnin tukena. A goal for this thesis was to implement SEO (Search Engine Optimization) for a website of a company that works in travel industry and to produce a Search Engine Optimization guide as a final product. The main purpose of this guide will be to help the company to maintain and create new content for the current website and create successful SEO in the future. The success of the SEO was measured by tracking the company’s website ranking with 10 pre-selected search terms. In this work the search terms used for the measurements as well as the SEO guide and its attachments were determined to be confidential.
The implementation of the work started by analysing the current state of the SEO and implemented a keyword survey. After that point was made a keyword plan from the basis of the keyword survey and the proposals were submitted to the client for comment. The next steps were to implement decided search engine optimization on the website and to update all the contents of the articles on the website.
At the end when measuring the success of the SEO was found clear improvements in rankings with search terms which had lower initial ranking in the beginning. The search terms that had already first page positions improved their rankings somewhat or held their positions the same as they were in the beginning.
Based on made keyword analysis and implemented search engine optimization was created a guide to internal Search Engine Optimization of the website, which covers the basics of SEO. The guide contains detailed instructions and checklists for implementing search engine optimization. Created guide and its attachments will work as tools in the client’s business daily as well as to train interns to their job and support implementing on the actual SEO.
Työn toteutus aloitettiin verkkosivujen hakukoneoptimoinnin nykytilan analysoinnilla ja avainsanatutkimuksen toteutuksella. Avainsanatutkimuksen pohjalta rakennettiin avainsanasuunnitelma ja toimeksiantajalle toimitettiin kehitysehdotukset kommentoitaviksi. Tämän jälkeen verkkosivuille toteutettiin kuvien hakukoneoptimointi ja tekstisivujen sisällön päivitys ja hakukoneoptimointi.
Hakukoneoptimoinnin onnistumista mitattaessa huomattiin, että selkeitä parannuksia sijoitukseen saavutettiin hakutermeissä, joissa oli erittäin huono lähtösijoitus. Hakutermit, joissa lähtösijoitus oli jo hakutulosten ensimmäisellä sivulla, paransivat sijoitustaan vain yhden sijan tai pysyivät ennallaan.
Tehdyn avainsana-analyysin ja sen pohjalta toteutetun hakukoneoptimoinnin tuloksena tuotettiin verkkosivujen sisäisen hakukoneoptimoinnin opas, joka kattaa tiivistyksen hakukoneoptimoinnista sekä sisältää yksityiskohtaiset ohjeet ja muistilistat kuvien, blogitekstien ja muun tekstisisällön hakukoneoptimointiin. Tuotettu opas ja sen liitteet tulevat toimimaan käytännön työkaluina sekä työharjoittelijoiden perehdytyksessä, että verkkosivujen varsinaisen hakukoneoptimoinnin tukena.
The implementation of the work started by analysing the current state of the SEO and implemented a keyword survey. After that point was made a keyword plan from the basis of the keyword survey and the proposals were submitted to the client for comment. The next steps were to implement decided search engine optimization on the website and to update all the contents of the articles on the website.
At the end when measuring the success of the SEO was found clear improvements in rankings with search terms which had lower initial ranking in the beginning. The search terms that had already first page positions improved their rankings somewhat or held their positions the same as they were in the beginning.
Based on made keyword analysis and implemented search engine optimization was created a guide to internal Search Engine Optimization of the website, which covers the basics of SEO. The guide contains detailed instructions and checklists for implementing search engine optimization. Created guide and its attachments will work as tools in the client’s business daily as well as to train interns to their job and support implementing on the actual SEO.