Mentoreiden kokemuksia toimintaterapeuttiopiskelijoiden mentoroinnista
Mäkipelto, Henna (2020)
Mäkipelto, Henna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061018290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061018290
Tiivistelmä
Mentorointi on vuorovaikutus- ja yhteistyösuhde, jonka tavoitteena on edistää mentorin ja mentoroitavan ammatillista kasvua ja kehittymistä. Jyväskylän ammattikorkeakoulun ja Seinäjoen ammattikorkeakoulun yhteistyönä toteutettiin toimintaterapian avoimen väylän opinnot vuonna 2019. Jokaisella toimintaterapeuttiopiskelijalla oli työelämän mentori tukemassa opiskelijaa tämän ammatillisessa kasvussa ja osaamisen kehittymisessä koko vuoden ajan.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää mentorointitoimintaa sekä työelämän ja koulutuksen yhteistyötä. Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata työelämän mentoreitten kokemuksia toimintaterapeuttiopiskelijoiden mentoroinnista sekä kokemuksia mentoroinnin yhteydestä ammatilliseen kasvuun ja ohjausosaamiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin mentoreiden täsmäryhmähaastattelulla, johon osallistui kahdeksan mentoria. Haastateltavat teemat olivat mentorointiin liittyvät kokemukset sekä mentoroinnin yhteys ammatilliseen kasvuun ja ohjausosaamiseen.
Aineisto analysointiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimus osoitti, että mentorit kokivat oman roolinsa tärkeäksi opiskelijoiden ammatillisen kasvun tukemisessa. Mentorina he pystyivät tuomaan esille toimintaterapian kannalta merkityksellisiä ja tärkeitä asioita mentorointiprosessin aikana. Psykososiaalisen tuen tarjoaminen koettiin tärkeänä onnistumisen kokemuksena. Mentorina toimimisen koettiin tukevan ammatillista osaamista saadun arvostuksen ja uuden oppimisen mahdollisuuden kautta. Myös dialogisen ja reflektoivan ohjausosaamisen koettiin vahvistuneen prosessin aikana.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää mentoritoiminnan ja toimintaterapeuttikoulutuksen kehittämisessä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää mentorointitoimintaa sekä työelämän ja koulutuksen yhteistyötä. Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata työelämän mentoreitten kokemuksia toimintaterapeuttiopiskelijoiden mentoroinnista sekä kokemuksia mentoroinnin yhteydestä ammatilliseen kasvuun ja ohjausosaamiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin mentoreiden täsmäryhmähaastattelulla, johon osallistui kahdeksan mentoria. Haastateltavat teemat olivat mentorointiin liittyvät kokemukset sekä mentoroinnin yhteys ammatilliseen kasvuun ja ohjausosaamiseen.
Aineisto analysointiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimus osoitti, että mentorit kokivat oman roolinsa tärkeäksi opiskelijoiden ammatillisen kasvun tukemisessa. Mentorina he pystyivät tuomaan esille toimintaterapian kannalta merkityksellisiä ja tärkeitä asioita mentorointiprosessin aikana. Psykososiaalisen tuen tarjoaminen koettiin tärkeänä onnistumisen kokemuksena. Mentorina toimimisen koettiin tukevan ammatillista osaamista saadun arvostuksen ja uuden oppimisen mahdollisuuden kautta. Myös dialogisen ja reflektoivan ohjausosaamisen koettiin vahvistuneen prosessin aikana.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää mentoritoiminnan ja toimintaterapeuttikoulutuksen kehittämisessä.