GMO:n julkisuuskuva
Annala, Sara (2020)
Annala, Sara
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061118463
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061118463
Tiivistelmä
Geenitekniikka jalostusmenetelmänä on herättänyt keskustelua sekä mielipiteitä. GMO:t ovat arvopohjainen asia, joka herättää siksi paljon tunteita ilmiön ympärillä. Media on digitalisoitumisen myötä muuttunut perinteisestä mediasta siten, että kaikilla on mahdollisuutta julkaista sisältöä sekä ottaa osaa keskusteluun. GMO:sta on kirjoitettu paljon artikkeleita, sekä tehty dokumentteja geenitekniikan puolesta sekä vastaan. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia GMO:n julkisuuskuvaa. Tavoitteena oli saada selkeä kuva siitä, millaisena GMO:n julkisuuskuva näyttäytyy ja mitkä asiat siihen vaikuttavat.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin havainnoinnin sekä haastattelun kautta. Mediatutkimuksessa havainnoinnin kautta saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysia käyttäen. Analyysissa nostettiin esiin toistuvia aiheita, sekä eri näkökulmia, jotka vaikuttivat julkisuuskuvan tutkimiseen. Haastateltavana tutkimusta varten oli asiantuntija maa- ja metsätalousministeriöstä.
Mediatutkimuksessa GMO:n julkisuuskuva näyttäytyi tuloksena asiakeskeiseltä, mutta vaikealta aiheelta kirjoittaa ilman asenteellisuutta. Tutkimuksen tulokset olivat yhtenäiset siitä, että GMO:n olemassa oleva julkisuuskuva on negatiivinen ja siihen vaikuttavat ihmisten tietämättömyys GMO:ta kohtaan. Viranomaistiedottamisen tärkeys GMO asioissa on tärkeää, sillä GMO:n ympärillä on paljon negatiivista julkisuutta.
GMO:n julkisuuskuva esitetään mediassa useiden eri näkökulmien sekä asenteiden kautta. GMO:n olemassa oleva negatiivinen maine koostuu monesta osatekijästä. Viranomaistiedottamista ajatellen pakkausmerkintöjen, mainontaväittämien sekä faktoihin perustuvan tiedon antaminen kansalaisille on tärkeää. Viranomaistiedottaminen on tärkeää, koska se on kuluttajia ajatellen luotettavin tietolähde GMO:sta. Geenitekniikka jalostusmenetelmänä on herättänyt keskustelua sekä mielipiteitä. GMO:t ovat arvopohjainen asia, joka herättää siksi paljon tunteita ilmiön ympärillä. Media on digitalisoitumisen myötä muuttunut perinteisestä mediasta siten, että kaikilla on mahdollisuutta julkaista sisältöä sekä ottaa osaa keskusteluun. GMO:sta on kirjoitettu paljon artikkeleita, sekä tehty dokumentteja geenitekniikan puolesta sekä vastaan. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia GMO:n julkisuuskuvaa. Tavoitteena oli saada selkeä kuva siitä, millaisena GMO:n julkisuuskuva näyttäytyy ja mitkä asiat siihen vaikuttavat.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin havainnoinnin sekä haastattelun kautta. Mediatutkimuksessa havainnoinnin kautta saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysia käyttäen. Analyysissa nostettiin esiin toistuvia aiheita, sekä eri näkökulmia, jotka vaikuttivat julkisuuskuvan tutkimiseen. Haastateltavana tutkimusta varten oli asiantuntija maa- ja metsätalousministeriöstä.
Mediatutkimuksessa GMO:n julkisuuskuva näyttäytyi tuloksena asiakeskeiseltä, mutta vaikealta aiheelta kirjoittaa ilman asenteellisuutta. Tutkimuksen tulokset olivat yhtenäiset siitä, että GMO:n olemassa oleva julkisuuskuva on negatiivinen ja siihen vaikuttavat ihmisten tietämättömyys GMO:ta kohtaan. Viranomaistiedottamisen tärkeys GMO asioissa on tärkeää, sillä GMO:n ympärillä on paljon negatiivista julkisuutta.
GMO:n julkisuuskuva esitetään mediassa useiden eri näkökulmien sekä asenteiden kautta. GMO:n olemassa oleva negatiivinen maine koostuu monesta osatekijästä. Viranomaistiedottamista ajatellen pakkausmerkintöjen, mainontaväittämien sekä faktoihin perustuvan tiedon antaminen kansalaisille on tärkeää. Viranomaistiedottaminen on tärkeää, koska se on kuluttajia ajatellen luotettavin tietolähde GMO:sta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin havainnoinnin sekä haastattelun kautta. Mediatutkimuksessa havainnoinnin kautta saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysia käyttäen. Analyysissa nostettiin esiin toistuvia aiheita, sekä eri näkökulmia, jotka vaikuttivat julkisuuskuvan tutkimiseen. Haastateltavana tutkimusta varten oli asiantuntija maa- ja metsätalousministeriöstä.
Mediatutkimuksessa GMO:n julkisuuskuva näyttäytyi tuloksena asiakeskeiseltä, mutta vaikealta aiheelta kirjoittaa ilman asenteellisuutta. Tutkimuksen tulokset olivat yhtenäiset siitä, että GMO:n olemassa oleva julkisuuskuva on negatiivinen ja siihen vaikuttavat ihmisten tietämättömyys GMO:ta kohtaan. Viranomaistiedottamisen tärkeys GMO asioissa on tärkeää, sillä GMO:n ympärillä on paljon negatiivista julkisuutta.
GMO:n julkisuuskuva esitetään mediassa useiden eri näkökulmien sekä asenteiden kautta. GMO:n olemassa oleva negatiivinen maine koostuu monesta osatekijästä. Viranomaistiedottamista ajatellen pakkausmerkintöjen, mainontaväittämien sekä faktoihin perustuvan tiedon antaminen kansalaisille on tärkeää. Viranomaistiedottaminen on tärkeää, koska se on kuluttajia ajatellen luotettavin tietolähde GMO:sta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin havainnoinnin sekä haastattelun kautta. Mediatutkimuksessa havainnoinnin kautta saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysia käyttäen. Analyysissa nostettiin esiin toistuvia aiheita, sekä eri näkökulmia, jotka vaikuttivat julkisuuskuvan tutkimiseen. Haastateltavana tutkimusta varten oli asiantuntija maa- ja metsätalousministeriöstä.
Mediatutkimuksessa GMO:n julkisuuskuva näyttäytyi tuloksena asiakeskeiseltä, mutta vaikealta aiheelta kirjoittaa ilman asenteellisuutta. Tutkimuksen tulokset olivat yhtenäiset siitä, että GMO:n olemassa oleva julkisuuskuva on negatiivinen ja siihen vaikuttavat ihmisten tietämättömyys GMO:ta kohtaan. Viranomaistiedottamisen tärkeys GMO asioissa on tärkeää, sillä GMO:n ympärillä on paljon negatiivista julkisuutta.
GMO:n julkisuuskuva esitetään mediassa useiden eri näkökulmien sekä asenteiden kautta. GMO:n olemassa oleva negatiivinen maine koostuu monesta osatekijästä. Viranomaistiedottamista ajatellen pakkausmerkintöjen, mainontaväittämien sekä faktoihin perustuvan tiedon antaminen kansalaisille on tärkeää. Viranomaistiedottaminen on tärkeää, koska se on kuluttajia ajatellen luotettavin tietolähde GMO:sta.
