Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kuinka hyödyntää digikanavia artistimarkkinoinnissa

Hiltunen, Leena (2020)

 
Avaa tiedosto
Kuinka hyödyntää digikanavia artistimarkkinoinnissa.pdf (1.615Mt)
Lataukset: 


Hiltunen, Leena
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061518801
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka digitaalisia kanavia voitaisiin hyödyntää artistimarkkinoinnissa. Tutkimuksen kohteena oli artistit, joilla on yli kahdenkymmenen vuoden kokemus iskelmämusiikin tekemisestä ja esittämisestä. Perinteiset keinot tehdä markkinointia eivät nykyään riitä, vaan artistit ovat joutuneet mukauttamaan toimintaansa musiikkialan digitalisoitumisen vuoksi. Artisteilla on edessään perehtyminen digitaalisen markkinoinnin ja sosiaalisen median työkalujen käyttöön.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena käyttäen aineistonkeruumenetelmänä teemahaastattelua. Yksilöhaastattelut toteutettiin videoneuvotteluohjelmiston välityksellä, ja osallistujina olivat toimeksiantajayrityksen artistin lisäksi kaksi kollegaa. Lisäksi perehdyttiin toimeksiantajayrityksen artistin Facebook-statistiikkaan.
Teoriaosuudessa käsiteltiin yleisesti digimarkkinoinnin luonnetta, artistien suosimia digimarkkinointikanavia ja niiden tarjoamia markkinointikeinoja sekä markkinoinnin erityispiirteitä musiikkialalla.
Tutkimustulosten mukaan kohderyhmä kuunteli musiikkia pääasiassa suoratoistopalveluiden maksuttomien versioiden tai videopalvelu YouTubessa välityksellä. Tuloksista huomattiin, ettei artistin sosiaalisen median seuraajien ja digipalveluissa musiikkia kuuntelevien määrä välttämättä korreloi keskenään.
Tutkimus toi esiin, että Spotifyssa pitchaus eli esittely on toimiva tapa uusien kappaleiden mainostamiseen. Facebook kanavana tavoitti parhaiten artistin kohderyhmän. Sitouttavimmiksi julkaisuiksi osoittautuivat erilaiset arvonnat ja päivitykset, joissa kysyttiin jotain arkipäiväisen kevyttä, erilaisten juhlapäivien huomioimiset sekä kuvat.
 
The aim of the study was to find out how digital channels could be utilized in marketing an artist. The subject of the study were artists with more than twenty years of experi-ence in making and performing pop music. Traditional means are no longer sufficient, but artists have had to adapt their marketing due to the digitalization of the music industry. Artists need to familiarize themselves with the use of digital marketing and social media tools.
The study was carried out as a qualitative study using a thematic interview as the data collection method. The interviews were conducted remotely as personal interviews via a conference software. In addition to the artist represented by the principal company, two other colleagues participated. Also, the artist's Facebook statistics were examined.
The theoretical part generally dealt with the nature of digital marketing, the digital mar-keting channels preferred by artists and the marketing tools they offer, as well as the special features of marketing in the music industry.
According to the research, the target audience listened to music mainly through free versions of streaming services or on YouTube. The results showed that the number of followers of the artist on social media and those listening to music on digital services did not necessarily correlate with each other.
The results of the study indicated that pitching in Spotify is an effective way to promote new songs. The artist's target group was best reached by Facebook. The most engaging posts turned out to be various raffles and updates asking about something mundane, about different holidays and posting pictures.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste