Hiilijalanjälkilaskennan käyttötarkoitukset ja hyödyt yrityksissä
Häkkinen, Irma (2020)
Häkkinen, Irma
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061218524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061218524
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miksi yritykset ovat kiinnostuneita hiilijalanjälkilaskentapalvelusta, mihin yritykset käyttävät hiilijalanjäljen laskennasta saatuja tuloksia ja miten ympäristövastuullisuus näkyy yritysten markkinointiviestinnässä. Tutkimuksen tuloksia on tarkoitus hyödyntää toimeksiantajayrityksen toiminnassa. Opinnäytetyön toimeksiantaja on ympäristöalan konsultointiyritys.
Opinnäytetyön muoto on toiminnallinen opinnäytetyö. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja aineiston analysoinnin apuna käytettiin teemoittelua. Tutkimusta varten haastateltiin kuutta suomalaista yritystä. Tutkimusaineisto kerättiin puhelinhaastatteluilla. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään asiakastarvetutkimusta, hiilijalanjälkilaskentaa, ympäristövastuullisuutta ja markkinointiviestintää. Teorian lähdemateriaaleina on käytetty kirjallisuutta ja verkkolähteitä.
Tutkimustulosten perusteella yritysten kiinnostus hiilijalanjäljen laskemisessa on yhtä paljon asiakkaiden saamisessa kuin ympäristöystävällisyyden parantamisessa. Suurin osa vastaajista kertoi käyttävänsä hiilijalanjälkilaskennasta saatuja tuloksia oman vastuullisuuden ja tietoisuuden parantamiseen. Muutama kertoi käyttävänsä tuloksia markkinointiin ja myynnin parantamiseen. Ympäristövastuullisuuden osalta kukaan haastateltavista yrityksistä ei erityisemmin painota ympäristövastuullisuutta markkinointiviestinnässään.
Opinnäytetyön muoto on toiminnallinen opinnäytetyö. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja aineiston analysoinnin apuna käytettiin teemoittelua. Tutkimusta varten haastateltiin kuutta suomalaista yritystä. Tutkimusaineisto kerättiin puhelinhaastatteluilla. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään asiakastarvetutkimusta, hiilijalanjälkilaskentaa, ympäristövastuullisuutta ja markkinointiviestintää. Teorian lähdemateriaaleina on käytetty kirjallisuutta ja verkkolähteitä.
Tutkimustulosten perusteella yritysten kiinnostus hiilijalanjäljen laskemisessa on yhtä paljon asiakkaiden saamisessa kuin ympäristöystävällisyyden parantamisessa. Suurin osa vastaajista kertoi käyttävänsä hiilijalanjälkilaskennasta saatuja tuloksia oman vastuullisuuden ja tietoisuuden parantamiseen. Muutama kertoi käyttävänsä tuloksia markkinointiin ja myynnin parantamiseen. Ympäristövastuullisuuden osalta kukaan haastateltavista yrityksistä ei erityisemmin painota ympäristövastuullisuutta markkinointiviestinnässään.