Hämeenlinnan seudun työnantajien odotukset paikallisen TE-toimiston palveluista
Rankila, Leena (2011)
Rankila, Leena
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110514262
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110514262
Tiivistelmä
Rankila, Leena. 2011. Hämeenlinnan seudun työnantajien odotukset paikallisen TE-toimiston palveluista. Opinnäytetyö. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. Kaupan ja kulttuurin toimiala. 45 sivua. Liitteet 1 – 3.
Toimeksiantajani on Hämeenlinnan seudun työ- ja elinkeinotoimisto. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää millaisia odotuksia yrittäjillä on pakalliselle TE-toimistolle Hämeenlinna seudulla. Tavoitteena on myös selvittää miten Työnvälitys-palvelut voivat uuden palvelumallin mukaisesti yhdessä tehden vastata yrittäjien odotuksiin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu pääosin työ- ja elinkeinohallinnon määrittelemästä monikanavaisesta palvelumallista TE-toimistoille, lainsäädännöstä ja seu-dullisen elinkeinoyhtiön koheesio- ja kilpailukykyohjelmasta. Teoreettisena viitekehyksenä on käytetty myös palveluiden johtamista ja markkinoimista käsittelevää kirjallisuutta. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin yrityksen edustajien osalta Webropol 2.0 -kyselylomakesovelluksen ja sitä täydentävän haastattelun avulla keväällä 2011. Työnvälitys-palvelujen uuden palvelumallin työkäytänteitä seurasin pääosin havainnoimalla joulukuun 2010 ja kevään 2011 aikana.
Tutkimuksen mukaan palvelujemme markkinointinimiin tulee kiinnittää erityistä huomiota, kun niitä esitellään yrittäjille. Yrityksen edustajat mieltävät palvelumme liiaksi työttömien ja työttömyysuhan alaisten työnhakijoiden palveluksi. Työnantajat luottavat TE-toimiston virkailijoiden ammattitaitoon ja odottavat, että palvelut ovat henkilökoh-taisesti ja paikallisesti saatavilla. Työvälitys-palvelujen henkilökunnan motivoituneella yhteistyöllä ja seudulla jo toimivien verkostojen avulla voimme tarjota osaavaa palvelua yrittäjillemme Hämeenlinnan seudulla.
Toimeksiantajani on Hämeenlinnan seudun työ- ja elinkeinotoimisto. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää millaisia odotuksia yrittäjillä on pakalliselle TE-toimistolle Hämeenlinna seudulla. Tavoitteena on myös selvittää miten Työnvälitys-palvelut voivat uuden palvelumallin mukaisesti yhdessä tehden vastata yrittäjien odotuksiin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu pääosin työ- ja elinkeinohallinnon määrittelemästä monikanavaisesta palvelumallista TE-toimistoille, lainsäädännöstä ja seu-dullisen elinkeinoyhtiön koheesio- ja kilpailukykyohjelmasta. Teoreettisena viitekehyksenä on käytetty myös palveluiden johtamista ja markkinoimista käsittelevää kirjallisuutta. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin yrityksen edustajien osalta Webropol 2.0 -kyselylomakesovelluksen ja sitä täydentävän haastattelun avulla keväällä 2011. Työnvälitys-palvelujen uuden palvelumallin työkäytänteitä seurasin pääosin havainnoimalla joulukuun 2010 ja kevään 2011 aikana.
Tutkimuksen mukaan palvelujemme markkinointinimiin tulee kiinnittää erityistä huomiota, kun niitä esitellään yrittäjille. Yrityksen edustajat mieltävät palvelumme liiaksi työttömien ja työttömyysuhan alaisten työnhakijoiden palveluksi. Työnantajat luottavat TE-toimiston virkailijoiden ammattitaitoon ja odottavat, että palvelut ovat henkilökoh-taisesti ja paikallisesti saatavilla. Työvälitys-palvelujen henkilökunnan motivoituneella yhteistyöllä ja seudulla jo toimivien verkostojen avulla voimme tarjota osaavaa palvelua yrittäjillemme Hämeenlinnan seudulla.