Mikrolevien hyödyntäminen kosmetiikassa
Anttila, Saara (2020)
Anttila, Saara
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061919168
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061919168
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mikrolevien potentiaali kosmetiikkamarkkinoilla. Mikrolevien potentiaalia markkinoilla tutkittiin tarkastelemalla mikroleviä kosmetiikan raaka-aineena, tutkimalla kotimaisten kosmetiikkamarkkinoiden mikroleviä sisältäviä tuotteita sekä selvittämällä kuluttajien suhtautuminen mikrolevien käyttöön kosmetiikan raaka-aineena.
Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi Algonomi Oy, tästä eteenpäin Algonomi, joka yhdistää vedenpuhdistuksen ja leväkasvatuksen teolliseksi ja kaupalliseksi toiminnaksi. Tarkoituksena oli tuottaa ajankohtaista tietoa yhteistyökumppanille mikrolevien potentiaalista kosmetiikan markkinoilla. Työn menetelminä käytettiin havainnointi-, sekä kyselytutkimusta. Havainnointitutkimuksella kartoitettiin kosmetiikkamarkkinoiden olemassa olevia mikroleviä sisältäviä tuotteita, ja kyselytutkimuksella selvitettiin kuluttajien suhtautuminen mikroleviin.
Kyselytutkimuksen tuloksissa todettiin, että mikrolevät koetaan tehokkaana ja uutena raakaaineena, vaikka raaka-aine on kuluttajille vielä suhteellisen tuntematon. Tuloksissa havaittiin enemmän kosmetiikkaa käyttävien kuluttajien tietävän mikrolevistä ja niiden ominaisuuksista enemmän kuin vähemmän kosmetiikkaa käyttävät kuluttajat. Kyselyn tuloksista ja kosmetiikkamarkkinoiden havainnoinnista päädyttiin johtopäätökseen, että mikroleville on potentiaalia kosmetiikassa varsinkin, kun luonnonkosmetiikan käyttö on kasvava trendi.
Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi Algonomi Oy, tästä eteenpäin Algonomi, joka yhdistää vedenpuhdistuksen ja leväkasvatuksen teolliseksi ja kaupalliseksi toiminnaksi. Tarkoituksena oli tuottaa ajankohtaista tietoa yhteistyökumppanille mikrolevien potentiaalista kosmetiikan markkinoilla. Työn menetelminä käytettiin havainnointi-, sekä kyselytutkimusta. Havainnointitutkimuksella kartoitettiin kosmetiikkamarkkinoiden olemassa olevia mikroleviä sisältäviä tuotteita, ja kyselytutkimuksella selvitettiin kuluttajien suhtautuminen mikroleviin.
Kyselytutkimuksen tuloksissa todettiin, että mikrolevät koetaan tehokkaana ja uutena raakaaineena, vaikka raaka-aine on kuluttajille vielä suhteellisen tuntematon. Tuloksissa havaittiin enemmän kosmetiikkaa käyttävien kuluttajien tietävän mikrolevistä ja niiden ominaisuuksista enemmän kuin vähemmän kosmetiikkaa käyttävät kuluttajat. Kyselyn tuloksista ja kosmetiikkamarkkinoiden havainnoinnista päädyttiin johtopäätökseen, että mikroleville on potentiaalia kosmetiikassa varsinkin, kun luonnonkosmetiikan käyttö on kasvava trendi.