Prosessi asiakkaan sijoittumisesta osastolta kotihoidon palvelujen piiriin : Keski- Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soite
Kero-Järvilä, Marjo; Lillkåla, Minna (2020)
Kero-Järvilä, Marjo
Lillkåla, Minna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062319261
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062319261
Tiivistelmä
Asiakkaan kotiutuessa sairaalasta kotihoidon palvelujen piiriin kohdataan toisinaan haasteita. Asiakaslähtöiset prosessit vaativat tiivistä yhteistyötä ja rajapintojen hiomista. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata vuodeosaston sairaanhoitajien sekä lääkärin kokemuksia potilaiden/asiakkaiden kotiuttamisesta kotihoitoon. Tavoitteena oli kehittää asiakaslähtöisesti kotiutusta kotihoidon palveluihin, ja kuvata prosessikaaviossa asiakkaan tulo palvelujen piriin.
Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelemalla viittä asiantuntijaa, joilla oli kokemusta kotiuttamisesta. Teemahaastatteluun osallistui Keski- Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soiten yleislääketieteen osastoilta kotiuttavia hoitajia ja lääkäri. Tutkimus oli laadullinen, joista haastatteluluiden avulla hankittiin tietoa kokemuksista ja saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Saatu aineisto käsiteltiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Tuloksista nousivat keskeisinä asioina, että pääsääntöisesti kotiutukset osastolta kotihoitoon sujuu hyvin mutta tuloksista myös nousi asioita, jotka hidastavat asiakkaan kotiutusta. Tuloksista voitiin luokitella kolme pääteemaa: kuinka ongelmia nähtiin lähettävässä-, vastaanottavassa-, ja kolmannessa tahossa. Lisäksi kotihoidon palveluprosessia ja osaston kotiutusprosessin kehittäminen nousivat esille. Johtopäätöksinä tutkimuksessa todettiin, että kotiutumisenprosessi vaatii selkeämmän kotiutusprosessimallin ja kotiutuksen toimintamallin kehittämisen. Saatujen tulosten pohjalta kehitettiin kotihoidon prosessikaavio yhdessä työpaikkaohjaajien kanssa. Prosessikaaviota voidaan hyödyntää osastoilla kotiutusta suunniteltaessa ja kotiuttamisvaiheessa. Lisäksi prosessikaaviosta ja sen tuomista mahdollisuuksista hyötyvät kaikki, asiakas, osastot sekä kotihoidon toiminnanohjauskeskuksen työntekijät. Tuloksia voi lisäksi hyödyntää Soiten ulkopuolellakin kotiuttavat ja vastaanottavat tahot.
Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelemalla viittä asiantuntijaa, joilla oli kokemusta kotiuttamisesta. Teemahaastatteluun osallistui Keski- Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soiten yleislääketieteen osastoilta kotiuttavia hoitajia ja lääkäri. Tutkimus oli laadullinen, joista haastatteluluiden avulla hankittiin tietoa kokemuksista ja saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Saatu aineisto käsiteltiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Tuloksista nousivat keskeisinä asioina, että pääsääntöisesti kotiutukset osastolta kotihoitoon sujuu hyvin mutta tuloksista myös nousi asioita, jotka hidastavat asiakkaan kotiutusta. Tuloksista voitiin luokitella kolme pääteemaa: kuinka ongelmia nähtiin lähettävässä-, vastaanottavassa-, ja kolmannessa tahossa. Lisäksi kotihoidon palveluprosessia ja osaston kotiutusprosessin kehittäminen nousivat esille. Johtopäätöksinä tutkimuksessa todettiin, että kotiutumisenprosessi vaatii selkeämmän kotiutusprosessimallin ja kotiutuksen toimintamallin kehittämisen. Saatujen tulosten pohjalta kehitettiin kotihoidon prosessikaavio yhdessä työpaikkaohjaajien kanssa. Prosessikaaviota voidaan hyödyntää osastoilla kotiutusta suunniteltaessa ja kotiuttamisvaiheessa. Lisäksi prosessikaaviosta ja sen tuomista mahdollisuuksista hyötyvät kaikki, asiakas, osastot sekä kotihoidon toiminnanohjauskeskuksen työntekijät. Tuloksia voi lisäksi hyödyntää Soiten ulkopuolellakin kotiuttavat ja vastaanottavat tahot.