Mopodynamometri
Kela, Jaakko (2011)
Kela, Jaakko
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110714289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110714289
Tiivistelmä
Työssä käydään läpi mopodynamometrin suunnittelu, komponentit, rakentaminen ja testaus. Työ tehtiin Oulun seudun ammattikorkeakoululle, jolta työn on pyytänyt kehittämään Oulun poliisi.
Työn pohjana käytettiin valmiina olevaa prototyyppiä. Dynamometrissä käytettiin vain prototyypin rullat, rungon rakenne ja laakeripesät. Automaattinen jarru, kotelointi ja voimanmittaus syntyivät suunnittelun kautta.
Dynamometri rakennettiin tekniikan yksikön laboratorioissa. Työssä käytettiin mahdollisimman paljon koululta löytyneitä materiaaleja ja komponentteja. Joitakin valmiita komponentteja jouduttiin kuitenkin tilaamaan internet-kaupoista ja ostamaan paikallisilta yrityksiltä, esimerkiksi laakerit.
Suurimpana ja haastavimpana osa-alueena oli jarrun muuttaminen sähkömekaaniseksi. Dynamometrin toiminta testattiin kahdella eri mopolla. Nopeusmittaus ja voima-anturi testattiin molempien antamien arvojen oikeellisuuden todentamiseksi.
Dynamometri simuloi ajovastusta eli ilman- ja vierintävastusta sähkömoottorin avulla säätyvällä levyjarrulla. Sähkömoottorilla säädetään jarrutus vastaamaan nopeuden mukaista ajovastusta. Nopeus ja sähkömoottorin liike esitetään LCD-näytöllä, joka päivittyy kahden sekunnin välein.
Työn pohjana käytettiin valmiina olevaa prototyyppiä. Dynamometrissä käytettiin vain prototyypin rullat, rungon rakenne ja laakeripesät. Automaattinen jarru, kotelointi ja voimanmittaus syntyivät suunnittelun kautta.
Dynamometri rakennettiin tekniikan yksikön laboratorioissa. Työssä käytettiin mahdollisimman paljon koululta löytyneitä materiaaleja ja komponentteja. Joitakin valmiita komponentteja jouduttiin kuitenkin tilaamaan internet-kaupoista ja ostamaan paikallisilta yrityksiltä, esimerkiksi laakerit.
Suurimpana ja haastavimpana osa-alueena oli jarrun muuttaminen sähkömekaaniseksi. Dynamometrin toiminta testattiin kahdella eri mopolla. Nopeusmittaus ja voima-anturi testattiin molempien antamien arvojen oikeellisuuden todentamiseksi.
Dynamometri simuloi ajovastusta eli ilman- ja vierintävastusta sähkömoottorin avulla säätyvällä levyjarrulla. Sähkömoottorilla säädetään jarrutus vastaamaan nopeuden mukaista ajovastusta. Nopeus ja sähkömoottorin liike esitetään LCD-näytöllä, joka päivittyy kahden sekunnin välein.