Lähtökohta-analyysit, Yritys X
Korhonen, Minna J; Korhonen, Minna (2020)
Korhonen, Minna J
Korhonen, Minna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061718971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061718971
Tiivistelmä
Markkinoinnilla on suuri rooli yrityksen liiketoiminnassa ja se on yksi tärkeimmistä menestystekijöistä. Yrityksen on tärkeää tuntea omat vahvuutensa ja toimintaympäristönsä. Kokonaisuuksien ja markkinoinnin peruslähtökohtien ymmärtäminen edesauttaa toimivien markkinointitoimien suunnittelua ja toteutumista.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja tuottaa markkinointisuunnitelma Yritys X:lle, jonka se hyväksyy käyttöönsä. Tavoitteena oli edistää myös toimeksiantajan markkinoinnin suunnittelua ja liiketoimintaa. Opinnäytetyön edetessä empirian painopiste muuttui ja uudeksi tavoitteeksi muotoutui lähtökohta-analyysien laatiminen toimeksiantajayritykselle. Lähtökohta-analyysit antavat pohjan markkinointistrategian ja markkinointisuunnitelman laatimiselle.
Tämän opinnäytetyön teoreettinen viitekehys tarkastelee markkinoinnin teoriaa, suunnittelua ja lähtökohta-analyysien toteutusprosessia. Aihealueet ovat valikoituneet toimeksiantajan hyötynäkökulmaa silmälläpitäen. Lähtökohta-analyysit sisältävät kilpailija-, markkina-, asiakas- ja ympäristöanalyysin sekä yhteenvetoanalyysin.
Opinnäytetyöhön sisältyy teoriaosuuden lisäksi myös varsinainen tuotos, lähtökohta-analyysit, jotka on laadittu yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Lähtökohta-analyysit annetaan ainoastaan toimeksiantajan käyttöön ja ovat opinnäytetyön ei-julkisina liitteinä. Marketing plays a big role in a company’s business and is one of the most important success factors. It is important for a company to know its own strengths and the operating environment. Understanding the entities and basic marketing principles facilitates the planning and implementation of effective marketing activities.
The purpose of the thesis was to design and produce a marketing plan for Company X, which it accepts for use. The aim was also to promote the client's marketing planning and business. As the thesis progressed, the focus of the empirical part changed. The new goal was to produce a business analysis for Company X. The business analysis provides the basis for developing a marketing strategy and marketing plan.
The theoretical framework examines marketing theory, planning and the implementation process of business analysis. The topics were selected with the client's benefits. The business analyzes include competition analysis, customer analysis, market analysis and environment analysis. The analyzes were finally compiled into a conclusion analysis.
In addition to the theoretical part, the thesis also includes the actual output, business analysis, which was prepared in cooperation with the client. The analysis was provided only for the client and it is as non-public appendices in the thesis.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja tuottaa markkinointisuunnitelma Yritys X:lle, jonka se hyväksyy käyttöönsä. Tavoitteena oli edistää myös toimeksiantajan markkinoinnin suunnittelua ja liiketoimintaa. Opinnäytetyön edetessä empirian painopiste muuttui ja uudeksi tavoitteeksi muotoutui lähtökohta-analyysien laatiminen toimeksiantajayritykselle. Lähtökohta-analyysit antavat pohjan markkinointistrategian ja markkinointisuunnitelman laatimiselle.
Tämän opinnäytetyön teoreettinen viitekehys tarkastelee markkinoinnin teoriaa, suunnittelua ja lähtökohta-analyysien toteutusprosessia. Aihealueet ovat valikoituneet toimeksiantajan hyötynäkökulmaa silmälläpitäen. Lähtökohta-analyysit sisältävät kilpailija-, markkina-, asiakas- ja ympäristöanalyysin sekä yhteenvetoanalyysin.
Opinnäytetyöhön sisältyy teoriaosuuden lisäksi myös varsinainen tuotos, lähtökohta-analyysit, jotka on laadittu yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Lähtökohta-analyysit annetaan ainoastaan toimeksiantajan käyttöön ja ovat opinnäytetyön ei-julkisina liitteinä.
The purpose of the thesis was to design and produce a marketing plan for Company X, which it accepts for use. The aim was also to promote the client's marketing planning and business. As the thesis progressed, the focus of the empirical part changed. The new goal was to produce a business analysis for Company X. The business analysis provides the basis for developing a marketing strategy and marketing plan.
The theoretical framework examines marketing theory, planning and the implementation process of business analysis. The topics were selected with the client's benefits. The business analyzes include competition analysis, customer analysis, market analysis and environment analysis. The analyzes were finally compiled into a conclusion analysis.
In addition to the theoretical part, the thesis also includes the actual output, business analysis, which was prepared in cooperation with the client. The analysis was provided only for the client and it is as non-public appendices in the thesis.