Perehdytyskansio Finnair Shop-myymälälle
Aaltonen, Niina (2011)
Aaltonen, Niina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100613575
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100613575
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämisprojekti, jonka toimeksiantaja on Finnair Catering Oy. Työn tavoitteena oli tuottaa perehdytyskansio Helsinki-Vantaan lentoasemalla toimivien Tax Free Shop-myymälöiden uusille työntekijöille.
Perehdytyskansion sisältö koostuu perehdytysoppaasta sekä perehdytyksen tarkistuslis-tasta. Koska perehdyttäminen perustuu vuorovaikutteisuuteen, haluttiin kansioon lisätä myös perehdyttämisen palautelomake, jossa työntekijät arvioivat omaa perehdyttämis-tään sekä siihen liittyviä toimintoja. Palautteista saadun tiedon avulla koko
perehdyttämisprosessia voidaan kehittää edelleen.
Projektin tavoitteena oli myymälän perehdyttämisen yhtenäistäminen, laadun paranta-minen sekä oppimisen seuranta, jonka perusteella perehdytysprosessia on mahdollista kehittää.
Työn viitekehys sisältää perehdytystä sekä työnopastusta koskevaa syventävää tietoa, johon koko projektin toteuttaminen pohjautuu. Itse perehdytysprosessia on pyritty tar-kastelemaan toimialakohtaisesta näkökulmasta.
Empiiriseen osioon on koottu kappaleita koskien tiedonkeruuta sekä selvitys koko hankkeen toteutuksesta, työn suunnittelusta lopputulokseen. Projektille asetetut
tavoitteet savutettiin ja projektin tuotos, perehdytyskansio, otettiin käyttöön Finnair Shop-myymälöissä syksyllä 2011. Perehdytyskansion voidaan katsoa parantaneen myymälän perehdyttämisen laatua.
Opinnäytetyöhön ei voitu liittää produktia, perehdytyskansiota, sen sisältämän salaisena pidettävän tiedon vuoksi.
Perehdytyskansion sisältö koostuu perehdytysoppaasta sekä perehdytyksen tarkistuslis-tasta. Koska perehdyttäminen perustuu vuorovaikutteisuuteen, haluttiin kansioon lisätä myös perehdyttämisen palautelomake, jossa työntekijät arvioivat omaa perehdyttämis-tään sekä siihen liittyviä toimintoja. Palautteista saadun tiedon avulla koko
perehdyttämisprosessia voidaan kehittää edelleen.
Projektin tavoitteena oli myymälän perehdyttämisen yhtenäistäminen, laadun paranta-minen sekä oppimisen seuranta, jonka perusteella perehdytysprosessia on mahdollista kehittää.
Työn viitekehys sisältää perehdytystä sekä työnopastusta koskevaa syventävää tietoa, johon koko projektin toteuttaminen pohjautuu. Itse perehdytysprosessia on pyritty tar-kastelemaan toimialakohtaisesta näkökulmasta.
Empiiriseen osioon on koottu kappaleita koskien tiedonkeruuta sekä selvitys koko hankkeen toteutuksesta, työn suunnittelusta lopputulokseen. Projektille asetetut
tavoitteet savutettiin ja projektin tuotos, perehdytyskansio, otettiin käyttöön Finnair Shop-myymälöissä syksyllä 2011. Perehdytyskansion voidaan katsoa parantaneen myymälän perehdyttämisen laatua.
Opinnäytetyöhön ei voitu liittää produktia, perehdytyskansiota, sen sisältämän salaisena pidettävän tiedon vuoksi.