Vähittäiskaupan mainostaminen tulevaisuudessa – Case K-Citymarket Järvenpää
Kauppinen, Valtteri (2020)
Kauppinen, Valtteri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090220044
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090220044
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee vähittäiskaupan mainostamisen nykyhetkeä ja tulevaisuutta, sekä kertoo sen markkinointi- ja mainontamahdollisuuksista eri sosiaalisissa medioissa. Facebook ja Instagram ovat sosiaalisen median alustoja, jotka tarjoavat laajat ja kannattavat mahdollisuudet vähittäiskaupan mainonnalle ja sitä kautta myynnin tehostamiselle.
Opinnäytetyön tarkoituksena on luoda sosiaalisen median strategia- ja suunnitelma ehdotus K-Citymarket Järvenpäälle, joka on tämän työn toimeksiantaja. Tavoitteena on, että yritys voi tehdä sosiaaliseen mediaan tämän suunnitelman avulla monipuolista ja ammattitaitoista sisältöä. Suunnitelman tavoitteena on lisätä yrityksen näkyvyyttä ja tunnettavuutta, erottautuvuutta kilpailijoista, vahvistaa asiakassuhteita, sekä lisätä nykyisten ja mahdollisten asiakkaiden kiinnostusta yritystä kohtaan. Opinnäytetyön tarkoituksena on myös analysoida sosiaalisen median tarjoamia mahdollisuuksia vähittäiskaupan markkinoinnille, mainostamiselle ja myynnin tehostamiselle perinteisen mainostamisen sijaan.
Opinnäytetyö koostuu teoriasta- ja empiirisestä tutkimusosiosta. Teorian ensimmäisessä osassa perehdytään mainonnan tämänhetkiseen tilanteeseen ja tulevaisuuteen, sekä sitä koskeviin säädöksiin ja tekoälyyn. Toisessa osiossa käsitellään sosiaalisen median kanavia ja niiden tarjoamiin mahdollisuuksiin markkinoinnin, mainostamisen ja myynnin kehittämisen näkökulmasta. Kyseisessä kappaleessa käsitellään myös, että miten eri markkinoijat käyttävät sosiaalista mediaa ja miten sosiaalisen median tuloksia mitataan.
Tämä opinnäytetyö on toimintatutkimustyyppinen opinnäytetyö, eli työ on yhdistelmä tutkimusta ja toiminnallista työtä. Tutkimuksen tuotoksena toimii K-Citymarket Järvenpäälle tehty ehdotus sosiaalisen median strategiaan ja -suunnitelmaan. Tuotoksen pohjana toimii työn teoriapohja, omat kokemukset sosiaalisesta mediasta ja aiheesta opiskelleeni kurssit, sekä valtava tietomäärä aiheesta, johon olen perehtynyt tätä opinnäytetyötä tehtäessä, sekä elämäni aikana.
Opinnäytetyön tuloksena on arvokas ja käyttövalmis ehdotus sosiaalisen median mainonta- ja markkinointisuunnitelma Facebookiin ja Instagramiin, joka voidaan ottaa käyttöön sellaisenaan tai siitä voidaan toteuttaa eri osia. Ehdotuksessa myös esitetään erilaisia kehitysehdotuksia nykyisille ja tuleville mainonta- ja markkinointitoimenpiteille.
Opinnäytetyön tarkoituksena on luoda sosiaalisen median strategia- ja suunnitelma ehdotus K-Citymarket Järvenpäälle, joka on tämän työn toimeksiantaja. Tavoitteena on, että yritys voi tehdä sosiaaliseen mediaan tämän suunnitelman avulla monipuolista ja ammattitaitoista sisältöä. Suunnitelman tavoitteena on lisätä yrityksen näkyvyyttä ja tunnettavuutta, erottautuvuutta kilpailijoista, vahvistaa asiakassuhteita, sekä lisätä nykyisten ja mahdollisten asiakkaiden kiinnostusta yritystä kohtaan. Opinnäytetyön tarkoituksena on myös analysoida sosiaalisen median tarjoamia mahdollisuuksia vähittäiskaupan markkinoinnille, mainostamiselle ja myynnin tehostamiselle perinteisen mainostamisen sijaan.
Opinnäytetyö koostuu teoriasta- ja empiirisestä tutkimusosiosta. Teorian ensimmäisessä osassa perehdytään mainonnan tämänhetkiseen tilanteeseen ja tulevaisuuteen, sekä sitä koskeviin säädöksiin ja tekoälyyn. Toisessa osiossa käsitellään sosiaalisen median kanavia ja niiden tarjoamiin mahdollisuuksiin markkinoinnin, mainostamisen ja myynnin kehittämisen näkökulmasta. Kyseisessä kappaleessa käsitellään myös, että miten eri markkinoijat käyttävät sosiaalista mediaa ja miten sosiaalisen median tuloksia mitataan.
Tämä opinnäytetyö on toimintatutkimustyyppinen opinnäytetyö, eli työ on yhdistelmä tutkimusta ja toiminnallista työtä. Tutkimuksen tuotoksena toimii K-Citymarket Järvenpäälle tehty ehdotus sosiaalisen median strategiaan ja -suunnitelmaan. Tuotoksen pohjana toimii työn teoriapohja, omat kokemukset sosiaalisesta mediasta ja aiheesta opiskelleeni kurssit, sekä valtava tietomäärä aiheesta, johon olen perehtynyt tätä opinnäytetyötä tehtäessä, sekä elämäni aikana.
Opinnäytetyön tuloksena on arvokas ja käyttövalmis ehdotus sosiaalisen median mainonta- ja markkinointisuunnitelma Facebookiin ja Instagramiin, joka voidaan ottaa käyttöön sellaisenaan tai siitä voidaan toteuttaa eri osia. Ehdotuksessa myös esitetään erilaisia kehitysehdotuksia nykyisille ja tuleville mainonta- ja markkinointitoimenpiteille.