Jiri Geller, Maailmojen ottelu (The Battle of the Worlds) (2000) : Taustatutkimus konservointityön perustana
Hämäläinen, Karoliina (2020)
Hämäläinen, Karoliina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090520131
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090520131
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on Jiri Gellerin teoksen Maailmojen ottelu (The Battle of the Worlds) (2000) taustatutkimus, ja tutkimuksesta saadun informaation käyttäminen käytännön konservointi- ja korjaustöiden perustana. Teos kuuluu Kiasman kokoelmaan. Taustatutkimusta varten toteutettiin taiteilijahaastattelu videoimalla, ja myös litteroitiin opinnäytetyön liitteeksi. Haastattelulla kartoitettiin yleisesti taiteilijan taustaa, työskentelytapoja, materiaaleja ja teemoja. Pääasiallisesti haastattelun tarkoitus oli kerätä tietoa Maailmojen ottelu -teoksen taustoista, materiaaleista ja valmistusprosessista.
Maailmojen ottelu on interaktiivinen veistos ja mediataideteos. Se on pöytäjalkapallopeli, joka sisältää uniikkia muotoilua ja sensoripohjaisia ääni- ja valotehosteita. Sitä on tarkoitus käyttää, jotta saa taiteilijan suunnitteleman audiovisuaalisen kokemuksen. Sen käsityönä valmistetut osat kuluvat käytössä, ja niitä uusitaan valmistamalla uusia mm. polyuretaanista ja puusta. Teoksen sisältämä elektroniikka on myös osin uniikkia, ja se ikääntyy väistämättä. Teos sisältää myös digitaalisia elementtejä, äänitiedostoja ja ohjelmoidun pelilogiikan.
Taustatutkimus selvitti pelissä kuluvien osien valmistusmenetelmät ja materiaalivaatimukset taiteilijan näkemystä kuunnellen. Tutkimuksen käytännön osuudessa valmistettiin pelipalloja ja silikonimuotti polyuretaaniosien valamista varten. Polyuretaania käytettiin silikonimuotin valmistuksen yhteydessä muotin kokeilemista varten. Teokseen kuuluvien tarrojen uusimiseen vaadittavat seikat kartoitettiin myös. Tarroja on vaihdettava uusiin, sillä niitä on vandalisoitu ja osa on haalistunut UV-säteilyn vaikutuksesta.
Tutkimuksessa perehdytään teoksen ääni- ja valosuunnitelmaan ja kerrotaan niihin liittyvän tekniikan päivittämisessä huomioitavista seikoista, kuten äänen- ja valonlaadusta. Näitä teoksen osa-alueita ei ollut aikaisemmin dokumentoitu Kiasmassa. Teoksen tekniikasta piirrettiin järjestelmäkaavio havainnollistamaan sensori- ja MIDI-signaalin reittiä. Tutkimuksessa käsitellään myös lyhyesti teoksen sensorit ja teokselle ominainen, eli sille käsityönä valmistettu tekniikka. Tutkimuksessa selvitetään, kuinka teoksen lähdekoodin voi lukea EPROMista, ja tätä prosessia demonstroidaan teoksen backup-EPROMin avulla.
Maailmojen ottelu on interaktiivinen veistos ja mediataideteos. Se on pöytäjalkapallopeli, joka sisältää uniikkia muotoilua ja sensoripohjaisia ääni- ja valotehosteita. Sitä on tarkoitus käyttää, jotta saa taiteilijan suunnitteleman audiovisuaalisen kokemuksen. Sen käsityönä valmistetut osat kuluvat käytössä, ja niitä uusitaan valmistamalla uusia mm. polyuretaanista ja puusta. Teoksen sisältämä elektroniikka on myös osin uniikkia, ja se ikääntyy väistämättä. Teos sisältää myös digitaalisia elementtejä, äänitiedostoja ja ohjelmoidun pelilogiikan.
Taustatutkimus selvitti pelissä kuluvien osien valmistusmenetelmät ja materiaalivaatimukset taiteilijan näkemystä kuunnellen. Tutkimuksen käytännön osuudessa valmistettiin pelipalloja ja silikonimuotti polyuretaaniosien valamista varten. Polyuretaania käytettiin silikonimuotin valmistuksen yhteydessä muotin kokeilemista varten. Teokseen kuuluvien tarrojen uusimiseen vaadittavat seikat kartoitettiin myös. Tarroja on vaihdettava uusiin, sillä niitä on vandalisoitu ja osa on haalistunut UV-säteilyn vaikutuksesta.
Tutkimuksessa perehdytään teoksen ääni- ja valosuunnitelmaan ja kerrotaan niihin liittyvän tekniikan päivittämisessä huomioitavista seikoista, kuten äänen- ja valonlaadusta. Näitä teoksen osa-alueita ei ollut aikaisemmin dokumentoitu Kiasmassa. Teoksen tekniikasta piirrettiin järjestelmäkaavio havainnollistamaan sensori- ja MIDI-signaalin reittiä. Tutkimuksessa käsitellään myös lyhyesti teoksen sensorit ja teokselle ominainen, eli sille käsityönä valmistettu tekniikka. Tutkimuksessa selvitetään, kuinka teoksen lähdekoodin voi lukea EPROMista, ja tätä prosessia demonstroidaan teoksen backup-EPROMin avulla.
